لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : اقدام پژوهی
نوع فایل : .docx( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 13 صفحه
قسمتی از متن .docx :
باسمه تعالي
جمهوری اسلامی ایران
اداره كل آموزش و پرورش استان ....
اداره آموزش و پرورش شهرستان.....
عنوان :
مداخله خانوادگی در راستای حل مشکلات دانش آموز
نام و نام خانوادگي مولف اول/مجری اصلي :
پست سازمانی :
آخرین مدرک تحصیلی :
دوره تحصیلی :
سمت فعلی :
شماره پرسنلی :
بسم الله الرحمن الرحیم
تقدیم به :
همه ی معلمان که ایثار کارشان و صبر مرامشان است ، آنانی که افق دیدگانشان عزت ایران و اقیانوس دل هاشان آکنده از عشق به فرزندان معصوم این مرز و بوم است . بی آن که از ایشان نامی باشد ، نام و نشان این مرز و بوم ثمره ی مجاهدت های آنان است ،آخرتشان مملو از اجر و الطاف الهی باد .
تشكر و قدرداني:
اينك كه اين مورد تحقیقاتی به لطف ايزد منان به اتمام رسيده بر خود لازم مي دانيم كه از همه كساني كه طي اين پژوهش با راهنمايي و مساعدت خويش مارا ياري كرده اند تشكر نماييم. و جهت ارائه نظرات مفيد و ارزنده شان و وقتي كه در روند هدايت آن داشته اند متشكريم.
پیشگفتار
منابع انسانی نقش اساسی را در فرآیند تربیت دانش آموزان ایفا می کنند. تدابیر، روش ها و تعاملاتی که از سوی عوامل فهیم و معزز پرورشی و آموزشی در جریان تلاش مستمر در محیط های تعلیم و تربیت به ویژه در کلاس درس در فرآیند یاددهی و یادگیری جهت ایجاد تغییر و یا اصلاح رفتار متربیان به کار گرفته می شود در بالندگی و تربیت نسل نو حائز اهمیت است. سخن پیرامون تجارب برتر تربیتی در قالب روایت پژوهی اقدامی هوشمندانه برای دستیابی به این سرمایه های گران سنگ و استفاده از توانایی ها و تجارب نیروی انسانی است.
همچنین در اجرای راهکار 1 - 23 سند تحول بنیادین مبنی بر استفاده بهینه از ظرفیت های موجود برای گسترش تفکر و پژوهش در بین مدیران، مربیان و تامین پژوهشگر مورد نیاز در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و حمایت از پژوهشگران فعال و مجرب و به منظور دستیابی به اندوخته های تجربی مستند مدیران، معاونان، مربیان و مشاوران و معلمان و ارتقای کیفیت خدمات تربیتی به دانش آموزان، جشنواره هایی پیرامون بیان تجارب تربیتی در قالب روایت پژوهی برگزار می گردد.
چشم انداز
ماموریت اصلی آموزش و پرورش فراهم کردن زمینه ها و شرایط و امکانات جهت رشد وشکوفایی همه جانبه شخصیت دانش آموزان و رساندن آنان به حیات طیبه می باشد. اما نباید از این غافل شد که تعلیم و تربیت امری تدریجی، تعاملی و یکپارچه است. امروزه ویژگی مهم سازمان ها تغییر و تحول سریع است و همین امر آموزش همسان را به دلیل کمبود » مدیریت تجربه « فرصت و هزینه کافی برای برنامه ریزان سخت نموده است. البته سیستم می تواند روشی برای برون رفت از این مشکل باشد. وجود الگوها، خلاقیت ها و تجربه های مفید دست اندرکاران تعلیم و تربیت و شناسایی وکاربست آن در رشد و تربیت دانش آموزان نقش عمیق، بی بدیل و تسهیل کننده ای خواهد داشت. بدیهی است بکارگیری تجربیات دیگران از هزینه های مضاعف جلوگیری خواهد نمود.اما متاسفانه در قلمرو پژوهش های علوم اجتماعی و انسانی در خصوص مستندسازی تجربیات اقدامات موثری بعمل نیامده است و در این زمینه کمتر می توان رد پای ابتکارات،تجاربیات و خلاقیت های برخاسته از دل مدارس را یافت که به مرحله اجرا و فعلیت رسیده باشد.
