تحقیق مبانی نظری وپیشینه آموزش مجازی در دانشگاه ازاد اسلامی
در قالی word ود 59 صفحه وقابل ویرایش
قسمتی از متن فایل::
2-28- چشم انداز و اهداف دانشگاه آزاد اسلامي واحد الكترونيكي
همانطور كه پيش تر گفته شد واحد الكترونيكي مدلي است از دانشگاه حضوري در فضاي مجازي، براي تحقق يادگيري الكترونيكي، كه همه خدمات را به طور یکپارچه و از طریق رسانه وب ارایه می کند.این موارد شامل خدمات آموزشی همزمان(Online)، نظام مدیریتی، کتابخانه، آزمایشگاه محیط تعاملی برای ارتباط همزمان یا ناهمزمان می باشد و دانشجویان قادرند ازهرمکان و درهر زمانی از خدمات ارائه شده دانشگاه استفاده نمایند. در واقع آموزش در دانشگاه الکترونیکی شیوه ای نوین است که به ارائه فرصت های یادگیری،آموزش و ارزشیابی از طریق اینترنت و فناوری های نوین رایانه ای می پردازد. این نوع سیستم آموزشی مفاهیم سنتی معلم و کلاس درس را متحول ساخته و ماهیت تحصیل را از آموزش به یادگیری تبدیل نموده است. بدین معنی که در این سیستم محور اصلی یادگیری دانشجو می باشد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، 1387).
ارتباط و تعامل با موسسات آموزش عالی و دانشگاهها در سطح بین المللی در زمینه طراحی، تولید و تبادل آخرین دستاوردهای آموزشی، ایجاد مراکز رشد مجازی در کشور و نیز کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) در عرصه های مختلف علمی اجتماعی و اقتصادی از اهداف واحد الکترونیکی می باشد.واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه های توسعه خود اهداف ذیل را دنبال می نماید:
1- ارتقاء توان علمی و تخصصی کشور با تربیت نیروهای متخصص و کارآمد و نیز ایجاد بستری مناسب جهت دستیابی به جامعه ای دانایی محور
2- تحول در نظام آموزشی سنتی با بهره گیری از جدیدترین فناوری های نوین آموزشی
3- تدوین برنامه های مدون آموزشی بر پایه استانداردهای بین المللی آموزش الکترونیکی
4- تحقیق و پژوهش درزمینه یافته ها و دستاوردهای نوین علمی و آموزشی موسسات توانمند با محوریت آموزش الکترونیکی در عرصه جهانی و بومی نمودن آنها مطابق با فرهنگ و زیرساختهای کشور
5- تامین نیازهای حرفه ای کشور با نظر به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاثیر آن بر جنبه های گوناگون علمی، اجتماعی و اقتصادی
6- همکاری با دانشگاه ها و موسسات داخلی و خارج از کشور با هدف جذب دانشجو و برگزاری دوره های مشترک علمی و آموزشی.
2-29- مروري بر سابقه تحقيق
مطالعۀ منابع، عبارت از مطالعۀ كليۀ منابعي كه بطور مستقيم يا غير مستقيم با موضوع پژوهشي در رابطه است. اين مطالعه به پژوهشگر كمك مي كند تا به نظرهايي دسترسي پيدا كند كه ممكن است در برنامه ريزي تحقيق، او را ياري دهد. به عبارت ديگر مطالعه منابع امكان دسترسي به عقايد و مفاهيم اصيل و جديد را براي پژوهشگر فراهم مي سازد و بدين وسيله است كه پژوهشگر با دنيايي از اطلاعات رابطه برقرار مي كند (دلاور،1384،ص76و87).
