لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : اقدام پژوهی
نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 31 صفحه
قسمتی از متن .doc :
وزارت آموزش و پرورش
اداره كل آموزش و پرورش استان .....
اداره آموزش و پرورش شهرستان .......
عنوان اقدام پژوهی :
چگونه توانستم هنر گوش کردن را در دانش آموزان کلاسم تقویت کنم
نام و نام خانوادگي مولف اول/مجری اصلي :
پست سازمانی :
دوره تحصیلی :
سمت فعلی :
شماره پرسنلی :
اقتصاد مقاومتی ،تولید و اشتغال
تقديم به
سپاس و ستایش خداوندی را سزاست که کسوت هستی را بر اندام موزون آفرینش بپوشانید و تجلیات قدرت لایتزالی را در مظاهر و آثار طبیعت نمایان گردانید. بار الها! من با یاد تو ، به تو تقرّب می جویم و تو را به پیشگاه تو شفیع میآورم و از تو خواستارم، به کرمت، مرا به خودت نزدیک گردانی و یاد خود را به من الهام کنی و بر من رحمت آوری و به آنچه بهره و نصیب من ساخته ای، خشنودم قرار دهی و در همه حال به فروتنی ام وا داری.
تقدیم به تمامی فرهنگیان پژوهشگر که عمر خود را صرف خدمت به دانش آموزانشان می نمایند.
تشكر و قدرداني:
با سپاس فراوان از راهنمائیها و زحمات کلیه کسانی که از ابتدای راه و در طی انجام این تحقیق، با راهنمائیهای خود مرا در نگارش این اثر یاری نمودند و با هدایت و حمایتهای بی دریغشان یاریام نمودند،خداوند بزرگ را شاکرم که لطف خود را شامل حال من نمود تا بتوانم تحقیق خود را به پایان برسانم و بتوانم سهمی هر چند اندک، در راه توسعه علمی ایران عزیز بردارم که چو ایران نباشد، تن من مباد.
چکیده
معلمان بیشترین وقت را برای تماس با دانش آموزان ، مشاهده آنان و کمک به جریان رشد و تکامل آنها در اختیار دارند. معلم باید در روابط با شاگردان از اصول حسنه انسانی آگاه باشد و آنها را به کار بندد و محیطی را به وجود آورد که دانش آموزان، مشکلات خود را با او در میان گذاشته و او در حد توان به اصلاح و تغییر رفتار آنها اقدام نماید.معلم به این موضوع ایمان داشته باشد که رفع موانع تربیتی و کاهش مشکلات دانش آموزان ، خود مقدمه ای برای آماده سازی ذهنی دانش آموزان و ارائه مطالب درسی می باشد.
معلم متعهد، در طریق حفظ و تامین منافع واقعی شاگرد است ، در حل مسائل و مشکلات کوشاست . روحیه اش به گونه ای است از خدمت لذت می برد ، از ساختن و به عمل آوردن دانش آموز و قراردادنش در مسیری که مورد هدف است خرسند است.
لذا با با توجه به تعهد و مسئولیت خود در کلاس، با مشاهده ی عدم گوش کردن صحیح و عدم گوش کردن صحیح دانش آموزانم . در کلاس سعی در حل کردن مشکل آنها شدم . زیرا بدون داشتن دقت و هنر گوش کردن یادگیری صورت نمی گیرد.هنر گوش کردن هنگام مطالعه کلید اصلی و اساسی درک و فهم مطالب است و کلید اساسی هنر گوش کردن استفاده از روشهایی است که باعث تقویت و پرورش و مهارت در برقراری هنر گوش کردن هنگام مطالعه می شوند.
ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه، پرسشنامه، مشاهده و اسناد و مدارک می باشد.با اطلاعات به دست آمده ، مشخص شد مشکل دانش آموزان عدم گوش کردن صحیح یا عدم تمرکز در کلاس است که به دنبال عوامل ایجاد کننده ی آن بر آمدم و راهکار های مناسب با توجه به اطلاغاتی که در کتابها ، تحقیقات در این زمینه و تجربیات شخصی خودم
بود ارائه شد.
مقدمه
از جمله عواملی که در افزایش بهره وری در مطالعه و درک بهتر درسها و موفقیت در تحصیل بسیار موثر است ، داشتن هنر گوش کردن به هنگام درس است یعنی فرد در خود این توانایی را ایجاد کند که با اختیار و توجه دقت خود را بر روی موضوع یا کاری که انتخاب کرده با میل و اراده متمرکز نماید و از توجه به سایر موضوعات و کارها جلوگیری کند.
تمرکز نسبی است یعنی تقریبا همه افراد تا حدودی از آن بهره مند هستند و کسی نمی تواند ادعا کند کاملا بی دقت است و یا همیشه هنر گوش کردن دارد. فراموش نکنیم تمرکز کارایی حافظه را افزایش می دهد. تمرکز یک امر اکتسابی است و با مهارت های لازم افزایش می یابد.
هنر گوش کردن یعنی عوامل عدم گوش کردن صحیح را به حداقل رساندن.پس برقراری هنر گوش کردن به میزان کاهش عوامل عدم گوش کردن صحیح بستگی دارد. یعنی هر چه عوامل مزاحم و مخل تمرکز بیشتر باشند توانایی حفظ هنر گوش کردن کمتر است و برعکس.
لذا عدم گوش کردن صحیح یعنی خارج شدن از روند مطالعه یا جریان کاری و فرورفتن در افکار و تخیلات و یا انجام کار دیگر.برای ایجاد هنر گوش کردن باید عواملی را که مانع از تمرکز می شود شناخت و در جهت رفع آنها اقدام کرد.
توصیف وضع موجود
اینجانب ...... آموزگار پایه چهارم آموزشگاه ............ هستم.در این آموزشگاه بعضی از خانواده ها از نظر تحصیلات و شرایط اقتصادی در سطح خوبی هستند ولی اکثر آنها از طبقه محروم هستند.بعد از دو سه هفته تدریس ، نکته ای توجه من را به خودش جلب کرد و آن عدم گوش کردن صحیح و عدم تمرکز تعدادی از دانش آموزان در کلاس بود.
آنها در حین تدریس گاهی سرشان را روی میز می گذاشتند یا به من نگاه می کردند اما مشخص بود به کلاس و درس فکر نمی کندد و تمرکز ندارند.گاهی هم خودشان را مشغول کارهای دیگر مثل نقاشی کشیدن یا خط خطی کردن کتابشان می کردند .یک جلسه در حین تدریس وقتی فهمیدم حواسشان در کلاس نیست برای جلب توجه آنها از دو سه نفرشان سئوالی پرسیدم ، عذر خواهی کردند . گفتند : ببخشید حواسم نبود.
ضمن اینکه آنها در فعالیتهای علمی و درسی علاقمند و فعال هستند اما نمره هایی پایانی که کسب می کردند پائین بود .لذا با توجه به تعهد و مسئولیت معلمی و نیز برگزاری کلاس اقدام پژوهی،ویژگی های خوب اخلاقی آنها و توجه آنها به من ،
انگیزه ای در من ایجاد کرد که یکی از اولویتهای من حل مشکل آنها باشد.تا تغییراتی در رفتار از لحاظ بهبود یادگیری به عمل آورم.
...
چگونه توانستم هنر گوش کردن را در دانش آموزان کلاسم تقویت کنم_1546530141_20315_5739_1364.zip1.38 MB |