دانلود مطالعات و رساله معماری کتابخانه عمومی با رویکرد معماری پایدار
در قالب Word و 255 صفحه و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ،دفاع ،چاپ و کنفرانس میباشد
========================================================
تمامی فایل های سیستم، توسط کاربران آن آپلود می شود. اگر در فایلی تخلفی مشاهده کردید و یا مالک پروژه ای بودید که از وجود آن در سایت رضایت نداشتید با ما تماس بگیرید، در اسرع وقت به گزارش شما رسیدگی می شود.
========================================================
تمامی فایلهای موجود در سایت صرفا برای راهنمایی و کمک به دانشجویان و محققین عزیز می باشد و هدف ما در سایت نگین فایل کمک به دانشجویان و دانش پژوهان عزیز برای بالا بردن سطح بار علمی آنها می باشد.
قسمتهایی کوتاه از متن:
۱-۲- بیان مسأله اساسی تحقیق
به طور کلی)شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبه¬های مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق) :
منظور از طراحی کتابخانه با رویکرد معماری پایدار پیش و بیش از آن¬که در پی خلق پروژه ای موفق در زمینه معماری باشد، سعی در جلب توجه ویژه صاحب نظران اهل فن و سیاست گذاران به مقوله انرژی و معماری پایدار و اهمیت آن به طور عام و ایجاد زمینه شکل گیری تشکیلاتی منسجم و پاسخگو برای معماری کنونی شهر¬ها و فضایی جهت ثبت ایده ها و همچنین راهبردها دارد. با مد نظر قرار دادن این افق از سویی و همچنین پرداختن به موضوع با رویکردی هنری سعی در انتخاب موضوع فراگیری داشتم. که پس از کند و کاو در بین بسیاری موضوعات کلیش¬ ای موضوع خاص کتابخانه با رویکرد معماری پایدار را برگزیدم .
رساله کتابخانه عمومی با رویکرد معماری پایدار,رساله کتابخانه با رویکرد معماری پایدار,دانلود رساله کتابخانه عمومی با رویکرد معماری پایدار,رساله معماری کتابخانه با رویکرد پایدار,دانلود رساله کتابخانه با رویکرد پایدار,برنامه فیزیکی کتابخانه عمومی با رویکرد پایدار,ظوابط و استانداردهای طراحی کتابخانه عمومی با رویکرد پایدار,طراحی کتابخانه عمومی با رویکرد پایدار,رساله کتابخانه پایدار,رساله معماری کتابخانه معماری پایدار
شاید به نظر برسد این موضوع آن طور که باید خاص نیست ولی در اینجا به اطلاع می رسانم که منظور کتابخانه یک فضای عادی فرهنگی و پژوهشی نیست. چه بسا کلیه اجزای آن با معماری پایدار سازگار گردیده اند. لذا می توان آن را از پر اهمیت¬ترین موضوعات حال حاضر دانست . کتابخانه یک نوع خاصی از نظام اطلاعاتی است. فعالی¬ های آن می تواند به اجزایی مثل سفارش و آماده سازی و خدمت و نگهداری تقسیم شود. کتابخانه گردآورنده تلاش های فرهنگی، هنری، علمی و فنی بشر و قلب نظام اطلاع رسانی یک جامعه است. و با توجه به جایگاه محوری ارتباطات و اطلاعات رسانی در تمدن کنونی کتابخانه نهادی است که در عین حفظ میراث دیروز نقشی فعال در شکل دادن به امروز و تغییر جامعه به سوی فردای متعالی دارد. و به این اعتبار کمتر نهادی را می توان یافت که چنین پیوند اساسی با وضع حال و سرنوشت آینده نسبتاً دور یک ملت داشته باشد.
برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید..
بخشی از مطالب و پروپوزال:
۱-۳- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود،میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد،روش و یا فرآیند تحقیقی احتمالاً جدیدی که در این تحقیق مورد استفاده قرار میگیرد:
با توجه به جایگاه حفظ محیط زیست و صرفه جویی در منابع پایان پذیر فسیلی،نیاز به بهره مندی از انرژی های تجدید پذیر و پاک مانند انرژی خورشیدی و استفاده حداکثری از تهویه طبیعی به منظور سرمایش، روز به روز بیشتر احساس میشود .
همچنین با رعایت الگوها و تکنیک¬های کاهش مصرف انرژی در بناهای عمومی شهری نظیر کتابخانه¬ها ضمن کاهش هزینه¬ها و رسیدن به اهداف زیست محیطی، میتوان در راستای آگاه سازی جامعه نسبت به اهمیت مسئله کاهش مصرف سوختهای فسیلی و استفاده از انرژی های پاک قدم برداشت تا ضمن حفظ سرمایه¬های ملی، از آلودگی های زیست محیطی نیز تا حد امکان جلوگیری نمود .
ارزش اطلاعات در جهان امروز فراتر از آن است که کتابخانه¬ها تنها به ادای وظایفی سنتی، از قبیل انتخاب ، فراهم آور ، سازمانده ، نگهداری و امانت دهی مدارک بپردازد . در دنیای امرو ، جوامعی هستند که از اطلاعات به مقیاسی وسیعتر استفاده می کنند و و به همان میزان خود نیز تولید کننده اطلاعات هستند.
۱-۴- ضرورت طرح
به نظر می رسد چیزی که به عنوان وجه تمایز در این پروژه مدنظر قرار خواهد گرفت توجه خاص به بحث جایگاه فرهنگ و اصولاً فلسفه وجودی چنین فضاهایی است.
