فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق ادبیات نظری تحقیق اسباب و ابزار ابتلاء دارای 35 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
- اسباب و ابزار ابتلاء
- دینی و شرعی
- تکالیف عمومی
-نماز
- جهاد
- حج
- تکالیف ویژه
- تغییر قبله
- طبیعی و انسانی
- نعمتها و خوشیها
- مال
- جان
- فرزند
- زینتهای دنیایی
- زیبایی چهره
- قدرت
- نعمتهای حلال
- شهرت
- کل آفرینش
- گرفتاری و سختیها
- فقر
- ترس
- امور طبیعی
- از حاکم ستمگر
- دشمنیها
- بیماری
- ناکامی و مشقتها
- القائات و وسوسههای شیاطین
- آزارهای دیگران
- منافقان
- مومنان
- خویشان
- همسایه
- همسر
- غم و اندوه
- هوای نفس
- اختلاف درجات و مراتب
- آفات ابتلا
- دل بستن به نعمت
- آفات ابتلاء به سختی وناخوشیها
- بیتابی و بیقراری
- ناامیدی
- حسد
- غفلت
فهرست منابع
- اسباب و ابزار ابتلاء
خداوند در سنّت ابتلاء و امتحان ابزار و وسایلی را به کار میگیرد تا این سنّت الهی به اجراء درآید او انسان را با وسایلی گوناگون در مدرسه حیات به امتحان میکشاند، جمع امور و وسایلی که به نحوی با آدمی در ارتباط اند و در حیات و زندگی وی مؤثرند، از ابزار ابتلاء محسوب میگردند.
در یک تقسیم بندی کلی، میتوان ابتلاء را به دو گونه تقسیم کرد: 1- دینی و شرعی 2- طبیعی و انسانی، و خود طبیعی و انسانی یا خیر و نیکی است و یا شر و بدی:
«وَ بلَوناهُم بِالحَسَناتِ وَ السَّیئاتِ...» [1]
«وَ نَبلوَکُم بِالشَّر وَ الخَیرِ فِتنَةً...»[2]
این تقسیم براساس ظاهر است یعنی آنچه که ظاهرا مردم آن را خوب و بد میدانند، مانند مال که مردم آن را نیک پنداشته و فقر را بد میانگارند، در حالیکه اگر از این ابتلائات با سربلندی بیرون بیایند، در هر صورت حسنه است و اگر شکست بخورد شکستی بزرگ است.
در قرآن و سنّت از وسایل و ابزار مختلفی به منظور ابتلاء انسان نام برده شده که ما در اینجا به اهمّ آنها اشاره خواهیم کرد:
- دینی و شرعی
به عنوان نمونه به بعضی از تکالیف شرعی که ابزار آزمایش الهی هستند اشاره میشود:
- تکالیف عمومی
یکسری از تکالیف شرعی برای همه و در همه زمانها و مکانها است و اعتقاد و عمل به آنها در همه زمانها و مکانها لازم است.
-نماز
مهمترین وسیلهای که باعث نزدیکی انسان به خدا میشود و باعث تکامل روح و تزکیه نفس میشود نماز است.[3]. «إِنَّ الصَّلَوهَ تَنهَی عَنِ الفَحشَاءِ وَ المُنکَر»[4]، یقیناً نماز از کارهای زشت و ناپسند باز میدارد. «وَاستَعِینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلوَهِ وَ إِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَی الخاشِعِین»[5]، از صبر و نماز یاری بخواهید و یقیناً این کار جز بر فروتنان، گران و دشوار است.
- روزه
حضرت علی (علیه السلام) میفرمایند: «فَرَضَ اللهُ تَعَالَی الصِّیَامَ ابتِلَاءً لِإِخلَاصِ الخَلقِ»[6]. حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نیز فرمودند:«الصیامَ تثبیتاً للاخلاص؛ خداوند روزه را سبب استحکام اخلاص قرار داد»[7] همچنین رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود: «طوبى لمن ظما او جاع لله اولئك الذین یشبعون یوم القیامة»؛ خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شدهاند اینان در روز قیامت سیر مىشوند.[8]
[1]. اعراف،168.
[2]. انبيا، 35.
[3]. محمد تقی مصباح یزدی، عروج تا بینهایت، قم، مؤسسةآموزشی وپژوهشی امام خمینی،1386 ش، ص 150 و 153.
[4]. عنکبوت، 45.
[5]. بقره، 45.
[6]. حسین بن محمد بن حسن بن نصرحلوانی، نزهه الناظر و تنبیه الخاطر، قم، مدرسه الامام المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، 1408 ه.ق، ص 46؛ محمد بن علی ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل ابی طالب(علیهم السلام)، قم، ناشر علامه، 1379 ه.ق، ج 2، ص 378.
[7].محمد باقر انصاری و سید حسین رجایی، صدای فاطمی فدک( خطابه حضرت زهرا(سلام الله علیها))، قم، دلیل ما، 1383 ش، ص 28.
[8]. محمد بن الحسن الحر العاملی، وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، تهران، المكتبه الاسلامیه، 1399 ه.ق، ج 7 ص 299، ح2.
ادبیات نظری تحقیق اسباب و ابزار ابتلاء_1546957145_20836_5739_1963.zip0.11 MB |