لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : مقاله وتحقیق
نوع فایل : .docx( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 10 صفحه
قسمتی از متن .docx :
ادبيات پژوهش موجود در موضوع مورد مطالعه
تحقيقات مولي و همكاران (1986)، به نقل از لطف آبادي (1373) مؤيد اين نظر است كه نه تنها آموختن دانش. بلكه آموختن چگونگي استفاده از راهبردهاي شناختي دريادگيري داراي اهميت زيادي است.
اسكات پاريس وهمكاران (1986) به دانشآموزان كلاسهاي سوم وچهارم مهارتهاي شناختي وفراشناختي را آموزش دادند، نتايج اين پژوهش مشخص كرد دانشآموزاني كه اين گونه مهارتها به آنان آموزش داده شد، درقياس با دانشآموزان كه از اين مهارتهاي بده بودند در توانايي خواندن وفهميدن مطالب جلوتر نبودند(نقل از سيف 1380)
پالينكار و بروان (1984) نقل از كله وچان 1990) در مطالعهاي از طريق «تدريس دوجانبه» به دانشآموزان ناتوان در يادگيري،پايه سوم دبيرستان،چهار نوع راهبرد خلاصهبرداري، سوال كردن، واضح نمودن موضوعات و راهبرد پيشبيني را آموزش دادند. نتايج نشان داد دانشآموزاني كه اين آموزشها را دريافت كرده بودند در توانايي پاسخ دادن به سئوالات درك مطلب بهبود يافته و در ساير فعاليتهاي كلاسي نيز اثر مثبتي از خود نشان دادند.
هاو (1970) دريافت دانشآموزاني كه به طور صحيح نسخهبرداري ميكنند، در يادداشتهايشان بيش از كساني كه قادر به اين عمل نبودند مطالب را ياد گرفتند (وينشتاين وماير1986)
ريچادرز
- Rickards, J.
و اگوست
-August,G.J.
(1975) در تحقيقي در زمينة راهبردهاي مرور ذهني براي يادگيري تكاليف پيچيده، بر روي دانشآموزان،آنان را به دوگروه تقسيم كردند از گروه (آزمايشي) خواسته شد.در حين خواندن زير عبارات مهم را خط بكشيد، واز گروه گواه فقط خواسته شد عبارات را بخوانيد، گروه آزمايشي نسبت به گروه گواه قادر به يادآوري اطلاعات بيشتري بودند.
(پينتريچ
-Pintrich, P.R
و دي گروت
- De GeRoot, E.V
1985) درپژوهشي در زمينه راهبرد بسطدهي براي تكليف ساده از دانشجويان خواستند 60 واژه اسپانيايي را به انگليسي به صورت زوجي در 15 دقيقه ياد بگيرند،به گروه آزمايشي روش استفاده از كليه واژه آموخته شد كه در طول يادگيري ازآن استفاده كردند، و به گروه كنترل همان 60 لغت با همان زمان و بدون هيچگونه آموزشي ارائه شد، گروه آزمايشي 88% اطلاعات را به ياد آورند، در حالي كه گروه كنترل تنها 28% اطلاعات را به ياد داشتند.
اين تحقيقات بعدها توسط برسلي و هاريس(1988) تكميل و تأييد شد. آنها نشان دادند كه فرا خواندن اطلاعاتي كه داراي ارتباط معنايي هستند، آسانتر است ونشان دادند ،ايجاد ارتباط بين اطلاعات به همان خوبي سازماندهي اطلاعات،فراخواني را تسهيل ميكند.
ايمز و آرچر (1988) و ميس وهمكاران (1988) در تحقيقات خود پي بردند كه دانشآموزاني كه هدف مهارت آموزي دارند علاقهمندي بيشتري را در استفاده از فعاليتهاي خودنظم دهي مانند استفاده از راهبردهاي شناختي، طرحريزي به نظارت وكمك طلبي نشان ميدهند. همچنين ،نولن(1988) و هالادميا(1990) نشان دادند،دانشآموزاني كه هدف تبحري داشتند نسبت به دانشآموزاني كه هدف عملكرد، داشتند به راهبردهاي شناختي كه باعث تسهيل يادگيري ميكردند،ارزش بيشتري قائل بودند.
...
پیشینه تحقیقات داخلی وخارجی راهبردهای شناختی وفراشناختی یادگیری_1546944008_20720_5739_1987.zip0.02 MB |