وجود کتابخانه هایی که جایگاه فرهنگی و اجتماعی خود را حفظ کرده اند، در کنار تکنولوژی جدید منطقی به نظر می رسد. در این مجموعه توازنی بین مواد کاغذی منتخب، ارزشمند و پرمخاطب، در کنار منابع الکترونیکی جامع و قابل دسترس، شدیداً مورد نیاز است. توجه به این مسئله تقریباً تمام تعاریف و روابط را در معماری این پروژه تحت تأثیر قرار خواهد داد و با تمرینی جدید در واقع سعی خواهیم کرد جهت ماندگاری فضا لباس زمانه را بر تن موضوعی بپوشانیم که بی شک جایگاه عظیم و متعالی خویش را در جوامع انسانی حفظ خواهد کرد.
۱-۵- مبانی طراحی معماری و پروژه
توجه به هدف اصلی پروژه مطالعه در بستر اوقات فراغت و بالا بردن رغبت به کتاب خوانی).
توجه به رابطه اصلی فرم و عملکرد
توجه به نوع مخاطب (رده سنتی عام یا خاص)
توجه به مکان¬یابی سایت
توجه به استانداردهای فضایی و روابط عملکردی خاص
توجه به نیاز اقشار مختلف جامعه با درآمدهای متفاوت و تواناییهای جسمی متفاوت
۱-۱۱- تعریف واژه¬ها و اصطلاحات فنی و تخصصی )به صورت مفهومی و عملیاتی)
۱-۱۱-۱- معماری پایدار
کاربرد مفاهیم پایداری و اهداف توسعه پایدار در جهت کاهش اتلاف انرژی وآلودگی محیط زیست در معماری، مبحثی به نام معماری پایدار را به وجود آورده است. در این نوع معماری، ساختمان نه تنها با شرایط اقلیمی منطقه خود را تطبیق می¬دهد،بلکه ارتباط متقابلی با آن برقرار می¬کند . معماری پایدار که در واقع زیرمجموعه طراحی پایدار است را شاید بتوان یکی از جریانهای مهم معاصر به حساب آورد که تصویر العملی منطقی در برابر مسایل و مشکلات عصر صنعت به شمار می¬رود. برای مثال، ۳۱ درصد از ذخایر سوختی در ساختمانها مصرف می¬شود که این به نوبه خود منجر به بحران¬های زیست محیطی شده و خواهد شد.
۱-۱۱-۲- اکوتک
سبک معماری¬ای است که طراحی در این سبک بر این اصل استوار است که ساختمان جزئی کوچک از طبیعت پیرامونی است و باید به عنوان بخشی از اکوسیستم عمل کند و در چرخه حیات قرار گیرد. معماری اکوتک طراحی است مردمی و لذا کیفیت فضاهای داخلی ساختمان اهمیت ویژه¬ای می¬یابند. نحوه و چگونگی استفاده از تکنولوژی در هماهنگی با محیط طبیعی در همه انواع بناها یکسان نبوده و نخواهد بود در برخی بناهای مهم و شاخص معماری و شهری گاه از آخرین ابداعات فنی استفاده میشود به گونه¬ای که به نظر می¬رسد استفاده از آن روش¬ها برای کشورهای در حال توسعه در دوره معاصر چندان مقدور نیست اما تجربه¬های کشورهای اروپائی در بعضی زمینه¬ها به ویژه در مورد بعضی از بناهای کوچک مانند واحدهای مسکونی می¬توان بسیار هوشمند باشد. برخی از معماران برای ایجاد پیوند و هماهنگی بین انسان و محیط طبیعی از طریق فضای معماری به فکر استفاده از مصالح و مواد طبیعی و در مواردی کاربرد روش-های بومی افتادند و خصوصیات مصالح سنتی را از نو شناختند . معماری بومی که نتیجه پذیرش معیارهای معماری مردمی به عنوان روش طراحی توسط مهندسان معمار می¬باشد وسیله ای برای ادامه ارزش های ریشه دار در یک بافت نوین است.
۱-۱۱-۳- معماری سبز
یکی از گرایش¬ها و رویکردهای نوین معماری، معماری سبزاست که در سال¬های اخیر مورد توجه عده زیادی از طراحان و معماران معاصر جهان قرار گرفته است. این معماری که برخاسته از مفاهیم توسعه پایدار می باشد در پی سازگاری و هماهنگی با محیط زیست یکی از نیازهای اساسی بشر در جهان کنونی است. هدف از ایجاد ساختمانهای سبز بهبود یافتن آب و هوا،¬ جلوگیری از اتلاف انرژی مصرف شده جهت سرمایش و گرمایش و جلوگیری از اثرات منفی ساخت و ساز بر محیط زیست است. قبل از هر چیز که یک ساختمان سبز خلق شود مانند هر چیز دیگر به یک خالق احتیاج دارد . این موضوع یعنی ایجاد ساختمان سبز به سلامت فردی که در آن و در محیط اطراف آن زندگی می کند کمک خواهد کرد و از او پشتیبانی خواهد کرد و باعث رضایت مندی و سودمندی آنان خواهد شد. طراحی سبز عملی است برای حل مشکلات که طی آن منابع طبیعی قبل بعد و طی پروسه تولید و ساخت به کمترین حد آسیب میبیند به علاوه در مسیر این عمل مصالح باید مفید بوده عمر مفید طولانی داشته و قابل بازگشت به چرخه طبیعت باشند. چیزهای با طول عمر زیاد هم مفیدند و هم بزرگترین مانع علیه اسراف و ضایعات، و این بهتر از استفاده مجدد یا بازیافت آن¬ها است.
