لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : مقاله وتحقیق
نوع فایل : .docx( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 12 صفحه
قسمتی از متن .docx :
پیشینه و سابقه پژوهش
این بخش شامل دو قسمت میباشد.
پژوهش مرتبط با رضایتمندی در روابط زناشویی
پژوهش مرتبط با زوجدرمانی شناختی- رفتاری
پژوهش مرتبط با رضایتمندی در روابط زناشویی
این قسمت شامل پژوشهای داخل و در ادامه پژوهشهای خارج از کشور پیرامون رضایتمندی در روابط زناشویی میباشد.
پیشینه تجربی تحقیق در داخل کشور
پژوهشهای متعددی در زمینه صمیمیت و عوامل موثر بر آن در ایران و سایر کشورهاصورت گرفتهاست که بیانگر این واقعیت میباشند که برخورداری از صمیمیت در بین زوجهای متاهل، از عوامل مهم ایجاد ازدواج پایدار است(کرافورد و آنگر
Crawford and Unger
، 2004) و اجتناب از برقراری روابط صمیمانه از عواملی است که موجب شکست در زندگی خانوادگی خواهدشد(بلوم،2006) که چندین نمونه از آنها در زیر میآید.
نتایج تحقیق راستی(1381) در زمینه مقایسه صفات شخصیتی و رضایت زناشویی بر اساس مدل پنج عاملی نشان داد که صفات شخصیتی همچون سبکهای انگیزشی، نگرشی و تجربهای جز عوامل مهم درون فردی محسوب شده که بر روابط زناشویی موثرند. علاوه بر آن در پژوهشی مشاهده گردید که نتایج تحقیق عرفانی اکبری(1378) در زمینه بررسی مشکلات مربوط به صمیمیت زوجها و تاثیر درمان مشکلات ارتباطی نشان داد که درمان روابط میتوانند مشکلات مربوط به صمیمیت زوجها و مشکلات مربوط به عدم توافق، علاقه، محبت و تعهد و سازگاری شخصیتی زوجها را بهبود بخشد.
نتایج پژوهش اعتمادی(1384) در زمینه بررسی تاثیر زوجدرمانی به شیوه شناختی- رفتاری بر افزایش صمیمیت زوجها نشان داد که آموزش به شیوه شناختی- رفتاری میزان صمیمیت عاطفی، عقلانی، جنسی و جسمانی زوجها را افزایش داد.
در پژوهش پیرامون رضایت زناشویی نتایج نظری(1384) نشان داد که روش غنیسازی ارتباط، رضایت زناشویی را افزایش داده و روی ارتباط عاطفی، زمان با هم بودن، مسایل جنسی که با صمیمیت نزدیک است بهبودی معنادار ایجاد کردهاست.
در بررسی پژوهش اعتمادی(1384) مشاهده گردید که تاثیر زوجدرمانی به شیوه ایماگوتراپی بر افزایش صمیمیت زوجها نشان میدهدکه آموزش نقش بسیار مهمی بر ارتقا صمیمیت و رضایتمندی زوجها از زندگی زناشویی به خصوص در ابعاد شخصیتی، ارتباطی خواهد داشت.
نتایج تحقیق اولیاء و همکاران(1385) با عنوان تاثیر آموزش غنیسازی زندگی زناشویی بر افزایش صمیمیت زوجها نشان داد که آموزش مولفههای زندگی زناشویی نقش بسیار مهمی بر افزایش صمیمیت زوجها و در نهایت پربارسازی زندگی زناشویی خواهد داشت.
همچنین پژوهش خمسه(1387) با عنوان بررسی تفاوتهای جنسیتی بین ابعاد مختلف صمیمت نشان داد که تفاوتهای جنسیتی نقش مهمی بر میزان صمیمیت زوجها خواهدداشت.
در بررسی دیگر موحدی(1387) با عنوان تاثیر آموزش ابعاد صمیمیت بر افزایش صمیمیت نشان داد که آموزش نقش بسیار مهمی بر افزایش میزان رضایتمندی زناشویی به خصوص در بعد ازدواج و فرزندان در زوجها خواهد داشت.
مشاهده نتایج تحقیق اثباتی(1388) با عنوان اثربخشی رویکرد زوجدرمانی شناختی- رفتاری بر افزایش و صمیمیت و کاهش تفکر قطعینگر زوجها نشان داد که این رویکرد نقش مهمی در ایجاد صمیمیت و بهبود روابط زناشویی دارد.
در پژوهش دیگری نتایج تحقیق پورسردار(1389) تاثیر آموزش صمیمیت بر افزایش رضایت زناشویی را بررسی نمود و نشان داد این برنامه آموزشی نتایج ثمربخشی در رضایت زناشویی و پربارسازی این روابط دارد.
پیشینه تجربی تحقیق در خارج از کشور
...
پیشینه وسابقه پژوهش داخلی وخارجی رضایت مندی زناشویی وزوجدرمانی شناختی رفتاری_1546946359_20796_5739_1053.zip0.03 MB |