لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : اقدام پژوهی
نوع فایل : .docx( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 17 صفحه
قسمتی از متن .docx :
باسمه تعالي
جمهوری اسلامی ایران
اداره كل آموزش و پرورش استان ....
اداره آموزش و پرورش شهرستان.....
عنوان :
ایجاد راهکار نوین در رابطه با مطالعه و بررسی قرائت خانه
نام و نام خانوادگي مولف اول/مجری اصلي :
پست سازمانی :
آخرین مدرک تحصیلی :
دوره تحصیلی :
سمت فعلی :
شماره پرسنلی :
بسم الله الرحمن الرحیم
تقدیم به :
همه ی معلمان که ایثار کارشان و صبر مرامشان است ، آنانی که افق دیدگانشان عزت ایران و اقیانوس دل هاشان آکنده از عشق به فرزندان معصوم این مرز و بوم است . بی آن که از ایشان نامی باشد ، نام و نشان این مرز و بوم ثمره ی مجاهدت های آنان است ،آخرتشان مملو از اجر و الطاف الهی باد .
تشكر و قدرداني:
اينك كه اين مورد تحقیقاتی به لطف ايزد منان به اتمام رسيده بر خود لازم مي دانيم كه از همه كساني كه طي اين پژوهش با راهنمايي و مساعدت خويش مارا ياري كرده اند تشكر نماييم. و جهت ارائه نظرات مفيد و ارزنده شان و وقتي كه در روند هدايت آن داشته اند متشكريم.
پیشگفتار
منابع انسانی نقش اساسی را در فرآیند تربیت دانش آموزان ایفا می کنند. تدابیر، روش ها و تعاملاتی که از سوی عوامل فهیم و معزز پرورشی و آموزشی در جریان تلاش مستمر در محیط های تعلیم و تربیت به ویژه در کلاس درس در فرآیند یاددهی و یادگیری جهت ایجاد تغییر و یا اصلاح رفتار متربیان به کار گرفته می شود در بالندگی و تربیت نسل نو حائز اهمیت است. سخن پیرامون تجارب برتر تربیتی در قالب روایت پژوهی اقدامی هوشمندانه برای دستیابی به این سرمایه های گران سنگ و استفاده از توانایی ها و تجارب نیروی انسانی است.
همچنین در اجرای راهکار 1 - 23 سند تحول بنیادین مبنی بر استفاده بهینه از ظرفیت های موجود برای گسترش تفکر و پژوهش در بین مدیران، مربیان و تامین پژوهشگر مورد نیاز در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و حمایت از پژوهشگران فعال و مجرب و به منظور دستیابی به اندوخته های تجربی مستند مدیران، معاونان، مربیان و مشاوران و معلمان و ارتقای کیفیت خدمات تربیتی به دانش آموزان، جشنواره هایی پیرامون بیان تجارب تربیتی در قالب روایت پژوهی برگزار می گردد.
چشم انداز
ماموریت اصلی آموزش و پرورش فراهم کردن زمینه ها و شرایط و امکانات جهت رشد وشکوفایی همه جانبه شخصیت دانش آموزان و رساندن آنان به حیات طیبه می باشد. اما نباید از این غافل شد که تعلیم و تربیت امری تدریجی، تعاملی و یکپارچه است. امروزه ویژگی مهم سازمان ها تغییر و تحول سریع است و همین امر آموزش همسان را به دلیل کمبود » مدیریت تجربه « فرصت و هزینه کافی برای برنامه ریزان سخت نموده است. البته سیستم می تواند روشی برای برون رفت از این مشکل باشد. وجود الگوها، خلاقیت ها و تجربه های مفید دست اندرکاران تعلیم و تربیت و شناسایی وکاربست آن در رشد و تربیت دانش آموزان نقش عمیق، بی بدیل و تسهیل کننده ای خواهد داشت. بدیهی است بکارگیری تجربیات دیگران از هزینه های مضاعف جلوگیری خواهد نمود.اما متاسفانه در قلمرو پژوهش های علوم اجتماعی و انسانی در خصوص مستندسازی تجربیات اقدامات موثری بعمل نیامده است و در این زمینه کمتر می توان رد پای ابتکارات،تجاربیات و خلاقیت های برخاسته از دل مدارس را یافت که به مرحله اجرا و فعلیت رسیده باشد.
