لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پروپوزال
نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 36 صفحه
قسمتی از متن .doc :
مديريت بازرگانی گرايش تحول اداری
عنوان:
بررسی مؤلفههای مؤثر در تجاریسازی يافتههای رشته مديريت در دانشگاههای استان تهران
مقدمه
نقش دانشگاهها چيست؟ آيا دانشگاههاي امروزي با آنچه كه در گذشته بودند متفاوت شدهاند يا خير؟ ديد جامعه به دانشگاهها چگونه است و چه انتظاراتي از آنها دارند؟
دانشگاهها به یقین پيچيدهترين نهادهايي هستند كه تضمين كننده آينده ملتها ميباشند و به عنوان الگو و اسوهي ساير نهادها قلمداد شدهاند و در اكثر كشورهاي جهان به عناصر اجتماعي مورد احترام بخشهاي خصوصي و دولتي تبديل گشتهاند (ايوبي و همكارانش،2:1380).
با توجه به نقش كليدي اين نهادها، همواره در هر عصري متناسب با شرايط سياسي و اقتصادي و فناوري و ... در جهان، اهداف و رسالتهاي نوينی را بر عهده ميگيرند.
نگاهي به تاريخچه دانشگاهها و سير تحولات نظامهاي آموزش عالي نشان دهنده اين موضوع است كه دانشگاهها و سيستم آموزش عالي همچون ساير بخشهاي جامعه همراه با روند تغييرات در جوامع بشري دگرگونيهايي در نقش و كاركردهاي خود داشتهاند و در تلاش بودهاند كه خود را با الزامات نقشهاي جديد سازگار كنند. محدوديتهاي منابع، نفوذهاي سياسي و فشارهاي رقابتي در اين تغييرات تأثير گذارند (
Nagy & Robb,2007:1
).
از جمله اين تحولات، ميتوان به افزوده شدن نقش پژوهش بر وظايف سنتي دانشگاهها در اواخر سده نوزدهم ميلادي ابتدا در دانشگاههاي آلمان و سپس در ساير دانشگاههاي جهان اشاره كرد. در همين رابطه اتزكویتز بیان میکند: «در ابتدا دانشگاهها تنها نقش آموزش نيروي انساني را بر عهده داشتند كه با تغییر اوضاع و نيازهاي جوامع، در اواخر سده نوزدهم نقش پژوهش نيز به آن افزوده شد. از اين پديده با عنوان "انقلاب نخست" دانشگاهها ياد ميشود كه طي آن پژوهش، افزون بر وظيفه سنتي آموزش، به كاركردهاي دانشگاه افزوده شد»(
Etzkowitz,2003:110
).
كاهش بودجههاي عمومي پژوهش به دنبال پايان جنگ سرد
(
Baldini et al,2007:519
)
، از ديگر تحولاتي بود كه تأثيري عميق بر نقش و كاركرد دانشگاهها برجاي گذاشت. دانشگاهها ديگر نميتوانستن به صرف اتكا به بودجههاي دولتي و بدون توجه به صرفه اقتصادي و بازگشت سرمايه به انجام پژوهشها مبادرت ورزند. همين امر باعث شد تا دانشگاههاي مدرن براي دستيابي به بخشهاي خصوصي براي كسب سرمايههاي بيشتر، به فعاليتهاي تجاري و كسب و كار روي آورند
(
Mok,2005:540
)
.
بررسي نقش و كاركرد دانشگاه در توسعه اقتصادي جوامع مختلف، نشان دهنده بروز تحولات شگرفي است كه جهان را با فاز جديدي از توسعه تحت عنوان اقتصاد مبتني بر دانش روبرو ساخت. اتزكویتز
1-Etzkowitz
نشان داد كه براساس پويايي دروني و الزامات محيطي، نظام دانشگاهي با دو انقلاب مواجه گشت: انقلاب اول در اواخر قرن نوزدهم در كشور آلمان اتفاق افتاد كه طي آن دانشگاهها علاوه بر فعاليتهاي آموزشي، در زمينه تحقيقات نيز فعال شدند و به توليد دانش نيز اقدام نمودند. انقلاب دوم در اواخر قرن بيستم براساس ظهور نوآوريهاي مبتني بر علم بوقوع پيوست كه به طبع آن دانشگاه عهدهدار مأموريت سوم (توسعه اقتصادي) شد. در اين فرآيند، دانشگاهها دچار تغييراتي در ساخت و كاركرد خود از جمله آموزش كارآفريني، تحقيق گروهي، توسعه نوآوري فناورانه، ادغام گروههاي تحقيقات علمي با شركتهاي صنعتي و روابط نزديكتر با صنعت شدند. از طرف ديگر بنگاههاي اقتصادي براي حفظ بقاء و موفقیت بلند مدت خود نيازمند دستيابي به فناوري جديد هستند تا بتوانند ضمن حفظ مزيت رقابتي به درآمدهاي بيشتر دست يابند. اين امر به واسطه تغيير در نگرش به توليد دانش است.
دانش در عصر اقتصاد دانشبنيان
Knowledge- based Economy
به عنوان موتور محرک اقتصاد، عامل ارتقاي بهرهوري و حل مسائل اقتصادي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي و زيستي، داراي اهميت ويژهاي است. در اقتصاد دانشبنيان، نظام پژوهش و توليد علم به عنوان مخزن و مركز اساسي دانش، منابع بالقوه ايدههايي است كه اين ايدهها بايستي به محصولات مورد نياز جامعه و بازار تبديل شوند. در اين ديدگاه افزايش
نوآوري ملي
تنها با افزايش كميت پژوهش و طرحهاي پژوهشي محقق نميشود و اتصال دستاوردهاي نظام پژوهشي به نظام بازار از مصاديق و الزامات نوآوري است.
رقابت در بازار فناوري محور امروز جهان مستلزم ادغام دانشهاي نوين با صنعت است. صنعتي كه بيبهره از دانش روز باشد، محكوم به زوال و دانش بدون كاربرد در صنعت همچون عالم بيعمل كه به زنبور بيعسل تشبيه شده است، بيارزش قلمداد ميشود و اين موضوع اهميت پيوند ميان دانشگاه و
صنعت
university-industry
را آشكار ميسازد. بيهيچ ترديدي آنچه امروز محور اصلي سياستگذاريهاي ملي توسعه را تشكيل ميدهد، پيوندهاي اصولي، منطقي و هدفمند دانشگاه و صنعت است
(محمودی، 9:1388)
...
پروپوزال بررسی مؤلفههای مؤثر در تجاریسازی يافتههای رشته مديريت در دانشگاههای استان تهران_1553776764_24258_5739_1080.zip0.04 MB |