۱-۱۱-۴- توسعه پایدار
توسعه پایدار ، فرآیندی است برای بدست آوردن پایداری در هر فعالیتی که نیاز به منابع و جایگزینی سریع و یکپارچه آن وجود دارد. توسعه پایدار در کنار رشد اقتصادی و توسعه بشری در یک جامعه یا یک اقتصاد توسعه یافته، سعی در تحصیل توسعه مستمر، ورای توسعه اقتصادی دارد. توسعه پایدار عنصر سازمان دهنده ای است که موجب پایداری منابع تجدیدناپذیر می¬شود، منابع محدودی که برای زندگی نسل آینده بر روی کره زمین ضروری است . توسعه پایدار فرآیندی است که آیندهای مطلوب را برای جوامع بشری متصور می¬شود که در آن شرایط زندگی و استفاده از منابع، بدون آسیب رساندن به یکپارچگی، زیبایی و ثبات نظام¬های حیاتی، نیازهای انسان را برطرف میسازد . توسعه پایدار راه حل هایی را برای الگوهای فانی ساختاری، اجتماعی و اقتصادی توسعه ارائه می دهد تا بتواند از بروز مسائلی همچون نابودی منابع طبیعی، تخریب سامانه های زیستی، آلودگی، تغییرات آب و هوایی، افزایش بیرویه جمعیت، بی¬عدالتی و پایین آمدن کیفیت زندگی انسان¬های حال و آینده جلوگیری کند. توسعه پایدار سعی دارد به پنج نیاز اساسی زیر پاسخ گوید: تلفیق حفاظت و توسعه، تأمین نیازهای اولیه زیستی انسان، دستیابی به عدالت اجتماعی، خودمختاری و تنوع فرهنگی و حفظ یگانگی اکولوژیکی .
۱-۱۲- مطالعات پایه
۱-۱۲-۱ ارتباط و کتابخانه
۱-۱۲-۱-۱تعریف ارتباط
ارسطو فیلسوف بزرگ یونانی شاید اولین دانشمندی باشد که ۲۳۰۰ سال پیش نخستین بار در زمینه ارتباط سخن گفتن . او در کتاب مطالعه معانی بیان که معمولا آن را مترادف ارتباط می دانند، در تعریف ارتباط
می نویسد:
“ارتباط عبارت است از جستجو برای دست یافتن به کلیه وسایل و امکانات موجود برای ترغیب و اقناع دیگران”
در فرهنگ و بسترcommunication عمل ارتباط برقرار کردن تعریف شده ودر توضیح فارسی آن معادل هایی نظیر رساندن، بخشیدن، انتقال دادن ، آگاه گردن ،مکالمه و مراوده استفاده شده است.در فرهنگ لغت در مورد لغت فوق اضافه شده که عمل برقرار کردن ارتباط می تواند از طریق کلمات، حروف ، پیام ها ، مکاتبه ها و دیگر راهها انجام گیرد.
به دلیل گسترده بودن دانش ارتباطات و از طرفی تغییر نگاه بشر به مقوله ارتباط در زمان¬های متفاوت، تعریف مشخس و ثابتی از آن وجود ندارد و در هر رشته ، متناسب با مبانی شناختی مربوط به آن تعریف میشود.
۱-۱۲-۱-۲- ارتباط و هوشیار سازی اجتماعی
با وجود برداشت¬های تازه مطالعات ارتباطی، آثار متعلق به دیدگاه قدیمی این مطالعات که ارتباط را به عنوان وسیله انتقال اطلاعات، مورد نظر قرار می دهد باقی مانده است. در مجموع گرایش عمومی ارتباط گران و کارگزاران اجتماعی، متخصصان آموزش، کارشناسان تبلیغات بازرگانی و سیاست گذاران، همچنین برای ارتباط جهشی و انگیزش فکری استوار است.
در کشورهای جهان سوم این برداشت ها از نتایج طبیعی دیدگاه غربی توسعه اجتماعی است که راه پیشرفت این کشورها را در نوسازی آنها معرفی می کند.
در دو دهه اخیر، عده زیادی از دانشمندان و متخصصان ارتباطی کشورهای غربی و جهان سوم به باز نگری نظریه¬ها و الگوهای حاکم غربی در زمینه رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی و نیز نقش ارتباطات در نوسازی کشورهای عقب مانده پرداخته اند و جنبه های منفی آن را یادآوری کردند.
اصول پنج گانه پائولو فریره برای نظام جدید پیشنهادیش که وی آن را آموش عمومی معرفی می کند عبارتند از :
• اعتقاد به توانایی افراد برای یادگیری، دگرگونی و رهایی از شرایط سرکوب کننده جهل و فقر واستثمار.
• تماس مستقیم فراگیرندگان با واقعیت های خاص زندگی و مسائل مربوط به آن، تجزیه و تحلیل فشارها و محدودیت های تحمیل شده به آنان از سوی ساختار اجتماعی و ایدئولوژی رسمی بر اساس کنش های اجتماعی .
• طرد تفاوت های موجود بین آموزش دهنده و آموزش گیرنده.
• گفت وشنود آزاد.
• مشارکت در کوشش های رهایی دهنده
تحت تاثیر پژوهش های پائولو فریره و همچنین ایلیچ : نویسنده معروف کتاب آموزش بدون مدرسه عده دیگری از اندیشمندان انتقاد گر معاصر، بسیاری از متخصصان ارتباط ، به این نتیجه رسیده اند که ارتباط را به عنوان فراگردی جدا نشدنی از سایر فراگردهای اجتماعی و سیاسی ضروری برای توسعه و استقلال ملی باید مورد نظر قرار دهد.
