لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پروپوزال
نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 31 صفحه
قسمتی از متن .doc :
مقدمه
مدیریت مالی جدید، با بررسی تئوری بازار کارا، بیقاعدگیهای تقویمی مانند اثر روزهای معاملاتی هفته، اثر آخر هفته، اثر آخر سال و نیز اثر تعطیلات را در بازارهای مالی شناسایی و مورد تأکید قرار داده است و از این طریق کارایی بازار مالی را به چالش کشیده است. در بازار کارا اطلاعات مربوط به بازار و یکایک سهام در دسترس همه است. از اینرو کسی نمیتواند بهطور مرتب بازده اضافی کسب کند. اثرات تقویمی موجب ایجاد بازدهیهایی میشوند که متناسب با ریسک نیستند. این تحقیق بر آن است وجود اثر تعطیلات را بهعنوان یکی از اثرات تقویمی شناخته شده در دنیا، در بازار سهام تهران بررسی کند.
تبیین موضوع تحقیق
شواهد تجربی فراوانی در نقاط مختلف دنیا، حکایت از وجود الگوهای تکرارپذیر در طول زمان دارد. این امر با مفاهیم بازار کارا و تئوریهای مرتبط با آن سازگار نیست. اساس و بنیان مفهوم کارايی بازار و تئوریهای نوین مالی، بر غیرقابل پیشبینی بودن رفتار بازار در بلندمدت بنا نهاده شده است. جمع کثيری از محققین در سالهای اخیر، ریشهی این پدیدهها را در مباحث مالی رفتاری
. Behavioral Finance
جستوجو میکنند. یکی از معروفترین این روندها بینظمیهای دورهای
. Seasonal anomaly
است که توجه خود را به کشف روندهای دورهای موجود در بازار معطوف میسازد. در بین این بینظمیهای دورهای که مورد بررسی قرار گرفتهاند، اثرات تقویمی
. Calender Effect
جایگاه ویژهای را به خود اختصاص دادهاند. اثرات تقویمی توجه خود را به بررسی رفتار بازار در اوقات مختلف سال (از جمله اثر ابتدای سال
. January Effect
(
اوقات مختلف ماه (شامل اثر گردش ماه
. Turn of the Month Effect
) اوقات مختلف هفته (اثر روزهای هفته
. Day of the week Effect
و اثر آخر هفته
. weekend Effect
(
و روزهای قبل و بعد از تعطیلات رسمی (اثر تعطیلات
. Holiday Effect
(
معطوف میسازد. (حساب تعطیلات رسمی از تعطیلات آخر هفته جدا است.)
يكي از پايههاي اساسي نظريه مدرن مالي، طي سالهاي دهه 50 نظريه بازار كاراست. يكي از مباحث و آزمونهايي كه در سطح ضعيف كارايي بازار صورت ميگيرد، بررسي وجود يا عدم وجود الگوهاي فصلي و تقويمي است كه بر اساس اطلاعات تاريخي، شناسايي شده و مورد توجه تحليلگران جهت پيشبيني آينده قرار ميگيرد. الگوهای تقویمی با بررسی تاریخی، بازده اوراق بهادار و یا حجم معاملات در مقاطع زمانی مشخص، شناسایی میشود و در صورت معنادار بودن چنین الگویی، اطلاعات تاریخی مبنایی جهت تصمیمگیری آینده سهامداران میشود. براساس فرضيه كارا، الگوي فصلي نبايد داراي اثرات معنادار باشد. بعضي از آزمونهاي تجربي نشان دادهاند كه استفاده از الگوهاي خاص معامله، بر اساس اوقات مختلف روز، ماه يا سال، ميتواند منجربه ايجاد بازده اضافي گردد. كسب بازده اضافي، كارايي بازار را به چالش ميكشاند. بنابراين اثرات تقويمي يا دورهاي، ميتواند بهعنوان يكي از فاكتورهاي پيشبينيكننده رفتار آتي سهام مطرح باشد. الگوهاي فصلي با بررسي تاريخي بازده اوراق بهادار و يا حجم معاملات در مقاطع زماني مشخص، شناسايي ميشود و در صورت معنادار بودن چنين الگويي، اطلاعات تاريخي، مبنايي جهت تصميمگيري آينده سهامداران ميشود. بسياري از مطالعات انجام گرفته با بررسي اثر پايان سال، اثر روزهاي هفته، اثر ماههاي خاص سال و مانند آن به الگوي خاصي در رفتار بازار پي بردند. (راعی و شیرزادی، 1387). مطالعات زیادی در کشورهای مختلف انجام شده که در آن شواهدی دال بر وجود بازدههای غیرعادی بالا در روزهای قبل از تعطیلات رسمی یاد میشود. مطالعات زیادی بازده غیرعادی روز قبل از تعطیلی را نه تنها برای تعطیلات سال نو و کریسمس، بلکه برای سایر تعطیلات نیز یافتند. اثرات تعطیلی یکی از مهمترین بیقاعدگیهای تقویمی شناسایی شده در بازارهای مالی هستند. تعطیلات بازارهای مالی معمولاً در روزهای ملی، اولین روزهای سال نو، تعطیلات مذهبی و غیره هستند. دو دسته از اثرات تعطیلی شناسایی شدهاند: (
Dumitriu et al., 2011
)
اثر روز قبل از تعطیلی، زمانیکه بازده قیمت روز قبل از تعطیلات بهطور معناداری متفاوت از روزهای دیگر است.
اثر روز بعد از تعطیلی که شامل تفاوت معنادار مابین بازده قیمت روز پس از تعطیلات و سایر روزهاست.
این دو اثر تعطیلی در بسیاری از کشورها شناسایی شدهاند. اگرچه مطالعات زیادی وجود بازده غیرعادی در روزهای قبل از تعطیلات را تأیید کردهاند، اما تعداد کمی از آنها سعی در توضیح اینکه چرا این اثر وجود دارد، کردهاند. (
Tangjitprom, 2010
)
بررسی اثر تعطیلات، به عنوان زیرمجموعه اثرات تقویمی (شاخهای از مالی رفتاری)، بر بازده قیمت در روز قبل و بعد از تعطیلات رسمی توجه ميكند و به دنبال این است تا ببیند آیا تفاوت معنیداری بین بازده روز قبل از تعطیلات با بازده سایر روزها (مطابق آنچه در بسيار ی از بازارهای نقاط مختلف دنیا دیده شده) و نیز بین بازده پس از تعطیلات با بازده سایر روزها وجود دارد یا خیر؟
مطالعات
زيادي
در كشورهاي
مختلف
...
پروپوزال بررسی اثر تعطیلات در بازار بورس اوراق بهادار تهران_1553781869_24373_5739_1807.zip0.06 MB |