لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پروپوزال
نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 60 صفحه
قسمتی از متن .doc :
مقدمه
فرآیند جهانی شدن ، بوجود آمدن سازمان تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی ، تغییرات سریع الگوهای مصرف و تقاضا ، پیشرفتهای سریع تکنولوژیک ، حفظ منابع انرژی ، کنترل آلودگی محیط زیست ، کمبود منابع و هزینه های بالای آنها چالشهای فراروی بنگاه ها و صنایع مختلف در این برهه از زمان هستند که برای بقاء ناگزیر به شناسایی عوامل موثر بر رقابت پذیری و تقویت آنها تلاش می کنند
.
در عصر حاضر با پيشرفت سريع تكنولوژي و وجود رقابت تنگاتنگ جهاني، برنامههاي كوتاه مدت پويا و ديناميك ، به عنوان يك مزيت اساسي در رشد و توسعه هر كشور محسوب مي گردد. در همين راستا یکی از مهمترين محورهاي بخش اقتصادي دستيابي به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در منطقه، ارتقاء كيفيت توليد، كسب فناوري و ارتقاء فناوريهاي جديد، جذب سرمايه گذاريهاي خارجي و
... ميباشد. لذا، جهت رسيدن به توسعه پايدار، توسعه همگام بخشي و منطقهاي در كل كشور امري اجتناب ناپذير است. جغرافياي كشور از نظر آب و هوا و زيست منطقهاي كاملا متنوع مي باشد و لذا لزوم بررسي مناطق مختلف كشور به صورت مستقل امري اجتناب ناپذير است. با توجه به پتانسيلهاي موجود در قسمتهاي شمالی كشور از جمله استان گیلان، تدوين يك برنامه مدون درون استاني با ديد كل نگر در اين استان از ابزارهاي توسعه استان و در نتيجه كشور ميباشد. از طرفي رشد و توسعه بهينه محصولات کشاورزی و افزایش روند صادرات این محصولات، امكان افزايش سطح زندگي مردم را در ابعاد مختلف فراهم آورده است. از اين رو امروزه بخش کشاورزی در مقايسه با ساير بخشهاي مولد اقتصادي، به بخشي رهبريكننده در عرصه اقتصاد مبدل شده است.
افزايش سهم صنعت و توليد محصولات كارخانهاي در جامعه، افزايش سهم اشتغال در بخش صنعت، صنعتي شدن بخش كشاورزي، افزايش سهم بخش خدمات و سهم اشتغال در اين بخش و در نهايت افزايش چشمگير ارزش افزوده بخش صنعت در توليد ناخالص داخلي در كنار بسياري از تحولات و تغييرات قابل توجه در عرصه سياسي، اجتماعي و فرهنگي همگي در زمره شاخصترين دستاوردهاي استراتژي توسعه صنعتي با دید جزئی نگر توجه به محصولات کشاورزی تلقي ميشود.از طرفي همانگونه كه در سطرهاي پيش عنوان شد يكي از مهم ترين ابعاد رشد هر كشور، داشتن مزيت رقابتي در بازارهاي جهاني ميباشد. كه ايجاد چنين مزيتي نيز جز با توسعه و توانمند سازي زيربخش هاي موجود ميسر نمي شوند.
و لذا در اين پژوهش به مدل الماس پورتر پرداخته شد. اين مدل ، به موضوع مزيت رقابتي ميپردازد و براي درک بهتر موقعيت رقابتي يک ملت در فضاي رقابتي جهاني سودمند است و همچنين ميتواند براي ساير موقعيتهاي جغرافيايي مانند استانها مورد استفاده قرار بگيرد. از اين رو این پژوهش ، مدل الماس را به عنوان يك مدل كل نگر بخش صادرات محصولات کشاورزی - برنج و با ديدي منطقهاي مورد ارزيابي قرار داده است و
سعی در شناسایی عوامل موثربا زاویه دیدی متفاوت دارد.
بیان مسأله تحقیق
صادرات عبارتست از : " فروش یا عرضه خارجی کالاها و خدمات یک کشور به کشورهای دیگر در ازای دریافت کالاها ، خدمات ، ارز ، طلا ، تسویه بدهی ها به منظور کمک های بلاعوض ، تعمیر ، تکمیل یا شرکت در نمایشگاهها.کشورها منابع داخلی خود را به صادرات اختصاص میدهند زیرا از طریق مبادلات بین المللی ، کالاها و خدمات بیشتری نسبت به تخصیص مستقیم همان منابع به تولید داخلی دریافت می کنند( حسنی ، 1386)." از مهم ترین دلایل صدور کالاها می توان به بهبود کیفیت کالاهای تولیدی ، تولید به مقیاس اقتصادی ، افزایش سطح اشتغال ، تامین درآمد ارزی و در نتیجه رشد و توسعه اقتصادی اشاره کرد
.
