لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : مقاله وتحقیق
نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 3 صفحه
قسمتی از متن .doc :
بنی عقیل و حسین زاده (1380) اثربخشی الگوهای پیشرفته تدریس فعال در مقایسه با روش های سنتی را مورد مطالعه قرار دادند. این پژوهش از نوع آزمایش بوده که در آن ۲ کلاس به عنوان دو گروه آزمودنی بشکل تصادفی انتخاب شده است. یک گروه تحت تأثیر روش تدریس فعال قرار گرفته و گروه دیگر به روش سنتی قرار گرفته و پس از سه ماه میزان پیشرفت تحصیلی هر دو گروه با یکدیگر مقایسه گردید. نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق فوق نشان می دهد که روش تدریس فعال در مقایسه با آموزش سنتی موجب افزایش یادگیری فعال شده و نیز میزان یادداری و یادآوری دانسته های دانش آموزان می گردد.
اوجی نژاد و سرخابی (1382)
بررسي تاثير الگوي تدريس بديعه پردازي بر پرورش خلاقيت دانش آموزان در درس انشا مدارس راهنمايي شهر شيراز
را مورد بررسی قرار دادند. پژوهش حاضر با هدف شناسايي اثرات الگوي تدريس بديعه پردازي بر پرورش خلاقيت دانش آموزان در مقايسه با الگوي تدريس سنتي و همچنين، مقايسه ميانگين نمرات دانش آموزان دختر و پسري كه با الگوي تدريس بديعه پردازي آموزشي ديده اند در رابطه با رشد خلاقيت انجام گرفته است.نتايج پژوهش نشان داد که بكارگيري الگوي تدريس بديعه پردازي موجب رشد و گسترش خلاقيت دانش آموزان مي شود. همچنین در مقايسه ميانگين نمرات دختر و پسري كه با الگوي تدريس بديعه پردازي آموزش ديده اند، اين نتيجه به دست آمد كه بين ميانگين نمرات دانش آموزان دختر و پسر در خلاقيت و عناصر اصالت و بسط تفاوت معني داري وجود دارد.
عیبری و همکاران (1389)
تأثير روش های تدريس فعال همياري(مشارکتي)، اکتشافي و سخنراني بر پيشرفت تحصيلي و نگرش نسبت به درس فيزيک در دانش آموزان دختر پايه اول متوسطه منطقه سنگر
را مورد مطالعه قرار دادند. جامعه پژوهشي، کل دانش آموزان دختر سال اول متوسطه منطقه سنگر بوده است. يافته هاي پژوهش نشان دادند که بين دو روش تدريس همياري و اکتشافي در پيشرفت تحصيلي در درس فيزيک تفاوت معناداروجود داشت که ميانگين نمرات افزوده گروه همياري بالاتر از گروه اکتشافي بود ولي بين گروه هاي ديگر دو به دو تفاوت معناداري وجود نداشت.
بروفی
- Brophy
(2005) با مروری بر روش های تدریس سنتی و فعال و مقایسه ابعاد مختلف آن ها و همچنین نتایج به دست آمده در تحقیقات مختلف، به این نتیجه رسید که روش های تدریس نوین مانند ایفای نقش به طور معنی دار تأثیر بیشتری در یادگیری دانش آموزان نسبت به روش های سنتی مثل روش سخنرانی دارد.
دوگال و گونترمن
- Dougal and Gonterman
(2005) تأثیر سه روش یادگیری سنتی، مبتنی بر پژوهش و بارش مغزی را مورد بررسی قرار داد. نتایج وی نشان داد که روش آموزش مبتنی بر پژوهش به طور معنی داری تأثیر مثبت بر یادگیری نسبت به روش سنتی سخنرانی دارد.
جوینر و یانگ (2006) اثر تدریس به روش مبتنی بر پژوهش و ایفای نقش دانشجویان را بر یادگیری مورد بررسی قرار دادند. نتایج آنها نشان دهنده اثر معنی دار مثبت این روش بر یادگیری دانشجویان بوده است.
واسیلی و همکاران (2009) تأثیر دو روش سخنرانی و مبتنی بر پژوهش و ایفای نقش را بر عملکرد دانش آموزان دبیرستانی مورد بررسی قرار دادند. آنها گزارش کردند که روش های مبتنی بر پژوهش باعث یادگیری بهتر در دانش آموزان نسبت به روش سخنرانی شد.
منابع:
- شعباني، حسن. 1386. مهارتهاي آموزشي و پرورشي، انتشارات سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت) تهران، چاپ ششم.
ادیب نیا ،اسد (1388). روش های تدریس پیشرفته:شوشتر دانشگاه آزاد اسلامی. صص 132-134.
اوجی نژاد، احمد رضا و سرخابی، محمد. (1382).
بررسي تاثير الگوي تدريس فعال بر پرورش خلاقيت دانش آموزان در درس انشا مدارس راهنمايي شهر شيراز
...
پیشینه تحقیقات روش ها و الگوهای تدریس بر پیشرفت تحصیلی، تدریس فعال و سنتی_1546946300_20793_5739_1616.zip0.01 MB |