لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : اقدام پژوهی
نوع فایل : .docx( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 15 صفحه
قسمتی از متن .docx :
باسمه تعالي
جمهوری اسلامی ایران
اداره كل آموزش و پرورش استان ....
اداره آموزش و پرورش شهرستان.....
عنوان :
ترغیب گروهی دانش آموزان به اعمال عبادی و نماز
نام و نام خانوادگي مولف اول/مجری اصلي :
پست سازمانی :
آخرین مدرک تحصیلی :
دوره تحصیلی :
سمت فعلی :
شماره پرسنلی :
بسم الله الرحمن الرحیم
تقدیم به :
همه ی معلمان که ایثار کارشان و صبر مرامشان است ، آنانی که افق دیدگانشان عزت ایران و اقیانوس دل هاشان آکنده از عشق به فرزندان معصوم این مرز و بوم است . بی آن که از ایشان نامی باشد ، نام و نشان این مرز و بوم ثمره ی مجاهدت های آنان است ،آخرتشان مملو از اجر و الطاف الهی باد .
تشكر و قدرداني:
اينك كه اين مورد تحقیقاتی به لطف ايزد منان به اتمام رسيده بر خود لازم مي دانيم كه از همه كساني كه طي اين پژوهش با راهنمايي و مساعدت خويش مارا ياري كرده اند تشكر نماييم. و جهت ارائه نظرات مفيد و ارزنده شان و وقتي كه در روند هدايت آن داشته اند متشكريم.
پیشگفتار
منابع انسانی نقش اساسی را در فرآیند تربیت دانش آموزان ایفا می کنند. تدابیر، روش ها و تعاملاتی که از سوی عوامل فهیم و معزز پرورشی و آموزشی در جریان تلاش مستمر در محیط های تعلیم و تربیت به ویژه در کلاس درس در فرآیند یاددهی و یادگیری جهت ایجاد تغییر و یا اصلاح رفتار متربیان به کار گرفته می شود در بالندگی و تربیت نسل نو حائز اهمیت است. سخن پیرامون تجارب برتر تربیتی در قالب روایت پژوهی اقدامی هوشمندانه برای دستیابی به این سرمایه های گران سنگ و استفاده از توانایی ها و تجارب نیروی انسانی است.
همچنین در اجرای راهکار 1 - 23 سند تحول بنیادین مبنی بر استفاده بهینه از ظرفیت های موجود برای گسترش تفکر و پژوهش در بین مدیران، مربیان و تامین پژوهشگر مورد نیاز در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و حمایت از پژوهشگران فعال و مجرب و به منظور دستیابی به اندوخته های تجربی مستند مدیران، معاونان، مربیان و مشاوران و معلمان و ارتقای کیفیت خدمات تربیتی به دانش آموزان، جشنواره هایی پیرامون بیان تجارب تربیتی در قالب روایت پژوهی برگزار می گردد.
چشم انداز
ماموریت اصلی آموزش و پرورش فراهم کردن زمینه ها و شرایط و امکانات جهت رشد وشکوفایی همه جانبه شخصیت دانش آموزان و رساندن آنان به حیات طیبه می باشد. اما نباید از این غافل شد که تعلیم و تربیت امری تدریجی، تعاملی و یکپارچه است. امروزه ویژگی مهم سازمان ها تغییر و تحول سریع است و همین امر آموزش همسان را به دلیل کمبود » مدیریت تجربه « فرصت و هزینه کافی برای برنامه ریزان سخت نموده است. البته سیستم می تواند روشی برای برون رفت از این مشکل باشد. وجود الگوها، خلاقیت ها و تجربه های مفید دست اندرکاران تعلیم و تربیت و شناسایی وکاربست آن در رشد و تربیت دانش آموزان نقش عمیق، بی بدیل و تسهیل کننده ای خواهد داشت. بدیهی است بکارگیری تجربیات دیگران از هزینه های مضاعف جلوگیری خواهد نمود.اما متاسفانه در قلمرو پژوهش های علوم اجتماعی و انسانی در خصوص مستندسازی تجربیات اقدامات موثری بعمل نیامده است و در این زمینه کمتر می توان رد پای ابتکارات،تجاربیات و خلاقیت های برخاسته از دل مدارس را یافت که به مرحله اجرا و فعلیت رسیده باشد.
عنوان:
نحوه جذب و گرایش حداکثری دانش آموزان به اقامه نماز
چکیده
معلمین و معاونین پرورشی به عنوان پرچم دار تعلیم و تربیت، بایستی علاوه بر تعلیم و آموزش علم، به بعد تزکیه نیز به صورت جدّی، در محیط کلاس و مدرسه بپردازند تا دانش آموزان از آثار تربیتی و فواید نماز از جمله: احساس آرامش، دوری از گناه، رفتار اجتماعی مناسب، تقویت روحیه، انضباط و... بهره مند شوند. این نوشتار با
بهره گیری از انواع راهکارهای تربیتی قرآنی و روایی، می کوشد تا با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای، به بررسی روش ها و ایده های موفقی بپردازد که یک معاون پرورشی در راستای نحوه جذب و گرایش حداکثری همکاران و دانش آموزان به اقامه نماز در مدرسه انجام داده است. ایده هایی که با انجام آن در مدرسه به دستاوردها و تجارب جالبی در ترغیب دانش آموزان و همکاران به نماز حاصل شده است.
کلید واژه ها : نماز، سلامت روان، تربیت دینی، مدرسه
مقدمه
نقش تربیتی مدرسه به عنوان مهم ترین کانون تربیتی بعد از خانواده، در شکل گیری شخصیّت دانش آموزان را می توان به عواملی متعدد در درون مدرسه، مرتبط دانست، که القای ارزش های معنوی، رساندن پیام و بیان امور عبادی خصوصا نماز، می تواند از زمره آن ها باشد.
در جامعه کنونی، که اضطراب و ناهنجاری های روحی و روانی و کمبودهای معنوی « بیداد می کند، این ماهیّت و روح نماز است که با دارا بودن آثار تربیتی جامع، می تواند در سلامت و آرامش روان دانش آموزان تأثیر گذار باشد و به عنوان بزرگترین ذکر خدا، می تواند زمینه رفتار های ناپسند و تنش های رفتاری را از وجود دانش آموزان بزداید و از عصاره، » آن ها در زمینه های فرهنگی، علمی و ... انسان هایی مؤثر، فعّال و مفید بسازد . 1378
...
ترغیب گروهی دانش آموزان به اعمال عبادی و نماز_1546519390_20044_5739_1424.zip0.05 MB |