صادرات مرسوم ترین راه ورود به بازارهای بین المللی است و توسعه صادرات منجر به افزایش درآمدهای ارزی ، افزایش سطح تخصصی کشور ، ایجاد سطح استاندارد زندگی ، آماده شدن بستر مناسب برای سرمایه گذاری های جدید می شود. از طرفی توسعه صادرات غیر نفتی ، نارسایی صادرات نفتی مانند نوسانات قیمت نفت ، پایان پذیری این منابع و نیز رشد جمعیت را پوشش میدهد. بعلاوه قطع وابستگی به درآمدهای نفتی به یافتن استعدادهای بالقوه و استفاده صحیح از این تواناییها بستگی دارد. از طرف دیگر توسعه صادرات بدون شناسایی مزیت رقابتی امکان پذیر نیست. فیلیپ سلزنیک اولین فردی بود که عبارت " مزیت رقابتی "
Distinctive Competence
را در سال ۱۹۵۷ به کار برد. مزیت رقابتی مجموعهای از تواناییهای منحصر به فرد یک واحد اقتصادی است که اجازهی نفوذ به بازارهای دلخواه و برتری بر رقبا را برای آن واحد فراهم میآورد.از نظر تاریخی رویکردهای مختلفی در ارتباط با مزیتهای رقابتی ملل مطرح بوده است. در سال 1990 نگاه دانشمندان نسبت به مزیت رقابتی ملل به ارائه مدل الماس پورتر استاد دانشگاه بازرگانی هاروارد تغییر کرد .برای اولین بار پورتر الگویی را جهت ارزیابی مزیتهای رقابتی ملل ارائه کرد. او جهت بررسی چگونگی کسب مزیت رقابتی ملل در صنایع مختلف و بکارگیری استراتژی کارخانجات برای اقتصادهای ملی در یک پروژه دولتی عملکرد تجاری 10 کشور جهان را به مدت 4 سال مورد مطالعه قرار داد.عوامل مدل الماس یک سیستم خودمحرک و تعاملی هستند و محیطی را خلق می کنند که نوآوری در کشور به سرعت و مرتباً تکرار می شود و هر بخش بر بخش دیگر تاثیر می گذارد. نگاه سلسله مراتبی پورتر به عوامل درون الماس شامل منابع ، صنایع ، تقاضا ، رقابت و دولت می شود ( پورتر، 1990) . پورتر بیان می کند که یک برابری در عصر حاضر وجود دارد و ملل مشابه هم هستند و آن ظرفیتهای ملل است (دانگ-سونگ چو،2007).
به دلایل اهمیت موضوعِ تحقیقات پورتر و مدلی که وی ارائه کرده الماس مورد توجه جهانی قرار گرفت . الماس از 4 جزء داخلی مرتبط با هم تشکیل شده که عبارتند از 1. فاکتورهای درونی 2. شرایط تقاضای درونی 3.صنایع مرتبط و هماهنگ کننده 4. استراتژی ، ساختار و رقابت و دو پارامتر خارجی : دولت و شانس (چانگ مون،1998 ) . از سوی دیگر پورتر به این مساله نیز اشاره می کندکه تفاوت ملل در ارزشهای ملی ، فرهنگی ، ساختارهای اقتصادی ، نهادها و تاریخ نقش به سزایی در موفقیت رقابتی دارد. به بیان دیگر تفاوت های برجسته ای در الگوهای رقابت پذیری کشورها وجود دارد : هیچ ملتی نمی تواند در تمامی حوزه ها و صنایع به رقابت بپردازد(پورتر،1990 ).
بر اين اساس، مدل الماس براي درک بهتر موقعيت رقابتي يک ملت در فضاي رقابتي جهاني سودمند است و همچنين ميتواند براي ساير موقعيتهاي جغرافيايي مانند استانها مورد استفاده قرار بگيرد.
