دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق اتیسم وبازی درمانی (فصل دوم) در 58صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:
اتیسم از ریشه یونانی، اتوس به معنای خود یا درخود گرفته شده است(وینگ ،1989). اتیسم از سوی انجمن روان پزشکی امریکا به عنوان یک اختلال رشدی عمیق دسته بندی شده است و سه ویژگی اصلی دارد که همگی باید قبل از سه سالگی در کودک ظاهر شوند که عبارتند از:
1-آسیب کیفی در عملکرد متقابل اجتماعی
2- آسیب در ارتباط و فعالیت های ذهنی
3- محدودیت های فوق العاده در زمینه ی علایق و فعالیت ها
اختلال درخودماندگی در سنین پیش دبستانی یعنی هنگامی که آسیب های زبان و شناخت قابل شناسایی هستند تشخیص داده می شوند. نشانه های درخودماندگی را می¬توان در 2 سال اول زندگی مشاهده کرد(استون ، 1997).
2-1-1- ویژگی¬های اصلی اختلال درخودماندگی
با وجود دامنه¬ی وسیع نشانه¬های درخودماندگی، تقریبا سه نشانه نقص در مهارت¬های اجتماعی، نقایص زبانی و رفتارهای کلیشه¬ای و یک نواخت مورد تاکید است( اکوسلیا، 1999؛ ترجمه کاکاوند، 1388)
2-2- مهارت¬های اجتماعی:
مهارت¬های اجتماعی مهارت¬هایی هستند که به افراد اجازه می-دهند تا تعاملات مثبتی را با دیگران شروع کرده و ادامه دهند و شامل مهارت¬هایی مانند برقراری ارتباط، حل مساله، تصمیم گیری، خودمدیریتی و روابط با همسالان می¬باشد(دفن بیکر ،2000)
مهارت¬های اجتماعی بر رفتارهای فراگیرفته مطلوبی اشاره دارد که فرد را قادر می¬سازد با دیگران رابطه مناسبی داشته و از واکنش¬های نامعقول اجتماعی خودداری کند. مهارت-های اجتماعی طیف گسترده¬ای از رفتارها از قبیل توانایی شروع ارتباط موثر و منتسب با دیگران، ارائه پاسخ¬های مفید و شایسته، تمایل به رفتارهای سخاوتمندانه، همدلانه و یاریگرانه، پرهیز تمسخر، قلدری و زورگویی به دیگران را شامل می¬شود(کامپز و کای ، 2002 به نقل از گلزاری، 1389). این مهارت¬ها مجموعه رفتارهای آموخته شده¬ای است که فرد را قادر می¬سازد با دیگران رابطه¬ی اثر بخش داشته باشندو همکاری، مشارکت با دیگران، کمک کردن، آغازگر رابطه بودن، تقاضای کمک کردن، تعریف و تمجید از دیگران و قدردانی کردن مثال¬هایی از این نوع رفتار است( گرشام و الیوت ، 1999؛ به نقل از بیابانگرد، 1384).
شناخت¬ مهارت¬های اجتماعی فرآیندی است که کودکان و نوجوانان را قادر می¬سازد تا رفتار دیگران را درک و پیش بینی کنند. رفتار خود را کنترل نمایند و تعاملات اجتماعی خود را تنظیم کند. این مهارت¬ها مجموعه¬ای از رفتارهای اکتسابی هستند که از طریق مشاهد، الگودهی، تمرین و بازخورد آموخته می¬شوند ودر برگیرنده رفتارهای کلامی و غیرکلامی هستند و بیشتر جنبه تعاملی دارند(کارتلج و میلبرن ، ترجمه نظری نژاد، 1369).
در تعریفی دیگر مهارت¬های اجتماعی اغلب به عنوان مجموعه¬ی پیچیده¬ای از مهارت¬ها در نظر گرفته شده است که شامل ارتباط، حل مساله، تصمیم¬گیری، جرات¬ورزی، تعاملات با همسالان و گروه و خودمدیریتی می¬شود(گرشام و الیوت،1990؛ به نقل از فریمن،2003 ).
