لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : پاورپوینت رابرت ونچوری.pptx( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد اسلاید 14 اسلاید
قسمتی از متن .pptx :
رابرت ونچوری
Vرابرت ونچوریرابرت ونتوری، معمار امريكايی متولد 1925 است. او قبل از تاسيس دفتر كارخود در فيلادلفيا در 1958، برای « ارو سارينن» و« لويی كان» كار می كرد. كارهای او شامل ساختمان های عمومی، دانشگاهی، تجاری و مسكونی می باشد. او در خانه هايش از ابزار های فضا سازی دو پهلويی كمك گرفته است كه علاقه اش به باروك را نشان می دهد. جديد ترين كارهای ونتوری، نمايانگر نظرات پست مدرنيسم است. اودر طول مدت فعاليتش آثار متعددی نيز تاليف كرده است كه « پيچيدگی و تضاد در معماري» از معروفترين آنها است
Vرابرت ونچوری رابرت ونتوری (معمار ساکن فیلادلفیا) با نگارش کتاب "پیچیدگی و تضاد درمعماری" در سال 1966 پروسه ی رو به رشد سبک معماری مدرن را تحرک ویژه ای بخشیدو با بیان شعار "کمتر،کسل کننده است" در برابر شعار مدرنیستی " کمتر، بیشتر است"درحوزه ی معماری پسا مدرن جایگاه ویژه ای یافت.او با این کتاب به معماری پسا مدرن همان خدمتی را کرد که لوکوربوزیه با کتاب خود به نام "به سوی یک معماری جدید" به معماری مدرن.........
Vرابرت ونچوریونتوری ،سرآغاز نسل جدید معمارانی بود که به معماری غامض ( پیچیده) پایبند بودند. ( واژه ی معماری در این نوشتار، ناظر بر جنبه های گونه گونی اعم از شهری و داخلی است.) اما این پیچیدگی نه آنی بود که پیشترها ، به عنوان مثال در حوزه هایی چون : باروک ((Baroque - روکوکو( (Rococo- مارینیسم ایتالیایی (Marinism ) تجربه شده بود( والبته نباید فراموش کرد این معماری خود ناظربربرخی از مولفه های مارینیسماست) آنچه او آن را پیچیده می نامد ،نشست واحدی ازعناصرمتضاد روحی و یا صوریدر کناریکدیگراست. ساخت ساده ی "هم این-هم آن" - به کوشش ونتوری - تاکیدی بر این رویکرد و پاسخی نمادین به نگره ی مدرنیستی و مطلق نگرایانه ی "یا این- یا آن" بوده است
Vپست مدرنبنیان گذار این سبک رابرت ونتوری از شاگردان لویی کان است.پست مدرن ها نگاهی طنز آلود و تاریخ گرا نسبت به معماری داشتند و بیشتر انتشاراتشان به منطق جهانی واحد یا سبک انترناسیونالیستی تعلق داشت.در معماری پست مدرن سعی بر این بود تا از نشانه ها و نمادهایی استفاده شود که کاربری خانه را در هر منطقه مشخص کند. به طور مثال در خانه مادر ونتوری بام شیب دار و قوس سر در ورودی و لوله دودکش از نمادهای یک خانه امریکایی بود و این همان دلیلی است که برای معماری پست مدرن نام های معماری پاپ و معماری مردمی را انتخاب کردند یعنی یک معماری عامه پسند به کمک احجام و تزیینات.در حقیقت معماری پست مدرن اعتراضی است به آنچه که نباید از معماری حذف گردید. اعتراضی که به قطع تداوم معماری ،به از بین رفتن تمامیت در معماری ،به خردگرایی محض،به جنبه تاریخی آن ،به تولید سرسری و مبتذل ساختمان و در نهایت اعتراضی است به از بین رفتن ارزشهایی که قبل از تسلط فرهنگ امروز غرب در معماری و نحوه ساخت وجود د اشته و امروزه از بین رفته است.