چکیده
تربیت به طورکلی با صنعت فرق دارد. صنعت عبارت است از ساختن به معنی « این که شی یا اشیایی را تحت عنوان یک نوع پیراست ها و آراستن ها قرار می دهند؛ میان اشیا و میان قوای اشیا ارتباط برقرار می کنند، قطع و وصل هایی در جهت مطلوب انسان صورت می گیرد و آن گاه این شی می شود مصنوعی از مصنوع های انسان. فرض کنید که از طلا یک حلقه ی انگشتر ی ا یک زیور دیگری می سازیم؛ آن را شکل می دهیم و می شود
یک مصنوع برای ما. ولی تربیت عبارت است از پرورش دادن ، یعنی استعداد های درونی ای را که بالقوه در یک شی موجود است به فعلیت درآوردن و پروراندن. تربیت فقط در مورد جاندار ان یعنی گیاه و انسان و حیوان صادق است؛ یعنی یک سنگ و فلز را نمی شود پرورش داد؛ آن طور که یک گیاه یا یک حیوان و ی ا یک انسان را پرورش می دهند. اگر بنا باشد یک شی شکوفا شود باید کوشش کرد همان استعداد هایی که در
آن هست بروز و ظهور کند.
ان للقلوب شهوه « : در نهج البلاغه در کلمات قصار جمله ای به این معنا آمده که « .» فاتو ها من قبل شهوه و اقبال ها « ، دل یک میلی دارد و اقبالی و ادباری » واقبالا و ادبارا فان « ، کوشش کنید دل ها را از ناحیه میل آن ها پرورش دهید، به زور وادارشان نکنید قلب اگر مورد اکراه و اجبار قرار گیرد، کور می شود ؛ یعنی خودش .« القلب اذا اکره عمی واپس می زند ... هر نوزادی که پا به دنیای هستی می گذارد، از عالی ترین و کامل ترین
امکانات رشد برخوردار است. خداوند متعال انسان را در بهترین حالت آفریده است، فقط مطهری، » کافی است در محیط مناسب خانواده، جامعه و مدرسه پرورش یابد 1373 ،ص، 58 در واقع، باید باور کنیم ریشه ی مشکلات دانش آموزان در یادگیری و یا اختلالات رفتار ی را باید در خانواده جستجو کرد و در رفع آن مشکل برآمد. تجربه ای که بنده در سال های اخیر در حل مشکل یک دانش آموز که البته از شاگردان خودم هم نبود کسب کردم، برایم ثابت کرد که آری این دانش آموزان روحی پاک و با صفا دارند که گاهی در زیر باران مشکلات خانوادگی آسیب می بینند و این مساله به نوعی وظیفه معلمان را سنگین تر می کند که در برخورد با آن ها همه ی جوانب را در نظر بگیرند.
مقدمه
اکثر روز ها چون زود به مدرسه می رسیدم از پشت پنجره شاهد آن بودم که ساعت آخر وقتی زنگ مدرسه برای رفتن دانش آموزان به منزل نواخته می شود، خانمی نسبتا" جوان در حالی که ویلچری را که دخترکی بر روی آن نشسته هل می دهد و وارد مدرسه شده دختر را در حیاط بر روی ویلچر ر ها کرده و به سمت دفتر می رود.
در بین هیاهوی دانش آموزان در رفتن به منزل این ویلچر در حیاط باقی می ماند و دقایقی بعد یکی از دانش آموزان مدرسه می آمد و دسته ی ویلچر را می گرفت و منتظر می ماند و بعد از این که خانم جوان برمی گشت با هم به خانه می رفتند. این صحنه تقریبا" هر روز تکرار می شد. یک روز که باران شدیدی می بارید و من زود رسیده بودم و شاگردانم هنوز نیامده بودند، باز هم دیدم مادر و دخترک روی ویلچر از کنار در رد شدند تا « : ولی تا زنگ مدرسه یک ساعتی باقی بود. سریع خودم را به جلوی در رساندم و گفتم حمل ویلچر به مرکز .» زنگ مدرسه یک ساعتی مانده، لطفا" به داخل مرکز بیایید راحت تر بود. چون از سطح زمین یک پله بیشتر ارتفاع نداشت. خانم جوان قبول کرد و خودش ویلچر را بلند کرد و به داخل آورد.
...
مداخله خانوادگی در راستای حل مشکلات دانش آموز_1546519506_20051_5739_1645.zip0.05 MB |