لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : مقاله وتحقیق
نوع فایل : .docx( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 8 صفحه
قسمتی از متن .docx :
2-2-پیشینیه عملی
2-2-1- تحقیقات داخلی
- خسروجردی ومیرزایی (1385) به بررسی اعتیاد اینترنتی در نوجوانان: مطالعه متغیر های جنس، مقطع تحصیلی و اندازه سازمان آموزشی. روش پژوهش توصيفي و جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه دانش آموزان مقاطع راهنمايي و دبيرستان مناطق 21 گانه آموزش و پرورش شهر تهران و نمونه آماري آن تعداد 204 نفر است که به طور تصادفي انتخاب شدند. با استفاده از تست اعتياد اينترنتي يانگ، رابطه اعتياد نوجوانان مقطع راهنمايي و دبيرستان با اندازه سازمان آموزشي، جنس، و مقطع تحصيلي آنها آزموده شد. نتايج اين پژوهش اختلاف معناداري را برحسب جنس بين دختران و پسران در استفاده بيش از حد از اينترنت نشان نمي دهد، اما اختلاف معناداري را بر حسب مقطع تحصيلي كاربر و ميزان اعتياد اينترنتي بيان مي كند. بنا به يافته ديگري، بين اندازه موسسه آموزشي و ميزان اعتياد اينترنتي دانش آموزان تفاوت معناداري وجود دارد
.
-آتش پور و همکاران (1384) پژوهش با عنوان مقایسه اعتیاد به اینترنت بر حسب سبکهای تفکر در کاربران آن بود. برای این منظور 76 نفر از بین افراد 16 تا 30 سالهای که برای دریافت خدمات مختلف اینترنتی به کافینتهای اصفهان و شهرکرد مراجعه کرده بودند، به صورت تصادفی انتخاب شدند و با پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت و سبکهای تفکر مورد ارزیابی قرار گرفتند. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایانی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت با انجام بر روی یک نمونه مقدماتی برابر با 78/0 و پرسشنامه سبکهای تفکر برابر با 81/0محاسبه شد
.
نتایج تحلیل واریانس نشان داد که از بین سبکهای سیزده گانه تفکر در کاربران اینترنت (بر اساس شاخص اعتیاد به اینترنت)، فقط در سبکهای تفکر دروننگر تفاوت معنادار وجود دارد، در حالی که بین سبکهای دیگر تفکر تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که افرادی که از چت استفاده میکنند، دارای سبک تفکر جزئینگر هستند، افرادی که در سایتها گشتزنی میکنند، دارای سبک تفکر بیروننگر و سبک تفکر فردنگرهستند و افرادی که از اطلاعات علمی اینترنت استفاده میکنند، دارای سبک تفکر اجرایی هستند. علاوه بر این از بین متغیرهای جمعیت شناختی، تنها سن با اعتیاد به اینترنت رابطه معنادار داشت و رابطه بین شغل، میزان استفاده از اینترنت و جنسیت با اعتیاد به اینترنت معنادار نبود
.
-
قاسم زاده
و همکاران (1380) تحقیقی با عنوان بررسي نرخ شيوع اعتياد به اينترنت در دختران و مقايسه دختران معتاد و غيرمعتادبه اينترنت در متغيرهاي تنهايي، عزت نفس و مهارتهاي اجتماعي انجام داد. از 435 كاربر اينترنت، 14 نفر معتاد به اينترنت شناخته شدند. بنابراين نرخ شيوع اعتياد به اينترنت در ميان دختران دبيرستاني شهر تهران 2/3% مي
باشد. بر اساس مشخصات جمعيت شناختي، 14 كاربر معمولي (غيرمعتاد) و 14 غيركاربر با گروه معتاد همتا شدند و با استفاده از تحليل واريانس مورد مقايسه قرار گرفتند. بين تنهايي و عزت نفس سه گروه، تفاوت معناداري به دست نيامد. در مهارتهاي اجتماعي، سه گروه در مولفه
هاي رفتارهاي نوع دوستانه، ترس از رابطه با همسالان و برتري طلبي تفاوت معناداري را نشان ندادند، ولي معتادان از دو گروه ديگر به طور معنادار رفتارهاي اجتماعي نامناسب بيشتري را نشان دادند، و ميزان سركشي آنها نيز به طور معنادار از كاربران معمولي بيشتر بود.
- درگاهی و رضوی(1386) در بررسي اعتیاد به اینترنت و عوامل موثر بر آن در ساکنان منطقه 2 غرب تهران. 30 درصد كاربران، به اينترنت اعتياد داشتند و همه آنها درجات مختلفي از رفتارهاي رواني اجتماعي مانند احساس بيگانگي با خود، احساس ضعف و ناتواني در انجام امور، رفتار ناهنجار اجتماعي، اجتماع گريزي، درون گرايي و رفتار احساسي را از خود نشان دادند. همچنين تمايل نوجوانان به اينترنت بسيار شديدتر از ساير گروه هاي سني بود. اين رابطه در مورد افراد مجرد و دانش
آموزان دبيرستاني نيز وجود داشت. اعتياد به اينترنت در گروه سني 19-15 سال در مقايسه با ساير گروه هاي سني بيشتر و چندين برابر است. بين اعتياد به اينترنت در کاربران، با احساس بيگانگي از خود و ابعاد آن و همچنين با ويژگي
هاي شخصيتي درون گرا و داراي رفتار احساسي ارتباط واضحي ديده مي شود. در کاربران معتاد شديد نيز بهره
جويي از گفتگوي اينترنتي سه برابر کاربران است و هر چه از حالت طبيعي به اعتياد در کاربران پيش مي رويم بهره جويي از فيلم، موسيقي، بازي و گفتگوي اينترنتي بيشتر مي شود. با توجه به نتايج به دست آمده، تدوين برنامه
هاي آموزشي موثر و ارايه روش
هاي مشاوره به خانواده
ها براي محدود كردن رشد اعتياد به اينترنت در بين كاربران پيشنهاد مي گردد.
- ویزشفر(1384) مطالعه
...
پیشینه تحقیقات داخلی وخارجی اعتیاد به اینترنت_1546942906_20684_5739_1929.zip0.03 MB |