V مباحث و نقطه نظرهای مطرح در معماری پست مدرن الف: علائم و سمبل ها در معماریمعماری مانند یک زبان که گرامر خاص خود را دارد، دارای شیوه بیان و ایدئولوژی خاص خود را در تمام ابعاد فرهنگیري،اقتصادی،اجتماعی و هنری است.یکی از آرمان های معماری پست مدرن ایجاد نوعی تعادل و یکپارچگی بین مفاهیم در یک اثر معماری است و در حقیقت فراموش نکردن یا نادیده نگرفتن برخی از آنها به نفع برخی دیگر.ب :متافور یا استعاره:متافور در حقیقت برقراری نوعی رابطه و استفاده از قدرت تخیل انسان در برخورد با معماری است.در حقیقت هر چه یک معماری قوی تر و صحیح تر و با ایجاز بیشتر از این توانایی هنری استفاده نمایند طبیعتا اثر بیشتری بر روی بینندگان و استفاده کنندگان از یک ساختمان خواهد داشت.
Vپ: تاریخ گراییبرخی معتقدند انسان با چشم هایش به گذشته می نگرد و با افکارش به آینده می اندیشد. این واقعیت که انسان در هیچ زمینه ای امکان منفک کردن خود از گذشته را ندارد چیزی است که معماری پست مدرن سخت از آن دفاع می کنند.ت: تجدید گراییبه معنی بازسازی و دوباره سازی بناهای قدیمی است که شاخه ای از پست مدرنیسم به آن علاقه وافری نشان داده اند. شاید بتوان این شاخه از معماری را معماری سنتی قرن 20 دانست. بازگشت کامل به گذشته و بازسازی کل بنا درست همانگونه که بوده و با ساختن بناهای کاملا مشابه آنچه زمانی وجود داشته و ویران گشته است از اهداف این معماری می باشد.
ث: بومی گرایی نومعماری پست مدرن در تضاد با معماری مدرن که معتقد بودند معماری نباید متعلق به یک محدوده خاص جغرافیایی بوده و به آن وجه بین المللی و فراگیر و جهان شمول می دانند،بر این باورند که یک بنا باید تابع ویژگی های بومی محل ساخت خود باشد.این مبحث را یکی از مهمترین مباحث و از جمله نقاط قوت معماری پست مدرنیسم می دانند.از جمله معماران این معماری می توان به فیلیپ جانسن،چارلز جنکز،چارلز مور؛استرلینگ،ماریو بوتا،مایکل گریوز،صفامنش،کلانتری را اشاره کرد
خانه مادر رابرت ونتوری درپنسیلوانیا 1962 در عین سادگی ، پیچیدگی و در عین تقارن ، نامتقارن است و در عین وحدت ، کثرت دارد . اولین ساختمان به سبک مدرن است . در این طرح نمادهایی چون بام شیب دار ، قوس ، سردر ورودی ، پنجره ها ، لوله دودکش وجود دارد . داخل ساختمان دارای فضاهای مختلف و گوناگون است و تضاد پلان را روی نما نشان داده ، نمای ساختمان نشان دادن ذهنیت یک کودک از خانه است
طرح موزه ملی لندن 1980:رابرت ونتوری به همراه همسرش این مرکز را طراحی کردند . ساختمان 3 نما دارد . طراحی نمای ساختمان با خصوصیات محله است : (تصاوير موزه ملی لندن)
1 - یک نمای سنتی که سمت یک موزه تاریخی قرار دارد .2- یک نمای مدرن که سمت خیابان وساختمانهای مدرن قرار دارد .3 - نمای داخل کوچه که همگون با بافت محلی است
ث: بومی گرایی نومعماری پست مدرن در تضاد با معماری مدرن که معتقد بودند معماری نباید متعلق به یک محدوده خاص جغرافیایی بوده و به آن وجه بین المللی و فراگیر و جهان شمول می دانند،بر این باورند که یک بنا باید تابع ویژگی های بومی محل ساخت خود باشد.این مبحث را یکی از مهمترین مباحث و از جمله نقاط قوت معماری پست مدرنیسم می دانند.از جمله معماران این معماری می توان به فیلیپ جانسن،چارلز جنکز،چارلز مور؛استرلینگ،ماریو بوتا،مایکل گریوز،صفامنش،کلانتری را اشاره کرد
پایان
کانال تلگرامی
بانک پاورپوینت های مهندسی رشته عمران و معماری https://telegram.me/Bankpptmohandesi
پاورپوینت رابرت ونچوری_1558540628_27057_5739_1306.zip2.80 MB |