دانلود مطالعات و رساله معماري طراحی سالن موسیقی سمفونیک
در قالب Word و 196 صفحه و قابل ويرايش و آماده براي ارائه ،دفاع ،چاپ و کنفرانس ميباشد
========================================================
تمامي فايل هاي سيستم، توسط کاربران آن آپلود مي شود. اگر در فايلي تخلفي مشاهده کرديد و يا مالک پروژه اي بوديد که از وجود آن در سايت رضايت نداشتيد با ما تماس بگيريد، در اسرع وقت به گزارش شما رسيدگي مي شود.
========================================================
تمامي فايلهاي موجود در سايت صرفا براي راهنمايي و کمک به دانشجويان و محققين عزيز مي باشد و هدف ما در سايت نگين فايل کمک به دانشجويان و دانش پژوهان عزيز براي بالا بردن سطح بار علمي آنها مي باشد.
قسمتهايي کوتاه از متن:
چکیده
معماری ایجاد فضای مادی و معنوی می کند ولی موسیقی فقط فضای معنوی ایجاد می کند.به عبارت دیگر موسیقی ،معماری زمان است ومعماری ،موسیقی مکان است.ترکیب این دو با نام تالار موسیقی می تواند یک عنصر موفق در بین ساختمان های معماری باشد.
موسیقی صرفاً جدا از کلمات میتواند ارتباط احساسی و عاطفی را زودتر برقرار کند و همواره یکی از عوامل محرک انسان در شادی یا غم بوده است و تأثیر بسزایی در به نمود کشیدن این موضوع دارد.اما بروز این احساسات و برطرف کردن نیاز به حس آرامش پس از گوش دادن به موسیقی،نیازمند مکانی برای اجرای موسیقی است.اما متأسفانه به دلیل نبود علاقه مند به اجراهای زنده سمفونیک و یا شاید اهمیت ندادن دولت و مسئولین به احداث اینگونه سالن ها،اکنون شمار آنها به انگشتان یک دست هم نمی رسد.
لذا با مطالعات روی سایت چیتگر و به دلیل ساماندهی و تلفیق فضاهای سبز موجود پارك جنگلی چیتگر با سایت تالار موسیقی جهت ایجاد قطب گردشگری و رفاهی هنرمندان و توسعه ارتفاعات شمالی منطقه در جهت افزایش توان گردشگری و رفاهی و ایجاد بدنه شهری طبیعی تصمیم بر آن شد تا طراحی تالار موسیقی سمفونیک را در این سایت انجام دهم.
سایت مذکور در منطقه 22 شهرداری تهران و در همجواری پارک چیتگر قرار دارد. محدوده كل سایت موردنظر برای طراحی این مجموعه در گوشه شمال شرقی دریاچه واقع در منطقه 22 قرار دارد. كاربری سایت موردنظر براساس طرح تفصیلی منطقه فرهنگی است. مساحت كل سایت 5200 متر مربع میباشد كه مجموعه تالار موسیقی در بخشی از سایت قرار میگیرد.این زمین از سه سمت توسط خیابان احاطه شده. وجود دریاچه و فضای سبز كناری آن و همچنین كاربریها و دسترسیهای مناسب اطراف این سایت از عوامل مؤثر در انتخاب آن بوده است.
موسیقی سمفونیک که در این سالن به آموزش و اجرای آن پرداخته می شود یک نوع از موسیقی است اما با این تفاوت که یک قطعۀ سمفونی،به تدریج تکامل می یابد و بعد از چهار موومان به هم وابسته به اتمام می رسد.
از دلایل رابطه موسیقی و معماری که بدان ارجاع میشود، میتوان موارد زیر را برشمرد
1-اصطلاحات مشابه و تعبیر آنها
2-درک بصری از اصوات
3-خلق یا تداعی فضا
4-انتخاب سازها و جنس صدا
5-خاطره و انتقال اطلاعات
6-طراحی فضا با توجه به نیاز موسیقی در اجرا و شنیدن بهتر آن
7-رابطه مستقیم بین عدد طول و عرض و ارتفاع در معماری و فواصل و اختلاف صدا در موسیقی موسیقی یعنی ترکیب اصوات به لحنی خوشآیند که سبب لذت شنوایی و انبساط و دگرگونی روح گردد.
ابزارهای بصری همانند ابزارهای موسیقی نظام دهندهای هستند که اجازه میدهند فرمها و فضاها و نوا و صداهای متفاوت در یک اثر در کنار هم وجود داشته باشند و ما بتوانیم از نظر فکری و حسی، وجود نظم، یکدستی و هارمونی را به طور همزمان در کل مجموعه احساس کنیم.
هارمونی صوتی همانند هارمونی تصویری ، تضمینی برای لذت زیبایی شناسی است. سکوت وظیفه ی معماری است تا صدای فضا در آن طنین افکند. به سبب اشکالات بیشمار و پیچیدگی مسائل مربوط به انتشار صدا در فضای سرپوشیده تالارها، ناچار این گونه مطالعات به کمک روشهای ساده شده ای که راه عملی برای نیل به هدف را به سهولت میسر می سازد ، انجام می گیرد و ساده ترین راه برای بررسی ترسیمی و مطالعات آکوستیکی بر روی اسکیس ساختمان تالار ، فرضیه ی پرتو صدا و انتشار خطی امواج آکوستیکی است.
