تعداد صفحات : ۱۰۰
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
چکیده
در این مقاله با تاریخچه شرکتهای چند ملیتی، شرکت بین المللی کوکاکولا، شرکت های بین المللی BP ، شرکت های بین اللملی Bombardier ، شرکت بین المللی Microsoft و راهکارهای ورود ایران به بازارهای بین المللی آشنا می شویم.
سلسله تحقیقاتی که در سراسر جهان درباره شرکتهای چند ملیتی جریان دارد. مانند تحقیقات کمسیونهای روابط خارجی و مالیه سنای امریکا- جامعه اقتصادی اروپا- سازمان ملل متحد و سایر دولتها همه گواه بیم و نگرانی فزایندای است که برای سیاستمداران پیشآمده، اینان از آن بیمناک هستند که در دنیایی بدون مرز و سیطره شرکتهای جهانی، اختیار حکومت از دستشان خارج شود. همین نگرانی کنفرانسی را که در سال ۱۹۷۲ در کاخ سفید تحت عنوان جهان صنعتی بعد از سال ۱۹۹۰ تشکیل شده بود را تحت تاثیر قرار داد. شرکتهای بزرگ چند ملیتی زمام امور حکومت را از دست کنگره و هیات دولت گرفتهاند.
یک شرکت بزرگ عبارت است یک ساخت تجاری که تنها علت وجودیش تحصیل سود از راه تولید با هزینه هر چه کمتر و فروش تولیداتش به قیمت هر چه بیشتر است برای شرکت اهمیت ندارد که تولیداتش موجب خیر است یا شر. آنچه اهمیت دارد آن است که تولیداتش مصرف شود. آن هم به مقدار هر چه بیشتر، از آنجا که هدف نهایی همه عملیات شرکتها سودآوری است برای کارکنانش موجبات رضایت فردی فراهم نمیکند. و شرکتهای چند ملیتی می توانند قوانین و مقررات داخلی کشور را با حیلهگری زیر پا گذاشته و چهارچوب تفکر و عمل براساس مفهوم دولت ملی دارای حاکمیت مقتدر شکل گرفته است در حالی که شرکتهای چند ملیتی این مفهوم را بیاعتبار ساخته اند.
با توجه به اینکه امروزه تقریباً مرزها از بین رفته و فاصله کم و به سمت یک دهکدهی جهانی پیش می رویم و فعالیت شرکتهای چند ملیتی هر روزه گسترش می یابد. سهیم بودن در شرکتهای جهانی، شرکت و فعالیت در بازارهای بین المللی به نفع جوامع و مردم آن میباشد. البته نه شراکتی که در آن کشور فوق فقط به عنوان یک منبع تغذیه باشد و تنها تأمین کننده منابع باشد و چیزی که از این شراکت به دست میآورد در برابر منابعی که از دست میدهد ناچیز باشد. چیزی که امروزه و در دهه های قبل بر سر کشورهای جهان سوم آمد.
برای وارد شدن به چنین بازارهایی:
۱- ابتدا باید ساختار اقتصادی جامعه را اصلاح نمود.
۲- تولیدات داخلی باید آنقدر غنی باشند که در سطوح جهانی نیز خواستار داشته باشند.
۳- تعرفه های گمرکی باید اصلاح شوند و قوانین واردات و صادرات باید بیشتر بررسی گردد.
۴- برای توسعه و ورود به بازارهای فوق باید جایگاه دولت در نظام اقتصادی مشخص گردد. (در نظام ایران بیشتر وظیفه و مسئولیت در توسعه بر عهده دولت است در حالی که در نظام آزاد غربی بر عهده سرمایه و شرکت های چند ملیتی) “بهترین حکومت آن است که کمتر حکومت کند.”
۵- ایجاد یک سیستم اقتصادی متعادل و متنوع که در آن تعادل لازم بین توسعه رشته های مختلف در بخشهای صنایع- کشاورزی و خدمات حفظ شده باشد.
۶- حمایت از تولید کننده و مصرف کننده تا محصولات گرانتر از بازار آزاد بین المللی
نباشد و صنایع نوپا نیز نابود نگردد.
۷- ایجاد توازن برای واردات و صادرات و حرکت سوی بالا بردن کیفیت کالاها و شرکت در تجارت جهانی
۸- برای سهیم بودن در بازار جهانی باید سریعتر دست به کار شد زیرا این بازار تا چند دهه بین چند ملیتیها با قراردادهای نامرئی تقسیم خواهد شد.
اعتبار توسعه اقتصادی ایران عمدتاً از نفت تأمین میشود و درآمدهای نفتی موجب می گردد تا برنامه های توسعه اقتصادی با شتاب بیشتری مورد اجرا درآید (البته بیشتر برنامه ها اجرا ولی پیگیری نمیشوند). از این جهت برنامهریزی درآمدها به مدیریتی آگاه و مجرب نیاز دارد.