این امر به توسعه فضاهای فرهنگی و کتابخانه¬ها و همچنین ترغیب مردم به کتاب خوانی همراه است و تنها بدین شکل آموزش بدون مدرسه ممکن می شود.
اندیشمندان انتقاد گر جهان سوم معتقدند که برای مقابله با عوارض تبعیض آمیز شیوه¬های نو سازی غربی که فقط به قشر¬های مرفه اجتماعی توجه دارند و و اکثریت افراد را در شرایط فقر و محرومیت نگاه می دارند ، باید سازماندهی وسیع اجتماعی را به ترتیبی که تمام قشرهای محروم جامعه را در بر گیرد ،گسترش داد و از این طریق برای تسهیل اقدامات دسته جمعی توسعه بخشی ، گروه¬های قدرتمند پدید آورد .
۱-۱۲-۱-۳- کتابخانه و فرایند ارتباط
کتابخانه و فرایند ارتباط حاصل ضروریات واقعی تمدن امروزی بوده است که اینک خود به یک واحد ضروری بافت اجتماعی شده است.
فرایند ارتباط از سه بخش : منبع ( در این مرحله ، همه فعالیت های مرتبط با خلق اثر صورت می گیرد.) کنال ارتباطی ( در این مرحله، فرایند انتقال پیام اتفاق می افتد.) و مقصد ( دریافت کننده) تشکیل می شود.اما جایگاه کتابخانه در فرایند ارتباط ، در کدام بخش معنا می یابد؟
به یک معنا می توانیم کتابخانه را منبع اطلاع بدانیم. بسیاری از کسانی که از کتابخانه¬ها استفاده می کنند کتابخانه را به همین معنا می گیرند و گفته های این افراد در موقع اشاره به کتابخانه¬ها گواه همین مطلب است.
یک کتابخانه باید انبوح عظیمی منبع و کارمند داشته باشد تا این منابع را سازمان بخشد و نباید از یاد برد که همواره به عوامل بیرون از سازمان خود نظیر صنعت نشر و وضعیت سیاسی، اجتماعی حاکم بر جامعه (عناصر ایجاد کننده اصطکاک مسیر در فرایند ارتباط ) وابسته است .
کتابخانه مسئول ساختن، اضافه کردن و نگهداری فهرست خویش است. فهرست کتابخانه اعم از اینکه به شکل برگه باشد یا به شکل پیوسته (کامپیوتری) معرف وجود کتابخانه است و نشان دهنده مایملک آن. امروزه اقدام های زیادی در زمینه بسط و گسترش کتابخانه ها بعنولن منبع اطلاعاتی انجام شده است که نقش این واحد ضروری اجتماعی را در جایگاه منبع اطلاعاتی در فرایند ارتباط افزایش می دهد.استفاده از ماهواره های اطلاعاتی به منظور اتصال منابع کتابخانه های جهان به یکدیگر و امکان استفاده دانش پژوهان از منابع کاملتر از جمله این تلاش ها است.
۱-۱۲-۱-۴- کتابخانه، نهادی اجتماعی
کتابخانه همیشه به عنوان نهادی پرورشی و گاه مذهبی و دینی در خدمت جوامع بشری بوده و سبب رشد و توسعه فرهنگ ها و ارزش¬ها گردیده است.بدین معنا که از ابتدای شکل گیری اجتماع و بوجود آمدن خط و استفاده از رسانه¬های مختلف برای مکتوب کردن دانش و حافظه بشری ، کتابخانه جزء لاینفک جوامع بشری محسوب می شود. با توجه به ویژگی های نهاد، نهاد کتابخانه دارای این ویژگی ها است:
• نهاد کتابخانه برای برآوردن و رفع نیازهای خاصی از جامعه بوجود آمده و این نیازها در طول تاریخ و در جوامع مختلف متفاوت بوده است. گاهی این نیاز حفظ دانش و میراث مکتوب بشری بوده است و در دوره ای دیگر دسترس پذیری و رفع نیازهای اطلاعاتی. در حال حاضر رفع نیازهای متفاوت اطلاعاتی اعم از آموزشی، پرورشی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و به عهده نهاد کتابخانه است.
• نهاد کتابخانه در اجتماع چنان ارزش هایی دارد که به طور مثال استفاده از کتابخانه یا کار کردن در آن ارزش اجتماعی محسوب می شود. در حال حاضر در اکثر جوامع استفاده از کتابخانه نوعی ارزش اجتماعی است. همانطور که ممکن است در اکثر جوامع اعتقادات دینی نیز ارزش اجتماعی محسوب گردد.
• نهاد کتابخانه در طول تاریخ آنچنان پایدار بوده وهست که الگوهای رفتاری و استفاده از آن به صورت بخشی از سنت و فرهنگ هر جامعه محسوب می شود. نهاد کتابخانه در طول زمان آنچنان جایگاه و گستردگی اجتماعی پیدا کرده است که هر گونه تغییر چشمگیر کمی و کیفی در آن سبب تاثیر در دیگر نهادها خواهد شد. بدین معنا که اگر نهاد کتابخانه بتواند به خوبی نقش خود را ایفا کند، نهاد خانواده و ارزش¬ها در جامعه اعتلا و ارتقا خواهد یافت. تصویر این مطلب نیز صادق است.
• آرمان اصلی نهاد کتابخانه خدمت به جامعه و رشد و اعتلای آن است. چنین آرمانی را بخش عظیم و گسترده ای از اجتماع پذیرفته اند. ممکن است اعضای جامعه خود در شکل گیری چنین اجتماعی نقشی نداشته باشند ولی به طور سنتی و نهادینه شده چنین آرمانی را پذیرفته اند.
