لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پروپوزال
نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 31 صفحه
قسمتی از متن .doc :
مقدمه
ورود به قرن بیست و یکم و عصر اطلاعات با چالش ها و نگرانی های بسیار جدی همراه بوده است به طوری که هیچ یک از برنامه های توسعه ای طراحی شده و فناوری های نوین قرن بیستمی نتوانسته اند تاثیر قاطعی بر حل این مسائل و تبعات ناشی از بروز آن ها برجای گذارند (کلی
-
Kelly
، 2003). اما به نظر بسیاری از صاحب نظران، محققین، مدیران و دولت مردان، انقلاب فناوری اطلاعاتی می تواند نقش اساسی در مواجهه با این چالش ها داشته باشد (مورنان
-
Murnane
، 2002،ص12). یکی از مهمترین فرصت هایی که این فناوری پیش روی دولتمردان ومدیران قرار می دهد امکان مهندسی مجدد، معماری و افزایش قابلیت دسترسی، تقویت کارآمدی و پاسخگوتر ساختن دولت است که استفاده از آن در فرایند حکومت گری موجب پدیدار و پایدار شدن واقعیتی به نام دولت الکترونیکی
-
Electronik Government (E-government
)
شده است که لازمه حکومت دولت ها در جوامع اطلاعاتی است (باکاس
-
Backus
،2001،ص5).
عوامل متعددی زمینه استقرار دولت الکترونیکی را فراهم می سازند و بخش دولتی را به سوی بر پایی آن سوق می دهند که عبارتند از:
الف) رشد فناوری به ویژه فناوری اطلاعات و پهنای باند مخابراتی : فناوری اطلاعات نماد عصر حاضر است که با نرخی فزاینده و تصاعدی در حال رشد است و برتمامی پدیده ها از جمله دولت و موسسات دولتی تاثیرات شگرفی بر جای گذاشته و خواهد گذاشت (نقدی فردهاشمیان،1382).
ب) افزایش سرمایه گذاری بنگاه های اقتصادی در بخش فناوری اطلاعات و تطبیق آن با نیازها و شرایط خویش: بنگاه های اقتصادی سرمایه گذاری کلانی را در زمینه فناوری اطلاعات انجام داده اند و بخش دولتی نیز در پاسخگویی به شرایط کنونی و کم کردن شکاف بین بخش خصوصی و دولتی ناگزیر از سرمایه گذاری در این زمینه است.
ج) رشد استفاده از اینترنت و عادت کردن مردم به استفاده از آن: اینترنت یکی از پدیده های منحصر به فرد قرن بیستم است که ضمن تاثیر گذاری بسیار بر زندگی مردم مزایای بی شماری نیز بر آن مترتب بوده که استفاده روز افزون و عمومیت یافتن از آن را موجب شده است (بورکه
-
Burke
،2000).
د) تغییر انتظارات شهروندان و بنگاه های اقتصادی و بالا رفتن سطح توقعات آنها : انتظارات افراد در مورد خدمات و محصولات و نحوه و کیفیت ارائه آن به طور روز افزون در حال تغییر است و دولت ها نیز باید پاسخگوی این نیاز ها وانتظارات باشند (کلی، 2003).
ه) جهانی شدن :جهانی شدن دولتها را وادار میسازد تا به منظور فروش کالاها و خدمات و همچنین صدور فرهنگ و شناساندن خویش به سایر فرهنگ ها و تمدن ها به تاسیس دولت الکترونیکی اقدام کنند (باکاس، 2001، ص5).
مطالعات صورت گرفته در مورد برنامه های فناوری اطلاعات و اتباطات کشورهای مختلف بیانگر آن است که کشورهایی همچون ایلات متحده آمریکا، انگلستان، هنلد، چین، سنگاپور و حتی نامیبیا و نپال نیز بهره گیری از دولت الکترونیکی را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده اند و در تلاش هستند با سرعتی فزاینده تحولات عظیمی را در نحوه ارایه خدمات عمومی رقم بزنند (بورکه ،2000). اما این دولت ها برای رسیدن به اهداف نهایی وایده آل خود راهی دراز در پیش رو دارند.