به این ترتیب در یک ساختمان موسیقی با توجه به اینکه موارد آکوستیکی رعایت می گردد و اصول آن اجرا می شود،امید است تالار موسیقی سمفونیک یک ساختمان یادمانی واقع گردد.(نگارنده)
فهرست مطالب به شرح زیر میباشد::
فصل اول
مقدمه
1-1 بیان مساله
1-2 پیشینۀ تحقیق
1-3 فرضیات تحقیق
1-4 اهداف پروژه
1-5 ضرورت های تحقیق
1-6روش تحقیق
1-7 برنامۀ فیزیکی طرح
1-8 شناخت و تحلیل سایت پروژه
فصل دوم
کلیات تعاریف،مفاهیم و دیدگاه دانشمندان
2-1 تعاریف
2-1-1 ارکستر
1-3 ارکستر ملی ایران
2-1-2 آشنایی با ارکستر سمفونیک تهران
2-2موسیقی سمفونیك چیست
2-2-1 تعریف سمفونی به زبان ساده
2-3 موسیقی دوره رمانتیک
2-3-1 ارتباط موسیقی و فضاهای رمانتیک
2-3-2 سمفونی در دوره رمانتیک
2-3-3 موسیقیدانان بزرگ دوره رمانتیک
2-4 مشاهیر موسیقی
2-4-1 لودویگ فان بتهوون
2-5 سلسله مراتب در کشف فضای معماری و موسیقی ایرانی
2-6 آکوستیک و معماری
2-6-1 انتشار صدا و تباهی آن
2-6-2 آزار نوفه
2-7 فرم تالار های موسیقی
2-7-1 مصالح آبسوربنت
2-7-2 ایزولاسیون پنجره ها
2-7-3 طراحی اتاقهای تمرین موسیقی، طراحی تالار کنسرت، طراحی مدرسه موسیقی
2-7-4 نسبتها و هارمونی
2-8 مفاهیم و دیدگاه اندیشمندان
2-8-1 سخنان بزرگان از موسیقی
2-8-2 سیبلیوس
2-9 موسیقی در آثار ابوعلی سینا
2-9-1 برداشت از اقلیدس؟
2-9-2 مقدمات هارمونی
2-10 موسیقی و جایگاه آن نزد مولانا
2-10-1 موسیقی، شعر و مولانا
2-10-2 موسیقی و جایگاه آن نزد مولانا
2-11 معماری موسیقی مجسم
2-12 معماری آکوستیک در تالار های موسیقی
2-12-1 فرم بنا
2-12-2 دیفوزیته
2-12-3 آکوستیک در بناها
2-12-4 سیستمهای صوتی
2-13 تاریخ آکوستیک معماری
2-13-1 دورۀ یونانی-رومی ۶۵۰ پیش از میلاد تا ۴۰۰ میلادی
2-13-2 دوره اولیه مسیحی ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلادی
2-13-3 دورۀ رومانس ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ میلادی
2-13-4 دوره گوتیک ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ میلادی
2-13-5 دوره رنسانس ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ میلاد
2-13-6 دوره باروک ۱۶۰۰ تا ۱۷۵۰ میلادی
2-13-7 دوره کلاسیک ۱۷۵۰ تا ۱۸۲۵ میلادی
2-13-8 کلاسیسیسم
2-13-9 دوره رومانتیک ۱۸۲۵-۱۹۰۰
2-13-10 دوران مدرن
2-14 موسيقي ايران در دوران تاريخي
2-14-1 موسيقي در دوره ايلام
2-14-2 موسيقي در دوره ماد
2-14-3 موسيقي در دوره هخامنشيان
2-14-4 موسيقي در زمان اشكانيان
2-14-5 موسيقي در دوره ساسانيان
2-15 موسیقی و معماری و اندوخته های فرهنگی
2-15-2 صحنه جای گزینی مواد اولیه موسیقی و معماری
2-15-1 شکل، وجه قابل انتقال مفهومها
2-15-3 معماری در گسترههای زمانی و مکانی
2-15-4 فیلیپ گلاس؛ موسیقی و معماری
2-15-5 بتون، آهن و فیلیپ گلاس
فصل سوم
بررسی نمونه های موردی و ارائۀ احکام طراحی
3-1 تالار وحدت
3-2 برج میلاد
3-3 تئاتر خاوران
3-4 خانه اپرای سیدنی Sydney Opera House
3-5 تالار جدید کنسرت لوکزامبورگ
3-6 پارک موسیقی parco della musica
3-7 سالن اپرای گوانجو
3-8 سالن کنسرت هال تامپر- فنلاندtampere talo
3-1-9 تالار کنسرت والت دیسنی walt disney concert hall
3-10 سالن کنسرت هال کیوتو ژاپن kyoto concert hall
3-11 مرکز موسیقی کودلی