۱-۱۲-۱-۵- کارکردها و مسئولیت های اجتماعی کتابخانه
هدف اصلی کتابداری و کتابخانه که خدمت به مردم و جامعه است، کارکردهای اصلی آن را به عنوان نهادی اجتماعی ترسیم می کند. در این چهارچوب کتابخانه مسئول غنا بخشیدن به زندگی اجتماعی از طریق فراهم کردن امکان دسترسی به دانش مضبوط در کتابخانه ها و سایر موارد است. ولی اگر بخواهیم به صورت عینی تر کارکردها و مسئولیت های اجتماعی کتابخانه را ترسیم کنیم، موارد زیر را می توان ذکر کرد:
• کمک به آموزش و پژوهش: این امر می تواند از طریق کتابخانه های آموزشگاهی و دانشگاهی و کتابخانه¬های تخصصی و پژوهشی صورت گیرد.
• کمک به توسعه اجتماعی، فرهنگی و علمی، کتابخانه¬های عمومی در این مورد نقش اساسی¬تری ایفا می کنند.
• تغییر و توسعه ارزش¬ها
• گسترش آزادی و حق دانستن در سطح جامعه
• ایجاد سرگرمی های سالم اجتماعی
• گسترش اخلاق در سطح جامعه
• گسترش عادت مطالعه
۱-۱۲-۱-۶- نقش کتابخانه در سواد آموزی
هنگامی که فردی خارج از نظام آموزش رسمی، خواندن، نوشتن و کار کردن با اعداد را یاد گرفت، به وی سواد¬آموزی یا نو-آموزی می گویند. بنابراین تمام کسانی که از طریق آموزش¬های رسمی به تحصیل می پردازند شامل این گروه نمی شوند. سواد آموز اگر به حال خود رها شود ومطالب جذاب و مناسبی برایش ارائه نشود، ظرف مدت کوتاهی قدرت خواندن و نوشتن را از دست می دهد. پس باید از طرق مختلف مطالب خواندنی ارائه شود. از آن¬جا که بیشتر سواد آموزان از گروه¬های اجتماعی پایین و از روستاییان هستند لازم است تا کتابخانه¬ها در این زمینه بیشتر فعالیت کنند زیرا سواد¬آموزان معمولا از نظر زمانی و مالی دچار تنگناهایی هستند.
در واقع کتابخانه¬های روستایی، عمومی و مساجد می¬توانند با ارائه خدمات ویژه به این گروه آنها را به طور دائم و مستمر از نظر خواندن و توسعه مهارت های مورد نیاز یاری کنند. پس باید با همکاری کارشناسان و مؤسسات سواد آموزی و کتابخانه های عمومی ، روستایی و مساجد ، مواد و منابع مورد نیاز تهیه و به نحو مطلوبی در اختیار سواد آموزان کذاشته شود. هیات امنای کتابخانه¬های عمومی کشور و معاونت ترویج و مشارکت¬های مردمی وزارت جهاد سازندگی، نهضت سواد آموزی و آموزش پرورش از جمله نهادها و مؤسساتی هستند که می توانند با همکاری خود نقش مهمی در سواد¬آموزی و تداوم آن ایجاد کنند. (کریمیان،۱۳۸۴)
و
فهرست مطالب:
عنوان شماره صفحه
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱- عنوان تحقیق۱
۱-۲- بیان مسأله اساسی تحقیق ..۱
۱-۳- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق .۲
۱-۴- ضرورت طرح ..۳
۱-۵- مبانی طراحی معماری و پروژه ..۳
۱-۶- مرور ادبیات و سوابق مربوطه ۴
۱-۷- اهداف مشخص تحقیق .۵
۱-۸- هدف کاربردی ..۵
۱-۹- سؤالات تحقیق ..۶
۱-۱۰- فرضیه¬های تحقیق .۶
۱-۱۱- تعریف واژه¬ها و اصطلاحات فنی و تخصصی )به صورت مفهومی و عملیاتی).۶
۱-۱۱-۱- معماری پایدار..۶
۱-۱۱-۲- اکوتک ۷
۱-۱۱-۳- معماری سبز ۷
۱-۱۱-۴- توسعه پایدار . ۸
۱-۱۲- مطالعات پایه ۹
۱-۱۲-۱-۱- تعریف ارتباط . ۹
۱-۱۲-۱-۲- ارتباط و هوشیار سازی اجتماعی..۹
۱-۱۲-۱-۳- کتابخانه و فرایند ارتباط .۱۱
۱-۱۲-۱-۴- کتابخانه، نهادی اجتماعی .۱۲
۱-۱۲-۱-۵- کارکردها و مسئولیت های اجتماعی کتابخانه .۱۳
