لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : مقاله وتحقیق
نوع فایل : .docx( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 23 صفحه
قسمتی از متن .docx :
تحقیقات پیشین
2-2-1- استرس و تاب آوری
جانسون
-Johansen
و همکاران (2010) تاب آوری 80 بیمار جسمیرا در راستای مقابله با استرسهای وارده و سازگاری روان شناختی بررسی کردند که نتایج پژوهش نشان داد تاب آوری، متغیر موثری در کاهش نشانههای پریشانی روانی از قبیل اختلا ل استرس پس آسیبی، اضطراب و افسردگی است.
نتایج تحقیق استیفبرگن و پیرنی
-
Pierini&Stuifbergen
(2010) در خصوص عوامل روان شناختی تاب آوری مانند پذیرش، ارتباط میان فردی، خود اثر بخشی، مدیریت استرس و سلامت خود ونشانههای افسردگی که بر 630 فرد مبتلا به سندرم پست پولیو
-
pps
: وضعیتی است که مبتلایان به پولیومیلیت، 10 تا 40 سال پس از رهائی از حمله فلجی اولیه (ناشی ازویروس وحشی پولیومیلیت) به آن مبتلا میشوند. در این سندرم همه عضلاتی که در حمله اولیه دچار فلجی شده بودند درگیر میشوند.
انجام شد نشان داد53 درصد از افراد مورد مطالعه در تاب آوری سلامت خود، نمره خوب کسب کردهاند و چهار عامل تاب آوری با 30 درصد واریانس در نشانههای افسردگی با رشد روانی پیشبینی کنندههای اصلی هستند.
نتایج پژوهش کمپبل سیلز (2006) نشان داد که مهارتهای مقابلهبا استرس به طور معنیداری در پیشبینی تابآوری در نمونه مورد پژوهش موثر بوده است. به ویژه استفاده از راهبردهای مقابلهای مسئله محور، رابطه مثبت و معنا داری با تابآوری داشته است.
پژوهشی با عنوان: اثر بخشی آموزش شیوههای مقابله با استرس بر تابآوری، اضطراب، افسردگی و استرس بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی، توسط حسن زاده پشنگ و همکاران (1391) انجام گردید. این مطالعه یک تحقیق نیمه آزمایشی بر 32 بیمار بود. بیماران به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. بعد از تکمیل پرسشنامههای تاب آوری دیوید سون وپرسشنامه اضطراب، افسردگی و استرس، شیوههای مقابله با استرس در 8 جلسه 90 دقیقهای به گروه آزمایش آموزش داده شد. بعد از این آموزش دوباره پرسش نامهها توسط هر دو گروه تکمیل شد. یافتههای این پژوهش حاکی از ان است که آموزش شیوههای مقابله با استرس موجب افزایش معنا دار میزان تابآوری، کاهش معنیدار میزان افسردگی و استرس در بیماران شده ولی باعث کاهش معنیدار میزان اضطراب آنان نمیشود و در نتیجه آموزش شیوههای مقابله با استرس در کاهش میزان افسردگی، استرس و افزایش تابآوری بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی نقش بسزایی دارد. همچنین نتایج نشان داد آموزش گروهی شیوههای مقابله با استرس بدون نیاز به کارگیری رویکردهای دیگر از قبیل روان درمانی، خانواده درمانی و مشاوره بر میزان تاب آوری، افسردگی و استرس بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی تاثیر معنا داری دارد و میزان افسردگی و استرس این بیماران را کاهش و میزان تاب آوری آنان را افزایش میدهد.
جعفری، اسکندری، سهرابی و دلاور (1389) در تحقیقی با عنوان آموزش مهارتهای مقابلهای مبتنی بر مدل مارلات در پیشگیری از عود و افزایش تابآوری در افراد وابسته به مواد انجام دادند به این نتیجه رسیدند که آموزش مهارتهای مقابلهای در پیشگیری از عود و افزایش تابآوری در افراد وابسته به مواد موثر است.
...
پیشینه تحقیقات داخلی وخارجی استرس تاب آوری، استرس و کانون کنترل، هموگلوبین گلوکوزیته_1546942421_20655_5739_1487.zip0.05 MB |