73 اسلاید
— پاورپوینت شامل تصاویر میباشد —-
اسلاید ۱ :
تعریف
اصطلاحات
۱- عرفان حقیقی
شناخت شهودی خدای متعال، اسماء، صفات و افعال او
۲- عرفان کاذب
هر نوع عرفانی که هدف آن چیزی غیر از قرب الهی باشد و راه سلوکی آن نیز مورد تأیید دین نباشد
۳-معنویت: (spiratuality) اصطلاحی جدید است؛ معانی بسیار متفاوت و حتی متعارض دارد.
از دیدگاه غربیها، معنویت هر چیزی است که «شادی، آرامش و امید به زندگی» را به ارمغان بیاورد
اسلاید ۲ :
اهمیت
بحث
۱_ معنویتگرایی گرایشی جهانی است
۲_ نفوذوگسترش مکاتب معنویتگرای جدید در کشور ما
۳_تهدیدات اعتقادی، امنیتی، فرهنگی، اقتصادی، و سیاسی این معنویتها برای کشور ما
۴_ یکی از راههای مبارزه با اسلامگرایی، تولید و تکثیر رقبا
اسلاید ۳ :
تلاش غرب برای
جهتدهی
این
گرایش جهانی
توجه به سلیقهها و ذائقههای مختلف
برنامهریزی برای سطوح مختلف مخاطبان
استفاده از همه ظرفیتهای تبلیغی و روانشناختی
اسلاید ۴ :
استفاده از همه
ظرفیتهای تبلیغی
و روانشناختی
.۱استفاده از بازیهای رایانهای و کارتونهای کودکان:
(توجه به نقش هنر و بازی در شکلدهی به نظام ارزشی و فکری جامعه:
روایات، افلاطون، روانشناسان رفتارگرا، واتسون، …)
فیلمهای معنوی هالیوود؛ سینما ماوراء،
یوگا، فالون دافا (جوآن فالون)، کابالا (قبّالا)
شیطانپرستی، گروههای مسیحی،
در عرصه رمان و داستانهای عرفانی: کتابهای کوئلیو، رمان هریپاتر
اسلاید ۵ :
آمار دقیقی از تعداد آنها وجود ندارد.
دائره المعارف ادیان جدید، چاپ انگلستان: ۲۵۰۰ دین جدید را که دارای پیروان شناخته شده هستند معرفی کرده است. برخی از آنان بسیار فعالاند و برخی بیشتر در فضای مجازی و اینترنتی فعالیت دارند.
مَلکُلم همیلتون (جامعهشناس مشهور دین): بیش از پنجهزار آیین دینی جدید!
تعداد فرقههای نو ظهور در ایران و میزان موفقیت آنها: آمار دقیقی وجود ندارد. اما فعالیت آنها در حد بسیار وسیعی است.
اسلاید ۶ :
ادیان سنتی: یهودیت، مسیحیت، زردشتیت، صابئین
سایبابا
اوشو (باگوان شری راجینش)
اکنکار (سفر باستانی روح) (پال توئیچل؛ هارولد کلمپ)
سرخپوستی (کارلوس کاستاندا)
فالون دافا (لی هنگجی)
دالایی لاما (دالایی= اقیانوس؛ لاما= پیر)
رامالله (پیمان فتاحی؛ با اسم معنوی م. م. رامالله)
عرفان کیهانی یا عرفان حلقه (محمدعلی طاهری)
پائلو کوئلیو
مدیتیشن متعالی (تی. ام) (ماهاریشی ماهاش یوگی)
اسلاید ۷ :
فرقههای اهل سنت:
قادریه (حسینی (در حال حاضر شیخ یحیی حسینی: در شهر بانه، خانقاه مرکزی آنها قرار دارد) کسنزانی (بنیانگذار سید محمد کسنزانی و رهبر فعلی سید نهرو کسنزانی، نجاریه (شیخ عبدالقادر نجار، الان ماموستا شیخ محمد نجار؛ در شهر پاوه)
نقشبندیه (شمسیه (سیدعبدالله نقشبندی مجددی؛ مشهد، تایباد، ترتبت جام، سرخس، بجنورد، گنبدکاوس، آزاد شهر، بندرترکمن، …)
شاذلیه
فرقههای شیعی:
نعمتاللهیه: (گنابادیه (پرطرفدارترین فرقه در ایران؛ نورعلی تابنده)، مونس علیشاهیه (نورعلیشاه: نوربخش)، صفی علیشاهیه، کوثرعلیشاهیه)
ذهبیه (احمدیه (دزفولیها: دکتر گنجویان)، مهدویه (محسنی))
خاکساریه ((۱) جلالی غلامعلیشاهی، (۲) دوده معصومعلیشاهی، (۳) دوده نورائی، (۴) دوده عجم)
اویسیه (نادرعلی عنقا در آمریکا)
کمیلیه
اسلاید ۸ :
واعلموا انکم لن تعرفوا الرشد حتی تعرفوا الذی ترکه و لن تأخذوا بمیثاق الکتاب حتی تعرفوا الذی نقضه و لن تمسکوا به حتی تعرفوا الذی نبذه فالتمسوا ذلک من عنداهله فانهم عیش العلم و موت الجهل (نهج، خ۱۴۷)
اسلاید ۹ :
توجه:
عرفانهای نوظهور همگی بر بستر مدرنیته و فرهنگ غرب روئیدهاند؛ به همین دلیل با مبانی و اصول این فرهنگ کاملاً سازگارند:
دینستیزی؛
شکاکیت معرفتشناختی؛
ناواقعگرایی معرفتی و ارزشی؛
کثرتگرایی معرفتشناختی و دینی؛
سکولاریسم و اینجهانگرایی؛
لیبرالیسم جنسی؛
اسلاید ۱۰ :
خدا در عرفان اوشو
«مردم به نزد من میآیند و میگویند ما آرزوی جستجوی خداوند را داریم. من به آنها میگویم در این باره با من صحبت نکنید. این مقوله را به بحث نکشید، هر گونه صحبتی درباره جستجوی خدا بیفایده است. هیچ معنا و مفهومی در آنچه میگویند نیست.»«کلمه خدا فقط یک بهانه است. ابزاری است برای ابراز احساسات ما به کل. در واقع کل هستی خداست. کل، الهی است و وقتی شما لبریز احساس الوهیت شوید، با کل هستی یکی خواهید شد. راه حل مشکل شما رسیدن به آن وحدت است … هر گاه انسان به نقطهای برسد که خودش را کاملاً خارج از ذهن ببیند، آن وقت انسان خدا شده است.» «… خدای من حتی یک شخص نیست، بلکه یک حضور است. … خدای من چیزی عینی، آنجا، نیست. خدای من همان ذهنیت است، اینجا.
پاورپوینت بررسی فرقههاي نوظهور_1554881606_24710_5739_1250.zip2.29 MB |