۱-۱۲-۱-۶- نقش کتابخانه در سواد آموزی ..۱۴
۱-۱۳- فرهنگ .۱۴
۱-۱۳-۱- فرهنگ در لغت .۱۴
۱-۱۳-۲- تعریف فرهنگ ..۱۵
۱-۱۳-۳- فرهنگ عمومی .۱۶
۱-۱۳-۴- اجزای فرهنگ یک جامعه و نقش کتابخانه ۱۷
۱-۱۴- کتاب ..۱۹
۱-۱۴-۱- تعریف کتاب .۱۹
۱-۱۴-۲- تاریخچه کتابخانه-بخش اول .۱۹
۱-۱۴-۲-۱- پیدایش خط و چگونگی سیر تحول آن ..۱۹
۱-۱۴-۲-۲- تاریخ پیدایش خط ..۲۱
۱-۱۴-۲-۳- ابزارها و وسایل ضبط و انتقال دانش۲۱
۱-۱۴-۲-۴- ابزارها و وسایل ضبط و انتقال دانش تا قبل از اختراع چاپ..۲۲
۱-۱۴-۲-۴-۱- سنگ نبشته ۲۳
۱-۱۴-۲-۴-۲- لوح فلزی..۲۳
۱-۱۴-۲-۴-۳- لوح گلی ..۲۴
۱-۱۴-۲-۴-۴- لوح چوبین ..۲۴
۱-۱۴-۲-۴-۵- طومار پاپیروس ..۲۵
۱-۱۴-۲-۴-۶- طومار چربین ۲۵
۱-۱۴-۲-۴-۷- کتاب پوستی..۲۶
۱-۱۴-۲-۴-۸- کتاب کاغذی ۲۶
۱-۱۴-۲-۵- ابزارها و وسایل ضبط و انتقال دانش از اختراع چاپ تا کنون.۲۷
۱-۱۴-۲-۵-۱- مواد غیر چاپی (رسانه های غیر چاپی).۲۷
۱-۱۴-۲-۵-۲- مواد چاپی (رسانه های چاپی) ..۲۸
۱-۱۵- تعریف کتابداری .۲۹
۱-۱۶- فلسفه کتابداری ۳۰
۱-۱۷- تاریخچه کتابخانه- بخش دوم ..۳۲
۱-۱۷-۱- کتابخانه¬های مصریان .۳۲
۱-۱۷-۲- کتابخانه¬های یونان .۳۲
۱-۱۷-۳- کتابخانه¬های روم .۳۴
۱-۱۷-۴- کتابخانه¬های چین باستان .۳۵
۱-۱۸- دوره تحول تعلیم و تربیت و ایجاد دانشگاه¬ها ..۳۵
۱-۱۸-۱- دوره رنسانس .۳۶
۱-۱۸-۲- دوره پس از اختراع چاپ .۳۶
۱-۱۹- کتابخانه های دوران معاصر ..۳۷
۱-۲۰- سیر تحول کتابخانه¬های ایران ..۳۷
۱-۲۱- سیر تحول کتابخانه¬های ایران .۳۸
۱-۲۲- کتابخانه¬های ایران باستان ..۳۹
۱-۲۳- کتابخانه¬های اسلامی ۳۹
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق
۲-۱- کتابخانه ها در ایران ۵۶
۲-۱-۱- اهمیت توسعه کتابخانه¬های عمومی درتهران.۵۶
۲-۲- تعریف کتابخانـه .۵۶
۲-۳- اهداف و معیارهای تفکیک انواع کتابخانـه¬ها ..۵۸
۲-۴- کتابخانـه¬ی ملی ..۵۸
۲-۴-۱- کتابخانـه ملی جمهـوری اسلامی ایران .۶۰
۲-۴-۲- اهـداف کتابخانه ملی ایران ..۶۰
۲-۵- کتابخانـه¬ی دانشگاهی .۶۱
۲-۵-۱- اهداف کتابخانـه¬های دانشگاهی .۶۲
۲-۵-۲- وظایف کتابخانه¬های دانشگاهی.۶۲
۲-۵-۳- مجموعه منابع کتابخانـه¬های دانشگاهی ..۶۳
۲-۶- کتابخانـه¬ی عمومی ۶۳
۲-۶-۱- اهداف کتابخانه عمومی۶۴
۲-۶-۲- وابستگی تشکیلاتی و اداری .۶۵
۲-۶-۳- جامعه استفاده کننـده ..۶۶
۲-۶-۴- نیـروی انسانی ..۶۶
۲-۷- کتابخانـه¬های عمـومی ایران ۶۶
۲-۸- کتابخانـه¬ی تخصصی ..۶۷
۲-۸-۱- اهداف کتابخانه¬های تخصصی . ۶۷
۲-۹- کتابخانـه¬ی آموزشگاهی .۶۸
۲-۹-۱- اهداف کتابخانـه¬های آموزشگاهی ۶۸
۲-۱۰- انواع دیگر کتابخانـه ها در ایران .۶۹
۲-۱۱- انواع خدمات کتابخانه .۶۹
۲-۱۱-۱- خدمات فنی ..۶۹
۲-۱۱-۱-۱- بخش¬های مختلف خدمات فنی ۶۹
۲-۱۱-۲- خدمات عمومی .۷۰
۲-۱۱-۲-۱- اهمیت و کاربرد خدمات عمومی.۷۰
۲-۱۲- نگاهی به روابط عمومی و ارتباطات ۷۱
۲-۱۳- مدیریت کتابخانه ۷۲
۲-۱۴- شناساندن کتابخانه .۷۳
۲-۱۵- شناخت کتابخانه¬های عمومی ..۷۳
۲-۱۶- بررسی چند نمونه ازخدمات عمومی کتابخانه¬ها ۷۴
۲-۱۶-۱- نشست¬ها و همایش¬ها ..۷۴
۲-۱۶-۲- نمایشگاه کتاب ۷۴
۲-۱۶-۳- قصه گویی و کتاب خوانی .۷۵
۲-۱۶-۴- معرفی کتاب .۷۵
۲-۱۶-۵- سخنرانی .۷۵
۲-۱۷- انواع مواد دیداری – شنیداری و رایانه ای در کتابخانه-ها۷۶
۲-۱۷-۱- مواد دیداری .۷۷