در کودکان درخودمانده مهارت های اجتماعی و ارتباطی و مراقبت از خود معمولا با افزایش سن سیر صعودی را طی می کند ولی درمقایسه با کودکان بهنجار همواره تاخیر وجود دارد. گاهی ممکن است این پیشرفت تا بزرگسالی ادامه یابد و با رفتارهای پرخاشگرانه، اضطراب و افسردگی همراه شود. تعداد محدودی از کودکان دارای اختلال درخودماندگی می توانند زندگی مستقلی داشته باشند(نلسون و ایزراییل ، 2000).
2-2-1- انواع مهارت¬های اجتماعی
مهارت¬های اجتماعی به شیوه¬های گوناگونی دسته¬بندی می¬شود که یکی از این دسته¬بندی¬ها به شرح زیراست:
1)مهارت¬های روابط با همسالان
2) مهارت¬های خودمدیریتی
3) مهارت¬های تحصیلی
4) مهارت¬های ارتباطی
5) مهارت¬های جرات ورزی( کامپز و کای، 2002؛ به نقل از جلیلی آبکار، 1389)
مهارت¬های روابط با همسالان شامل تعریف و تمجید از دیگران، کمک کردن، بازی و تعامل با همسالان و مکالمه با همسالان می¬باشد. بعد مهارت¬های خودمدیریتی شامل کنترل خود، پیروی از قوانین، انتقادپذیری و مشارکت در امور مختلف بر طبق توانایی¬ها می¬باشد. بعد مهارت¬های تحصیلی مانند انجام تکالیف و پیروی از دستورات معلم می¬باشد. بعد مهارت¬های اطاعت و پیروی شامل اطاعت از دستورات، پاسخ¬دهی مناسب به قواعد و قوانین می¬باشد. بعد مهارت¬های جرات¬ورزی شامل دعوت از دیگران برای برقراری ارتباط و اعتماد به نفس و معرفی خود در جمع دوستان(کامپز و کای، 2002 به نقل از جلیلی آبکار، 1389).
فهرست مطالب::
- اتیسم
2-1-1- ویژگی¬های اصلی اختلال درخودماندگی
2-2- مهارت¬های اجتماعی:
2-2-1- انواع مهارت¬های اجتماعی
2-2-2- نقص مهارت¬های اجتماعی:
2-3- هیجان های بنیادی:
2-3-1- شادی:
2-3-2- غم:
2-3-3- تعجب:
2-3-4- نفرت:
2-3-5- خشم:
2-3-6- ترس:
2-4- نقایص زبانی:
2-5- رفتار کلیشه ای
2-6- سبب شناسی
2-6-1- عوامل ژنتیکی
2-6-2- عوامل محیطی
2-6-3- عوامل روانی
2-6-4- عوامل عصب شناختی
2-6-5- عوامل شناختی
2-7- روش¬های درمانی برای کودکان درخودمانده
2-7-1- مداخلات جامع بهنگام رفتاری
2-7-2- آموزش و تربیت کودکان دارای اختلال درخودماندگی و ناتوانی¬های ارتباطی
2-7-3- سیستم مبادله تصویر
2-7-4- داستان¬های اجتماعی
2-8- مداخلات تکمیلی
2-8-1- مداخلات غذایی
2-8-2- روش دی.آی.آر
2-8-3- برنامه¬سان رایز
2-8-4- روش یکپاچگی حسی
2-9- بازی درمانی:
2-9-1- نظریات مختلف در خصوص بازی درمانی:
2-9-2- ارزش درمانی بازی و بازی درمانی
2-9-3- رویکردهای مختلف در بازی درمانی
رویکرد روان تحلیل گری
تحلیل بازی از دیدگاه ملانی کلاین
کاربرد بازی درمانی از سوی آنافروید
رویکرد ارتباطی
درمان بی رهنمود و یرجینیا اکسلاین
رویکردهای ساختارمند
2-9-4- بازی درمانی شناختی-رفتاری
مزایای بازی درمانی وبازی درمانی شناختی-رفتاری
منابع فارسی
منابع لاتین
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق اتیسم وبازی درمانی (فصل دوم)_1614958205_46556_5739_1464.zip0.07 MB |