3-12 مرکز ملی هنرهای نمایشی چین National Center for the Performing Arts China
3-13 خانه موسیقی در دانمارک
3-14 اپرای متروپولیتن تایچونگ
3-15 ضوابط طراحی تالارهای موسیقی
3-15-1 دسترسی ها
3-15-2 گنجایش مجموعه
3-15-3 ضوابط ویژه معلولین
3-15-4 فضاهای عمومی
3-15-4-1 ورودی و گیشه
3-15-4-2 کافی شاپ
3-15-4-3 سالن انتظار
3-15-4-4 بوفه و رستوران
3-15-4-5 راهروها
3-15-4-6 سرویسهای بهداشتی
3-15-4-7 فضای اداری
3-15-5 صحنه
3-15-6 انواع صحنه
3-15-7 فضای حركتی حفره اركستر
3-15-8 فضای پشت و كنار صحنه
3-15-9 اركستر
3-15-10 جایگاه رهبر اركستر
3-15-11 پرده صحنه
3-15-12 نسبت های قسمت تماشاگران
3-15-13 پشت صحنه
3-15-13-1 ورودی هنرمندان
3-15-13-2 رختكنها
3-15-13-3 اتاق سبز
3-15-13-4 ورود به صحنه
3-15-13-5 انبارها
3-15-13-6 استودیوی ضبط
3-15-13-7 كنترل نور و صدا
3-15-14 هندسه عمومیسالنها
3-15-14-1 دیدهای افقی و عمودی
3-15-14-2 حركت در سالنها
3-15-14-3 استانداردهای طراحی سالنها
3-16استانداردها و ضوابط طراحی
3-16-1 سالن انتظار
3-16-2 گیشه بلیطفروشی
3-16-3 راهروهای سالن نمایش
3-16-4 صندلی تماشاگران
3-16-5 ورودیها و خروجیهای سالن نمایش
3-16-6 سرویسهای بهداشتی
3-16-7 اتاق پروژكتور و ملحقات آن
3-16-8 پرده نمایش فیلم
3-17 اصول طراحی
3-17-1 استانداردهای ورودی
3-17-2 سالن انتظار سرسرا
3-17-3 سالن اجرا
3-17-3 سالن اجرا
3-17-4 طول ردیف
3-17-5 حجم فضا
3-17-6 فضاهای خدماتی پشت سن
3-17-6-1 اتاق تعویض لباس
3-17-6-2 اتاق گریم
3-17-6-3 اتاق نور و صدا
3-17-6-4 اتاق کارگردان
3-17-6-5 اتاق گروه موسیقی
3-17-6-6 اتاق استراحت گروه
3-17-6-7 اتاق مطالعه
3-17-6-8 اتاق مصاحبه
3-17-7 قسمت اداری سالن
3-17-7-1 اتاق رییس
3-17-7-2 بخش حسابداری
3-17-7-3 اتاق آرشیو
3-17-8 بخش خدماتی
3-17-8-1 موتورخانه
3-17-8-2 انبار مرکزی
3-17-8-3 پارکینگ
فصل چهارم
جمع بندی و ارائۀ چهارچوب فکری و مبانی نظری طرح
4-1 بررسی اولیه شعر در معماری
4-2 رابطۀ موسیقی و احساسات انسانی و الهامات موسیقیایی
4-3 رابطه موسیقی با احساسات انسانی
4-4 تاثیر موسیقی بر مغز انسان
4-5 هارمونی کیهانی
4-6 ریتم و ضربآهنگ
4-7 آشنایی ابتدایی با ریتم یا ضرب آهنگ، در هنر های تجسمی
4-8 ریتم وسکون
4-9 ریتم در طراحی
4-10 تقارن
فصل پنجم
شناخت و تحلیل سایت و ارائۀ روند طراحی
5-1 شناخت و تحلیل سایت
5-1-1 شناخت و تحلیل سایت پروژه
5-1-2 جغرافیای طبیعی استان تهران
5-1-3 شهر تهران
5-1-4 شناخت کلی شهر تهران
5-1-5 شناخت منطقه 22
5-1-6 پتانسیل های توسعه منطقه
5-2 مشخصات جغرافیایی و اقلیمی منطقه 22 شهرداری تهران
5-2-1 وضعیت اقلیم و هواشناسی
5-2-2 طرح تفصیلی منطقه 22 شهرداری تهران
5-2-3 امكانات منطقه 22
5-2-4 دریاچه پارك چیتگر
5-2-5 شبكه دسترسی به منطقه
5-2-6 بافت قدیم منطقه 22
5-2-7 شهرك های موجود
5-2-8 بافت جدید منطقه 22
5-2-9 مراكز فرهنگی اطراف سایت
5-2-10 تراكم جمعیت و مسكن در منطقه 22
5-2-11 تراكم جمعیتی
5-3 توضیح سایت و قرارگیری
5-3-1 سایت
5-3-2 عبور و مرور در سایت
5-3-3 ورودیهای سایت
5-3-4 ورودی به بنا
5-4 ارائه کانسپت
5-4 ارائه کانسپت
پیوست ها
منابع
مطالعات معماري سالن موسيقي سمفوني_1615567224_46799_5739_1069.zip20.06 MB |