۲-۱۷-۲- مواد شنیداری ..۷۷
۲-۱۸- کتابدار ۷۷
۲-۱۸-۱-کتابدار در کتابخانه های عمومی ..۷۸
۲-۱۹- ساختار کتابخانه ساختار کتابخانه- معماری ساختمان کتابخانه..۷۸
۲-۱۹-۱- وظیفه وطرح ..۷۸
۲-۱۹-۲- پیشرفت های تاریخی ۷۹
۲-۲۰- مطالعات تطبیقی .۸۲
۲-۲۰-۱- کتابخانه دانشگاه دلفت (TU DELFT) .82
۲-۲۰-۲- ساختمان جدید کتابخانه (Zhengzhou) 83
۲-۲۰-۳- کتابخانه آبی دارای بام سبز کانادا ۸۵
۲-۲۰-۴- کتابخانه LEED هند ۸۶
۲-۲۰-۵- کتابخانه مرکزی Minneapolis .86
۲-۲۰-۶- کتابخانه عمومی یوسرا، مادرید ۸۸
۲-۲۰-۷- کتابخانه مرکزی سیاتل-دفتر معماری رم کولهاوس(OMA) 90
۲-۲۰-۸- کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ..۹۵
۲-۲۰-۹- نتایج مطالعات تطبیقی ۱۰۱
۲-۲۱- مطالعات جمعیتی ۱۰۴
۲-۲۲- مطالعات فرهنگی ۱۰۴
۲-۲۲-۱- مراسم¬ها ..۱۰۴
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
۳-۱- اصول و ضوابط طراحی کتابخانه.۱۱۹
۳-۲- مباحث کمی طراحی ۱۲۱
۳-۲-۱- طراحی و جانمایی و رابطه¬ی میان بخش¬ها .۱۲۱
۳-۳- طبقات ( اندازه و تعداد ) ۱۲۳
۳-۴- فضاهای عملیاتی و فضاهای توازن یا تخصیص نیافتنی .۱۲۴
۳-۵- ویژگیهای عناصر ساختمان ۱۲۵
۳-۵-۱- پنجره .۱۲۵
۳-۵-۲- دیوار ..۱۲۶
۳-۵-۳- کف .۱۲۶
۳-۵-۴- ستون ..۱۲۷
۳-۵-۵- درها و ورودی¬ها ..۱۲۷
۳-۵-۶- پله ها ..۱۲۸
۳-۵-۷- حیاط¬های داخلی یا باز ..۱۲۹
۳-۵-۸- زیرزمین .۱۳۰
۳-۶- فضاهای کتابخانه و عملکردهای آن¬ها در طراحی..۱۳۰
۳-۶-۱- فضای اداری ۱۳۰
۳-۷- فضاهای فنی و کارگاهی ..۱۳۲
۳-۷-۱- کارگاه تعمیر و صحافی ..۱۳۲
۳-۷-۲- کارگاه مرمت ۱۳۳
۳-۷-۳- آتلیه عکاسی .۱۳۳
۳-۷-۴- چاپخانه ۱۳۴
۳-۷-۵- بخش انتخاب و سفارش ۱۳۴
۳-۷-۶- بخش فهرست نویسی و رده بندی ۱۳۴
۳-۷-۷- بخش آماده سازی فیزیکی .۱۳۵
۳-۸- فضاهای عمومی کتابخانه ۱۳۵
۳-۹- محل نگهداری کتاب ( مخزن ) ..۱۳۶
۳-۹-۱- اصول مهم در طرح های آرایشی و معماری مخزن کتاب ..۱۳۶
۳-۱۰- فضای مطالعه .۱۳۷
۳-۱۱- فضای امانت کیف و وسایل مراجعان ۱۳۹
۳-۱۱-۱- بخش امانت ..۱۳۹
۳-۱۲- بخش مرجع ..۱۴۰
۳-۱۳- بخش نشریات ادواری و روزنامه¬ها ۱۴۱
۳-۱۴- بخش تکثیر .۱۴۱
۳-۱۵- دستشویی¬ها ۱۴۲
۳-۱۶- کتابخانه ی کودکان .۱۴۲
۳-۱۷- سالن اجتماعات و اتاقهای گردهمایی ۱۴۴
۳-۱۸- بخش سمعی و بصری ..۱۴۴
۳-۱۹- فروشگاه کتاب ، انبار کتاب .۱۴۵
۳-۲۰- پارکینگ ۱۴۵
۳-۲۱- محل بارگیری ۱۴۶
۳-۲۲- ضوابط پلکان .۱۴۶
۳-۲۳- ضوابط آسانسور ۱۴۷
۳-۲۴- ضوابط آتش نشانی .۱۴۸
۳-۲۵- ضوابط و مقررات زلزله ۱۴۸
۳-۲۶- ضوابط و مقررات خاص .۱۴۸
۳-۲۷- تجزیه و تحلیل ضوابط و پیشنهاد ضابطه ۱۴۹
۳-۲۸- سرانه¬ها و استانداردهای کتابخانه .۱۴۹
۳-۲۸-۱- سرانه فضاهای اداری ..۱۴۹
۳-۲۹- سرانه فضاهای گردشی (سیرکولاسیون) .۱۵۵
۳-۳۰- ابعاد و اندازه، ارتفاعات و قفسه بندی و فاصله¬ی بین مبلمان ..۱۶۱
۳-۳۱- ارتفاع سقف و ناحیه های کف ۱۶۲
۳-۳۲- نورپردازی ..۱۶۳
۳-۳۳- گردش هوا و تهویه¬ی مطبوع .۱۶۶
۳-۳۴- آکوستیک .۱۶۸
۳-۳۵- آتش سوزی ۱۶۹
۳-۳۶- محل احداث کتابخانه .۱۷۰
۳-۳۷- معلولان .۱۷۰
۳-۳۸- جمع بندی و تحلیل نهایی اطلاعات ۱۷۱
۳-۳۸-۱- جمع بندی مطالعات پایه .. ۱۷۱
۳-۳۸-۲- جمع بندی مطالعات زمینه ..۱۷۲
۳-۳۸-۳- جمع بندی مطالعات تکمیلی ..۱۷۳
۳-۳۸-۴- جمع بندی مطالعات تطبیقی ۱۷۴
۳-۳۹- مطالعات بستر (فرهنگی و اقلیمی) ۱۷۴