عنوان:
ایجاد قرائت خانه ویژه مطالعه ، طرحی نو در تعلیم و تربیت نسل جوان
چکیده
مدرسه از مهم ترین نهادهاى اجتماعى، تربیتى، آموزشى و اصلى ترین رکن تعلیم و تربیت است که به منظور تربیت صحیح دانش آموزان در ابعاد دینى، اخلاقى، علمى، آموزشى، اجتماعى و کشف استعدادها و هدایت رشد متوازن روحى و معنوى و جسمانى آنان بر اساس اهداف مصوب دوره هاى تحصیلى و برابر ضوابط و دستورالعمل هاى وزارت آموزش و پرورش تأسیس و اداره می شود. از آن جا که مستندسازی تجربیات مربیان و معاونین پرورشی، مشاوران تربیتی، معلمان و مدیران مدارس و استفاده از یافته ها و تجارب برتر در مدارس و در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان از جمله اهداف آموزش و پرورش کشور محسوب می گردد، در این نوشتار به صورت مختصر یکی از طرح های آموزشی تربیتی که در مدرسه ما و با عنوان قرائت خانه ایجاد گردیده، مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا به تعاریف و تحلیل هایی در مورد مطالعه و روش های صحیح آن و سپس در مورد اجرای طرح و اهداف آموزشی و تربیتی آن پرداخته شده است. در پایان نیز نتیجه گیری و پیشنهادها ارائه می گردد.
مقدمه
دستگاه آموزش و پرورش در هر کشوری جزو دستگاه های توسعه آفرین و تسهیل کننده مسیر تحول می باشد. در واقع بنیادی ترین مجموعه در بین عناصر یک نظام را دستگاه تعلیم و تربیت آن تشکیل می دهد. در بین عناصر و مولفه های تاثیرگذار آموزشی و پرورشی در نظام های مختلف، مدارس، مدیران، معلمان و مربیان برجسته ترین و ذی نفوذترین عناصر می باشند و این خصیصه نیز به تعاملات و کارکردهای پیدا و پنهان دستگاه های تعلیم و تربیتی وابسته است. مدارس دارای قدرت های چهارگانه ای هستند که هر یک از این قدرت ها به تنهایی و یا ترکیبی از آن ها حالات و درجات متفاوتی از تربیت را رقم می زند. این قدرت ها عبارتند از: علمی، تخصصی، شخصیتی، حقوقی و اجتماعی. اگرمدیران و مربیان مدارس از این قدرت های چهارگانه بهره کافی داشته باشند و موقعیت های یادگیری و الگوپذیری را به گونه ی شایسته ای تدارک نمایند، این امید می رود که برای توجه و عنایت دانش آموزان، بستری مناسب فراهم آید. خواندن و مطالعه، بخصوص در مورد کتاب های درسی و کمک درسی برای حق « ، دانش آموزان، مهم و اساسی است. اهمیت مطالعه تا جایی است که سازمان ملل را جزو حقوق افراد به حساب آورده است. وجود سازمان های دولتی و » خواندن غیردولتی 1 برای ترویج مطالعه در جهان و تجهیز کتابخانه ها* اعم از آموزشگاهی و عمومی * و اهدای بسته های آموزشی جذاب و غنی از سوی دولت ها به دانش آموزان، بیانگر اهمیت قائل شدن برای این امر است .
است. هنر آموزش و پرورش و مدرسه ها » اکتسابی « عادت به مطالعه و خواندن، امری دهند و خواندن را به بخش پایداری » عادت « باید این باشد که دانش آموزان را به مطالعه از برنامه ی زندگی آن ها تبدیل کنند. لازمه ی تحقق این وظیفه، در کلان سیستم آموزش1 .
Non-Government Organization *NGO
*
و پرورش، برنامه ریزی و مدیریت علمی ، جامع و واقع بینانه، تهیه ی زیرساخت های مدیریتی، علمی ، اقتصادی، فرهنگی، تشکیلاتی و فنی، تحول در طراحی و تهیه برنامه آموزشی درسی، دگرگونی در شیوه های یادگیری یاددهی، استفاده از ابزار و وسایل مرتبط با فناوری ارتباطات و اطلاعات و از همه مهمتر بهسازی فضاهای آموزشی است . نقش و جایگاه مدرسه به عنوان مهمترین شاخص جهت آموزش و پرورش و موفقیت
...
ایجاد راهکار نوین در رابطه با مطالعه و بررسی قرائت خانه_1546519005_20021_5739_1798.zip0.06 MB |