بررسي و مقايسه ميزان استرس و تجربه استرس در بين معلمين زن كلاس اول و دوم و سوم ابتدائي شهر تهران دارای 162 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش
مقدمه:
ما امروزه در دوراني بسر ميبريم كه مشخصات باند آن را ميتوان افزايش جمعيت، شهرنشيني، گسترش مؤسسات و پيچيدگيهاي تكنولوژي در ارتباطات دانست و اين موارد بيش از پيش جوامع و انسانها را به هم نزديك كرده و باعث شده تا آنها در جهت رقابت با سايرين به تكاپو تلاش بيشتر وارد نموده است. و از اين طريق افزايش توقعات و انتظارات روزافزون جامعه نيز در جهت رفع اين توقعات و حل موارد فوق مثمر ثمر نخواهد بود اين ناشي از اين است كه محدوديت توان و امكانات انسان و محيط وي دانست و يكي از مهمترين موضوع كه ما با آن بيشتر در اين تحقيق سر و كار داريم استرسها و عواملي كه باعث اين فشارهاي عصبي است كه همه ما با آن درگير هستيم و بايد آنها را بشناسيم. امروزه استرس به عنوان مهمترين فاكتور در جوامع ميباشد كه باعث بوجود آمدن امراض روحي، جسمي و رفتارهاي انسانها است. استرس و اضطراب رابطه تنگاتنگ دارد و اضطراب يكي از عوارض آني و شايع استرس ميباشد، پاسخ استرسها پاسخي است كه از زماني ديگر طول عمر تغيير ميكند. به گفتهها هانس سليه «مهم اين نيست كه چه اتفاقي براي شخص افتاده مهم آن است كه آنرا چگونه درك كرده و انسان از ديدگاههايش رنج ميبرد و نه بلاهايي كه بر سرش ميآيد.» به اين دليل استرس توجه بسياري از روانشناسان و دانشمندان علوم رفتاري و مديريت را به خود معطوف كرده به طوري كه فشارهاي عصبي نقش مهمي در فراهم نمودن مشكلات روحي و جسمي در انسانها ايفا ميكند.
استرس در زندگي روزمره به شيوههاي متفاوتي بروز ميكند: پرخاشگري ناگهاني در پاسخ به يك سؤال سادهلوحانه، سردرد شديد در پايان يك روزگار سخت، بروز عصبانيت به صورت زدن دست روي فرمان ماشين در ترافيك است براي همين وجود اين استرسها در طول روز طبيعي هستند. با وجود اين استرس طولاني و شديدتر اغلب سبب بروز علائم ناراحت كنندهاي ميشود كه اشخاص در مورد آن نگران ميشود بنابراين بشر در سر تا سر دوران گذشته خود استرس را تجربه كرده است.
گروهي از صاحبنظران رفتاري استرس را بيماري شايع قرن نامگذاري كرده در حالي كه در عصر حاضري كه در آن هستيم عصر استرس و فشارهاي عصبي است. دورهاي كه در ان انسان بيش از هر زمان ديگري در معرض عواملي موجود استرس قرار گرفته و مسائل و مشكلات بيشماري از هر طرف او را احاطه كرده است.
فهرست:
فصل اول: كلیات پژوهش
مقدمه 1
بیان مسأله. 3
اهداف تحقیق. 5
سوالات تحقیق. 5
فرضیه های تحقیق. 5
اهمیت و ضرورت تحقیق 6
تعاریف نظری 7
- استرس. 7
- معلم. 7
- تجربه استرس 7
تعارف عملیاتی 7
فصل دوم: ادبیات تحقیق
مقدمه 10
مفهوم استرس. 10
استرس بعنوان پاسخ درونی. 15
مراحل استرس. 17
- مرحله واكنش اخطار 18
- مرحله مقاومت. 18
- مرحله فرسودگی 18
علل فشار روانی. 19
شرایط ایجاد كننده استرس 20
- عوامل فردی. 20
- عوامل محیطی. 22
- عوامل سازمانی 24
انواع استرس. 26
پاسخ های فیزیولوژیك بدن انسان به استرس 27
استرس مثبت و منفی. 29
استرس طبیعی یا نرمال 30
استرس شغلی 31
نشانه های استرس شغلی 32
مطالعات مربوط به استرس شغلی. 33
دلزدگی و استرس شغلی. 34
ابعاد گوناگون نقشهای شغلی 35
فشار ناشی از نقش 36
استرس از نظر جنسیتی 37
- استرس زنان كارمند. 38
دیدگاه های نظری درباره استرس 39
حمایت اجتماعی چه تأثیری ممكن است در استرس شغلی داشته باشد 44
آیا تنها افراد خاصی هستند كه نمی توانند با استرس مقابله كنند. 45
- پیشینه تحقیق 46
فصل سوم: روش تحقیق
- روش تحقیق. 51
- جامعه آماری 51
- نمونه پژوهش. 51
- ابزار پژوهش 51
- چگونگی جمعآوری اطلاعات. 53
- روش آماری 53
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای آماری
مقدمه 60
تجزیه و تحلیل دادههای آماری 61
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
نتیجهگیری. 101
محددویتهای تحقیق. 104
پیشنهادهای تحقیق 104
فصل ششم:
منابع و مأخذ. 106
نمونه پرسشنامه 108
بررسي و مقايسه ميزان استرس و تجربه استرس در بين معلمين زن كلاس اول و دوم و سوم ابتدائي شهر تهران_1559715691_27319_5739_1586.zip0.13 MB |