براي اينكه كارپژوهشگر،تكراركارديگران نباشد،مطالعه آنچه درگذشته انجام شده،لازم و ضروري است. نكتۀ مهم تر اينكه آثار گذشته مي تواند و بايد به عنوان نقطۀ شروع كارهاي آتي تلقي شود. كارهاي آينده براساس آنچه در گذشته انجام شده است بنا مي شود و كار گذشته موجب توسعه و گسترش كارهاي آينده مي شود. آگاهي از تحقيقات گذشته مي تواند در پيشبرد اهداف هر تحقيقي مؤثر واقع گردد. در ارتباط با موضوع تحقيق حاضر، پژوهش هايي در داخل و خارج كشور صورت گرفته است كه در اين بخش نمونه هایی از آن ارائه مي شود.
2-29-1- مروری بر تحقیقات انجام شده در داخل كشور
دركشورما علاوه بر سرمايه گذاريها و اقدامات عملي قابل توجه؛كارهاي بنيادي زيادي نيز در اين زمينه صورت گرفته است. در اين قسمت به تعدادي از اين تجارب و پژوهش هاي انجام شده درداخل كشور، که در حاشيه و لابهلاي موضوعات اصلي به دانشگاه مجازي و يا كلاً آموزش مجازي در بخش آموزش عالی اشاره داشتهاند، به دليل قرابت بيشتر با موضوع اشاره مي شود:
قائدی،عسگری،عطاران(1386)،تحقیقی باعنوان«ارزشیابی برنامه درسی آموزش مجازی رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات از دیدگاه اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت ایران» انجام دادند دراين تحقيق براي انتخاب حجم نمونه آماري دانشجويان از روش نمونه گيري تصادفي ساده استفاده شد و تعداد 95 نفراز مجموع 235نفردانشجوي رشته مهندس کامپیوتر گرایش فن آوری اطلاعات انتخاب گرديد و براي انتخاب اساتيد،كل جامعه آماري يعني 19 نفر بصورت تمام شماري اجرا شده است و اطلاعات گردآوري شده با استفاده ازروش آماري كاي دو ) ( X2 تحليل شده است و به این نتیجه رسید که: از نظر هر دو گروه در مورد دسترسی به اهداف برنامه درسی، شیوه ارزشیابی از دانشجویان وهمچنین محتوای برنامه درسی درحد متوسط وبالاترارزیابی شده است ولی شیوه تعامل درآموزش مجازی ضعیف می باشد.
قسمتی از پیشینه تحقیق::
عبدالهي(1386)،تحقيقي با عنوان«بررسي نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات(ICT) در ارائه برنامه درسي از منظر دانش، نگرش و مهارت استادان و دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكتراي دانشكده مديريت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات در نيمسال دوم 86-85 » انجام داده است. هدف كلي اين تحقيق «شناسايي دانش، نگرش و مهارتهاي استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) در استادان و دانشجويان و نقش آن در ارائه برنامه درسي دانشگاهي»، بوده است. دراين تحقيق براي انتخاب حجم نمونه آماري دانشجويان از روش نمونه گيري تصادفي ساده استفاده شد و تعداد 205 نفراز مجموع 644 نفردانشجوي كارشناسي ارشد و دكتري انتخاب گرديد و براي انتخاب اساتيد،كل جامعه آماري يعني 43 نفر بصورت تمام شماري اجرا شده است و اطلاعات گردآوري شده با استفاده ازروش آماري كاي دو ) ( X2 تحليل شده است و به این نتیجه رسید که: از نظر اساتيد تاثير ICT در تغييرات دانش، نگرش و مهارت آنان در ارائه برنامه درسي بسيار زياد است.
فهرست مطالب::
دانشگاه آزاد اسلامی
نگاهی گذرا به تاریخچه دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی و واحد علوم و تحقیقات
چشم انداز و اهداف دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی
2-29-1- مروری بر تحقیقات انجام شده در داخل كشور
2-29-2- مروری بر تحقیقات انجام شده در خارج از كشور
منابع
فارسی
لاتین
پرسشنامه
تحقیق مبانی نظری وپیشینه آموزش مجازی در دانشگاه ازاد اسلامی_1635492063_53099_5739_1437.zip0.07 MB |