۳-۳۹-۱- موقعیت جغرافیایی شهر ۱۷۴
۳-۳۹-۲- مطالعات اقلیمی .۱۷۵
۳-۳۹-۲-۱- وضعیت بادهای موجود در طول سال¬های تهران ۱۷۶
۳-۴۰- جهت قرار گیری ساختمان ۱۷۶
۳-۴۰-۱- فرم ساختمان ..۱۷۶
۳-۴۰-۲- مصالح ..۱۷۷
۳-۴۰-۳- نتیجه کلی برای جهت قرار گیری ساختمان ..۱۷۷
فهرست تصاویر
۲-۱- کتابخانه دانشگاه دلفت (TU DELFT) 82
۲-۲- نمای خارجی کتابخانه دانشگاه دلفت (TU DELFT) ..82
۲-۳- دید پرنده ی کتابخانه دانشگاه دلفت ۸۳
۲-۴- نمای داخلی کتابخانه دانشگاه دلفت .۸۳
۲-۵- ساختمان جدید کتابخانه zhengzhou .84
۲-۶- شیشه خلاء کتابخانه zhengzhou ..84
۲-۷- عایق حرارتی کتابخانه zhengzhou .84
۲-۸- عایق صوتی کتابخانه zhengzhou .84
۲-۹- کتابخانه آبی دارای بام سبز کانادا ۸۵
۲-۱۰- نمای خارجی کتابخانه LEED هند .۸۶
۲-۱۱- نمای داخلی کتابخانه LEED هند .. ..۸۶
۲-۱۲- نمای خارجی کتابخانه مرکزی Minneapolis .87
۲-۱۳- نمای داخلی کتابخانه مرکزی Minneapolis.87
۲-۱۴- پشت بام سبز خارق العاده کتابخانه مرکزی Minneapolis ..87
۲-۱۵- نمای کتابخانه عمومی یوسرا، مادرید .۸۸
۲-۱۶- پرسپکتیو کتابخانه عمومی یوسرا، مادرید .۸۸
۲-۱۷-پلان طبقات کتابخانه عمومی یوسرا، مادرید..۸۹
۲-۱۸-پرسپکتیو کتابخانه مرکزی سیاتل-دفتر معماری رم کولهاوس(OMA) .90
۲-۱۹-پرسپکتیو خارجی کتابخانه مرکزی سیاتل .۹۱
۲-۲۰- پوشش شیشه ای کتابخانه مرکزی سیاتل ..۹۱
۲-۲۱- پرسپکتیو داخلی طبقه همکف کتابخانه مرکزی سیاتل .۹۲
۲-۲۲- پلان طبقات کتابخانه مرکزی سیاتل .۹۳
۲-۲۳-تصویری قدیمی از آبنمای کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ۹۵
۲-۲۴- تالارهای مطالعه قفسه باز (آقایان – بانوان )،کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی۹۶
۲-۲۵- بخش مخزن کتاب چاپی، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ۹۷
۲-۲۶- تالار تخصصی جغرافیا، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ۹۸
۲-۲۷- تالار مطالعه و گردش کتاب نوجوانان (پسر – دختر¬)، کتابخانه مرکزی آستان_
قدس رضوی.۹۹
۲-۲۸- اداره اسناد و مطبوعات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی .۱۰۰
۲-۲۹- پلان بخش اداری و پشتیبانی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی .۱۰۳
۲-۳۰- نمای خارجی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی .۱۰۴
۳-۱- مشخصات اقلیمی تهران ۱۷۵
فهرست جداول
جدول۳-۱- بخش¬های فضاهای اداری کتابخانه ها .۱۳۱
جدول۳-۲- فضاهای عمومی کتابخانه ها ۱۳۵
جدول۳-۳- تخصیص فضاهای فنی و کارگاهی .۱۵۰
جدول۳-۴- سرانه فضاهای پشتیبانی ۱۵۱
جدول۳-۵- سرانه فضاهای عمومی ..۱۵۳
جدول۳-۶- ظرفیت و مساحت فضاهای عمومی ..۱۵۵
جدول۳-۷- ظرفیت و مساحت فضاهای پشتیبانی ۱۵۷
جدول۳-۸- ظرفیت و مساحت فضاهای فنی و کارگاهی .۱۵۹
جدول۳-۹- مساحت اتاق های اداری ۱۶۰
جدول۳-۱۰- رابطه توصیه شده برای درصد ناخالص کاربردی مطلوب در طبقه¬ی –
خدمات مرکزی.۱۶۳
جدول۳-۱۱- حداقل شدت نور مصنوعی فضاهای مختلف کتابخانه ..۱۶۵
جدول۳-۱۲- شرایط مطلوب برای نگهداری و محافظت مواد مختلف کتابخانه در فرانسه .۱۶۶
منابع رساله درون متنی است.
رساله-معماری-طراحی-کتابخانه-عمومی-با-رویکرد-معماری-پایدار_1619803720_48066_5739_1377.zip6.78 MB |