بیان مسأله
با گسترش روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه بخش ها و سازمان ها و مشاهده آن در اکثر فعالیت ها تحولات عظیمی در روش اجرایی کارها شده است. فناوری اطلاعات با دگرگونی روش اجرای کارها آن ها را به صورت الکترونیکی تبدیل کرده است. فناوری اطلاعات روش انجام کار را که به شکل کاغذی و سنتی بود به صورت دیجیتال و الکترونیکی تبدیل کرده و این تغییر موجب کوتاهی زمان دسترسی به اطلاعات و نحوه تغییر مبادلات پولی و اطلاعاتی گشته است. حوزه دولت الکترونیک به عنوان یکی از حوزه های زیر مجموعه فناوری اطلاعات، امروزه این امکان را برای دولت ها بوجود آورده است تا با استفاده از فناوری های نوین اطلاع رسانی، اطلاعات و خدمات مورد نیاز جامعه را به سادگی، به سرعت و به شیوه ای کارآمد در حداقل زمان و با کمترین هزینه ارائه نمایند (قربانی و علیلو،1390، ص 44-46).
امروزه ظهور فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، فرصت های گسترده ای جهت رشد و توسعه در کشورها فراهم نموده است. بگونه ای که کشورها ناگزیر هستند جهت پایدار ماندن در دنیای کنونی از آن ها استفاده نمایند. هم اکنون دادوستد و تجارت بیشترین بهره را از وجود و توسعه چنین فناوریهایی می برند اما دولت ها نیز در بسیاری از جنبه ها از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی استفاده نموده اند و نتایج مثبت و مناسبی عایدشان شده است. دولت ها در نظر دارند که از پتانسیل های موجود در بکارگیری این گونه فناوری ها استفاده نمایند تا ابعاد جدیدی را در پیش برد و ارتقاء اقتصادی و اجتماعی به ارمغان آورند. همان گونه که فناوری های نوین هم اکنون توانسته اند تغییر چشم گیری در نحوه عملکرد و فرآیندهای کاری بخش تجاری ایجاد نمایند، بکارگیری آن ها در دولت نیز می تواند بسیار مفید واقع شود. با توجه به اینکه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی مزایای بسیاری مانند صرفه جویی در وقت، راحتی برقراری ارتباط و تعامل و صرفه جویی در هزینه به ارمغان می آورند، استفاده از آن ها در بخشی از فعالیت ها، انتظاراتی را به دنبال خواهد داشت، به طوری که توقعات در نحوه انجام فعالیت ها و برقراری تعاملات بالا می رود و افراد مایلند که در دیگر فعالیت هایشان نیز جهت رسیدن به مطلوبیت بیشتر، از آن ها استفاده نمایند. بدین منظور دولت ها باید در شکل دهی ساختارشان و نحوه انجام فعالیت ها و تعاملات؛ مهندسی مجدد نمایند، به صورتیکه از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی استفاده کنند و فرآیندهای کاری خود را بهبود بخشند تا نحوه ارائه خدمات به مخاطبین ارتقاء یابد و نیازهای آن ها برآورده گردد. دولت الکترونیکی نیز یکی از اصطلاحاتی است که نتیجه کاربرد فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در دولت است. دولت الکترونیکی به مفهوم استفاده از پتانسیل های فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در شکل دهی ساختار و فرآیندهای کاری دولت در تمام سطوح است تا عملکرد دولت و حکومت بهبود یابد و خدمات بهتری به مخاطبین ارائه گردد (احمدیان، 1380).
دوره اي از زمان را كه در آن به سر مي بريم « دوران الكترونيكي شدن همه چيز » ناميده شده است. زيرا كه در اين دوران پديده هاي الكترونيكي بسياري را با خود به همراه داشته است (گرو
-
Grove
،2003). كه ازجمله آنها مي توان به تجارت الكترونيكي، بانكداري الكترونيكي، يادگيري الكترونيكي، تداركات الكترونيكي، شهروندي الكترونيكي و در نهايت دولت الكترونيكي و در مجموع زندگي الكترونيكي اشاره كرد.
...
پروپوزال بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل_1553776847_24261_5739_1003.zip0.09 MB |