فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق ادبیات نظری تحقیق اهل حدیث سیستان دارای 53 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
- اهل حدیث
در معرفى اهل حديث مىتوان گفت آنان كسانى هستند كه در اصول و فروع دين به ظواهر آيات و احاديث پيامبر(6) عمل مىكنند و از بهكارگيرى عقل و تحليلهاى عقلانى در زمينۀ مسائل اعتقادى و معارف دينى به شدت پرهيز مىكنند. اصل و معيار براى آنان سنت پيامبر است اعم از اين كه موافق عقل باشد يا مخالف.
. سبحانی، جعفر، اصول الحديث و احكامه فى علم الدرايه، ناشر:
موسسة النشر الاسلامي
، سال 1383 ه ش، ص ١٩٣
البته اهل حدیث از مخالفان متکلمان به شمار می روند و علت اینکه در این پایان نامه درباره دیدگاه های اعتقادی آنان بحث شده است این است که عده ایی از آنان دارای کتاب های اعتقادی هستند و یا اینکه روایت های بسیاری درباره دیدگاه اعتقادی خود در کتبشان موجود است لذا در این جا از عالمان اهل حدیث سیستان بحث می کنیم؛ در سیستان نیز تفکر اهل حدیث در قرن دوم حضور داشته است که بارزترین افراد آن عبارتند از:
الف) عمروبن قيس الملائي
وی استاد سفیان ثوری- بوده، و سفیان نیز ارادت خاصی به این استاد داشته است؛ عمرو بن قیس اواخر عمرش را در سیستان زیسته است و در آنجا وفات نموده است
. خطيب البغدادي، أبو بكر أحمد بن علي،
تاریخ بغداد،
المحقق: الدكتور بشار عواد معروف، چاپ اول، ناشر: دار الغرب الإسلامي
–
محل نشر، بيروت، 1422هـ - ، ج12، ص161-164
سفیان ثوری خود از بزرگان اهل حدیث بوده است، از سوی دیگر سفیان، خودش از شاگردان بزرگ عمرو بن قیس بوده است به گونه ایی که سفیان در وصف استادش چنین می گوید: «او - عمرو بن قیس- کسی است که مرا ادب و قرآن و فرائض آموخت»؛
. جوزی، جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد الجوزي،
صفة الصفوة
، محقق: أحمد بن علي، ناشر: دار الحديث، القاهرة، مصر، 1421هـ، ج3، ص125
و هر وقت سفیان از این استادش یاد می کرد درباره وی می گفت« حسبك به شيخاً»
. غيتابى الحنفى، أبو محمد محمود بن أحمد بن موسى بن أحمد بن حسين الغيتابى الحنفى بدر الدين العينى،
مغاني الأخيار في شرح أسامي رجال معاني الآثار
، تحقيق: محمد حسن محمد حسن إسماعيل، 1427 هـ - 2006 م ، ج 2، ص403
این خود قرائنی است که وی مکتب فکری اهل حدیث را از خردسالیش تا بزرگسالی از استادش آموخته است.
ب) عمروبن عمارة
در سال 199(ه ق) یکی از شاگردان سفیان ثوری به نام عمروبن عمارة انصاری وارد سیستان شده و به گزارش نویسنده کتاب
تاریخ سیستان
، وی مذهب سفیان ثوری که از اهل حدیث بوده را در سیستان گسترش داد.
. ملک الشعراء بهار، پیشین، ص186
و به جهت اینکه با ورود این شخصیت به سیستان، تفکر اهل حدیث در این منطقه آغاز شده است؛ لذا آرای کلامی سفیان ثوری را به خاطر ورود تفکراتش به این دیار، در اینجا بررسی می کنیم.
آرای کلامی سفیان
اهل سنت، سفیان ثوری را یکی از بزرگترین افراد اهل حدیث و سلف می دانند؛
سلف در لغت به معنى متقدم و سابق است. و در اصطلاح علماى كلام و ملل و نحل بر صحابه و تابعين و نيز تابعين تابعين اطلاق مى شود،بلكه به علماى اسلامى در سه قرن نخست هجرى سلف گفته مى شود. وگاهى از نخستين تابعيان به سلف صالح تعبيرمىشود(
ربانی گلپایگانی، علی
،
فرق و مذاهب كلامي
، ناشر: زلال کوثر، سال نشر 1389 ه ش، .ص3)
...
ادبیات نظری تحقیق اهل حدیث سیستان_1546957485_20847_5739_1386.zip0.10 MB |