مسائل اختصاصی را تنها در محدوده و چهارچوب ارقام نباید تصور نمود. هماهنگی توسعه اقتصادی و رشد اجتماعی جامعه از مسئولیتهای اصلی دولت است.
آزادی و آگاهی نه دادنی است و نه گرفتنی بلکه یاد گرفتنی است (چیزی که در کشورهای جهان سوم به فراموشی سپرده شده است).
بین آزادی انسانها و آزادی اقتصادی رابطه مستقیمی وجود دارد.
واژه های کلیدی: شرکتهای چند ملیتی، شرکت بین المللی کوکاکولا، شرکت های بین المللی BP ، شرکت های بین المللی Bombardier ، شرکت بین المللی Microsoft ، ایران
فهرست مطالب
تاریخچه شرکتهای چند ملیتی ۱
شرکت بین المللی کوکاکولا
۱- لیست فعالیتهای کوکاکولا ۱۴
۲- کارخانه های نوشابه سازی ۱۶
۳- محصولات کوکاکولا ۱۷
۱-۳- محصولات و مارکها ۲۰
۲-۳- محصولاتی که با شکست مواجه شده ۲۲
۴- انتقادات ۲۳
۱-۴- انحصار طلبی ۲۳
۲-۴- تمایز ۲۴
۳-۴- جزئیات ۲۴
۴-۴- کوکاکوکا در UK (اکراین) ۲۵
۱-۴-۴- تبلیغات غذایی و چاقی کودکان ۲۵
۵-۴- کوکاکولا در هند ۲۵
۱-۵-۴- استفاده از مواد شیمیایی ۲۶
۲-۵-۴- استفاده از آب ۲۷
۶-۴- شرکتهای نوشابه سازی کوکاکولا و واحدهای تجاری ۲۹
۱-۶-۴- کلمبیا ۳۰
۲-۶-۴- گواتمالا ۳۴
۷-۴- جنگ جهانی دوم و نازیسم ۳۴
۸-۴- اشاره ای بر تجارت در اسرائیل و فلسطین ۳۴
۵- نکات تحسین ۳۶
۶- تاریخچه ۳۷
۱-۶- جنگ جهانی دوم ۳۷
۷- بابانوئل ۳۸
۸- اعضای هیئت مدیره ۳۸
۹- سهام ۳۸
شرکت های بین المللی BP
۱- کلیات شرکت ۴۱
۲- تاریخچه شرکت ۴۱
۱-۲- ۱۹۰۹ تا ۱۹۵۵ ۴۳
۲-۲- ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ ۴۶
۳-۲- ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ۴۶
۴-۲- در حال حاضر ۴۷
۳- تصاویر ۵۰
شرکت های بین اللملی Bombardier
۱- کلیات شرکت ۵۲
۲- زمینه فعالیت شرکت ۵۲
۳- تاریخچه شرکت ۵۳
۴- عناوین ۵۷
۱-۴- توسعه جهانی ۵۸
۲-۴- انتقادات ۶۰
۳-۴- شخصیتهای حقیقی و حقوقی شرکت ۶۰
۵- سایر موارد ۶۱
شرکت بین المللی Microsoft
۱- تاریخچه شرکت ۶۵
۱-۱- ۱۹۸۱- ۱۹۷۵ ۶۵
۲-۱- ۱۹۸۴- ۱۹۸۱ ۶۷
۳-۱- ۱۹۹۱- ۱۹۸۵ ۶۹
۴-۱- ۱۹۹۵- ۱۹۹۲ ۷۱
۵-۱- ۱۹۹۹- ۱۹۹۵ ۷۳
۶-۱- ۲۰۰۵-۲۰۰۰ ۷۶
۷-۱- ۲۰۰۶ و فراتر از آن ۷۹
۲- بخش های مختلف شرکت ۸۰
۱-۲- بخش محصولات و خدمات نرم افزاری شرکت ۸۰
۲-۲- بخش تجاری شرکت ۸۳
۳-۲- بخش سرگرمی ها و ابزار شرکت ۸۴
۳- فرهنگ ۸۵
۱-۳- فرهنگ تجاری ۸۵
۲-۳- فرهنگ کاربران ۸۷
۴- ساختار شرکت ۸۸
۵- سهام ۹۰
۶- تساوی حقوق و گوناگونی ۹۱
۷- آرم و نشان شرکت ۹۲
۸- انتقادات ۹۲
۹- دشواری های قبلی ۹۴
راهکارهای ورود ایران به بازارهای بین المللی ۹۶
منابع ۹۸
شركتهاي چند مليتي (رشته مديريت)_1561490041_27923_5739_1926.zip0.24 MB |