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
با توجه به اینکه جغرافياي كشور از نظر آب و هوا و زيست منطقهاي كاملا متنوع مي باشد و لزوم بررسي مناطق مختلف كشور به صورت مستقل امري اجتناب ناپذير است و نیز پتانسيلهاي موجود در قسمتهاي شمالی كشور از جمله استان گیلان، تدوين يك برنامه مدون درون استاني با ديد کل نگر در اين استان از ابزارهاي توسعه استان گیلان و در نتيجه كشور ميباشد. از طرف ديگر، بحث رقابتپذيري يكي از مهمترين دغدغههاي تجارت و فعاليت در محيط پويا و رقابتي امروز است. نظريهاي كه بتواند بیشتر نيازها و شرايط فوق را پاسخگو باشد، مدل "الماس مزيت رقابت ملي" مايكل پورتر است.
در نهایت این پرسش مطرح می شود که "عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان با توجه به مدل الماس پورتر کدامند؟" نتایج حاصل از پاسخ به این پرسش اساسی به انتخاب استراتژی مناسب و تقویت ابعاد موثر بر توسعه صادرات برنج گیلان در چهارچوب مورد بررسی به ربودن گوی رقابت از رقبا در بازارهای بین المللی خواهد انجامید.
اهداف تحقیق
1. شناسایی عوامل مختلف موثر بر صادرات برنج گیلان.
2. کمک به سیاستگذاری های مناسب در زمینه توسعه صادرات برنج استان گیلان.
3. کمک به افزایش سطح صادرات محصولات کشاورزی بویژه برنج استان گیلان و به تبع آن کاهش نرخ بیکاری ، تامین درآمد ارزی و رشد و توسعه کشور.
چارچوب نظری
پورتر به اين مسأله اشاره ميکند که تفاوت ملل در ارزشهاي ملي، فرهنگي، ساختارهاي اقتصادي، نهادها، و تاريخ، سهم بهسزايي در موفقيت رقابتي دارد. به بيان ديگر، تفاوتهاي برجستهاي در الگوهاي رقابتپذيري کشورها وجود دارد؛ هيچ ملتي نميتواند در تمامي حوزهها و صنايع به رقابت بپردازد .پورتر با بيان گزارههاي فوق، اهميت و نقش پررنگ ملتها در فضاي اقتصادي حاضر و ارتباط تنگاتنگ تفاوتها و تمايزهاي ملي با دستيابي به مزيتهاي رقابتي در اين فضا را جلوه ميبخشد.
ويژگيهاي مدل الماس پورتر
مدل الماس پورتر، به موضوع مزيت رقابتي ميپردازد. موضوعي که به عنوان يک راهکار درازمدت براي بقاي اقتصاد ملي کشورها مورد ملاحظه قرار گرفته و انديشمندان بسياري به نظريهپردازي در مورد آن پرداختهاند. در تئوريهاي کلاسيک علم اقتصاد، عناصر مزيت رقابتي مناطق يا کشورها عبارت بودند از: زمين، نيروي کار ساده، موقعيت، منابع طبيعي (مواد اوليه)، و جمعيت منطقه. در حالي که پورتر، عناصر فوق را کافي ندانسته و ماهيت روابط و عناصر شکلدهندهي صنايع و حوزههاي کسب-و-کار را موثر ميداند. به عبارت ديگر، پورتر براي سؤال «چرا برخي از کشورها در صحنه رقابت بينالمللي موفق ميشوند و برخي ديگر نه؟» جوابي نو ارائه ميدهد. جوابي که از مطالعهي عملکرد رقابتي 10 کشور توسعهيافته منبعث شده و در قامت مدل الماس جلوه يافته است(پورتر، 1990).
بر اين اساس، مدل الماس براي درک بهتر موقعيت رقابتي يک ملت در فضاي رقابتي جهاني سودمند است و همچنين ميتواند براي ساير موقعيتهاي جغرافيايي مانند استانها مورد استفاده قرار بگيرد. اين مدل، با بازنگريهاي صورت گرفته، مبتني بر 6 عامل است؛ عوامل دروني، شرايط تقاضا، صنايع مرتبط و پشتيبان، استراتژي، ساختار و رقابت، دولت، و شانس (اتفاقات پيشبيني نشده). شکل ذيل مدل توسعهيافته الماس پورتر را نشان ميدهد(
Moon et al ,1998
).
شرايط تقاضاي داخلي
...
پروپوزال بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر_1553776576_24251_5739_1702.zip0.08 MB |