لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : اقدام پژوهی
نوع فایل : .docx( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 10 صفحه
قسمتی از متن .docx :
باسمه تعالي
جمهوری اسلامی ایران
اداره كل آموزش و پرورش استان ....
اداره آموزش و پرورش شهرستان.....
عنوان :
آموزش اعتقادات دینی و طرح مسائل حجاب و عفاف
نام و نام خانوادگي مولف اول/مجری اصلي :
پست سازمانی :
آخرین مدرک تحصیلی :
دوره تحصیلی :
سمت فعلی :
شماره پرسنلی :
بسم الله الرحمن الرحیم
تقدیم به :
همه ی معلمان که ایثار کارشان و صبر مرامشان است ، آنانی که افق دیدگانشان عزت ایران و اقیانوس دل هاشان آکنده از عشق به فرزندان معصوم این مرز و بوم است . بی آن که از ایشان نامی باشد ، نام و نشان این مرز و بوم ثمره ی مجاهدت های آنان است ،آخرتشان مملو از اجر و الطاف الهی باد .
تشكر و قدرداني:
اينك كه اين مورد تحقیقاتی به لطف ايزد منان به اتمام رسيده بر خود لازم مي دانيم كه از همه كساني كه طي اين پژوهش با راهنمايي و مساعدت خويش مارا ياري كرده اند تشكر نماييم. و جهت ارائه نظرات مفيد و ارزنده شان و وقتي كه در روند هدايت آن داشته اند متشكريم.
پیشگفتار
منابع انسانی نقش اساسی را در فرآیند تربیت دانش آموزان ایفا می کنند. تدابیر، روش ها و تعاملاتی که از سوی عوامل فهیم و معزز پرورشی و آموزشی در جریان تلاش مستمر در محیط های تعلیم و تربیت به ویژه در کلاس درس در فرآیند یاددهی و یادگیری جهت ایجاد تغییر و یا اصلاح رفتار متربیان به کار گرفته می شود در بالندگی و تربیت نسل نو حائز اهمیت است. سخن پیرامون تجارب برتر تربیتی در قالب روایت پژوهی اقدامی هوشمندانه برای دستیابی به این سرمایه های گران سنگ و استفاده از توانایی ها و تجارب نیروی انسانی است.
همچنین در اجرای راهکار 1 - 23 سند تحول بنیادین مبنی بر استفاده بهینه از ظرفیت های موجود برای گسترش تفکر و پژوهش در بین مدیران، مربیان و تامین پژوهشگر مورد نیاز در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و حمایت از پژوهشگران فعال و مجرب و به منظور دستیابی به اندوخته های تجربی مستند مدیران، معاونان، مربیان و مشاوران و معلمان و ارتقای کیفیت خدمات تربیتی به دانش آموزان، جشنواره هایی پیرامون بیان تجارب تربیتی در قالب روایت پژوهی برگزار می گردد.
چشم انداز
ماموریت اصلی آموزش و پرورش فراهم کردن زمینه ها و شرایط و امکانات جهت رشد وشکوفایی همه جانبه شخصیت دانش آموزان و رساندن آنان به حیات طیبه می باشد. اما نباید از این غافل شد که تعلیم و تربیت امری تدریجی، تعاملی و یکپارچه است. امروزه ویژگی مهم سازمان ها تغییر و تحول سریع است و همین امر آموزش همسان را به دلیل کمبود » مدیریت تجربه « فرصت و هزینه کافی برای برنامه ریزان سخت نموده است. البته سیستم می تواند روشی برای برون رفت از این مشکل باشد. وجود الگوها، خلاقیت ها و تجربه های مفید دست اندرکاران تعلیم و تربیت و شناسایی وکاربست آن در رشد و تربیت دانش آموزان نقش عمیق، بی بدیل و تسهیل کننده ای خواهد داشت. بدیهی است بکارگیری تجربیات دیگران از هزینه های مضاعف جلوگیری خواهد نمود.اما متاسفانه در قلمرو پژوهش های علوم اجتماعی و انسانی در خصوص مستندسازی تجربیات اقدامات موثری بعمل نیامده است و در این زمینه کمتر می توان رد پای ابتکارات،تجاربیات و خلاقیت های برخاسته از دل مدارس را یافت که به مرحله اجرا و فعلیت رسیده باشد.
عنوان:
تعمیق و اعتقاد به حجاب و عفاف دانش آموزان
چکیده
حفظ حجاب یکی از ارزشهای دینی جامعه اسلامی می باشد و بر هر زن و مرد واجب است که برای خود حد و مرزی قائل باشند و با رعایت حدودی که دین و شرع برای مرد و زن مشخص کرده است، با هر پوششی در جامعه ظاهر نشوند. یکی از مشکلاتی که دانش آموزان در اکثر دبیرستانهای شهرمان دارند، رعایت نکردن حجاب اسلامی می باشد. سی و پنج سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می گذرد، اما هنوز برخی خانواده ها در دوران قبل از انقلاب زندگی می کنند. با تقلید از شبکه های ماهوارهای خود و فرزندانشان را شبیه الگوهای غربی کرده و فراموش کرده اند که مسلمان هستند و در کشوری اسلامی که ثمره خون هزاران شهید از جان گذشته می باشد، زندگی می کنند. آیا می شود سکوت کرد و چشم خود را بر واقعیت بست و در دیگر کار از کار گذشته و نمیتوان جلوی این « : پاسخ به برخی دل سوخته انقلابی گفت »؟ جریان را گرفت خیر، این طور نیست. کار بسیار سخت است، اما می شود کارکرد. اگر اعتقاد قلبی داشته باشیم و اگر دلسوز نسل جوان کشور باشیم و اگر نخواهیم شرمنده شهدای عزیزمان شویم، می شود کاری کرد. چرا دانش آموزان نسبت به حفظ حجاب بی اهمیت هستند؟ موضوع حجاب را به عنوان یکی از برنامه های سالانه دبیرستان انتخاب کردم و در شورای مدرسه موضوع را مطرح کرده و از اعضای شورا خواستم به طور کاملا جدی و با تعمق به این موضوع پرداخته و با تمام توان در پیشبرد اهداف این برنامه، همکاری کنند.یکی از مصوبات جلسه شورای مدرسه، تشویق و اهداء جوایز در روز اول مهر به دانش آموزان چادری بود. ضمنا قبل از شروع سال تحصیلی در پروژه مهر در مورد حجاب و عفاف اقداماتی از جمله دیوار نویسی آیههای از قرآن احادیثی از ائمه
–
اطهار ع و کشیدن طرحی از آسیب اجتماعی ماهواره و ... صورت گرفته بود. صبح روز اول مهر، دچار استرس شدم که اگر یك دانش آموز چادری هم نداشته باشیم، با جوایزی که تهیه کرده ام چه کنم؟ از خدا خواستم که کمکم کند تا در اجرای گام اول دلسرد نشوم. خوشبختانه شش نفر دانش آموز چادری داشتیم. در مراسم روز اول مهر از دانش آموزان چادری خواستم که به جایگاه بیایند و خودشان را معرفی کنند. بعد از اهدا جوایز، عکس یادگاری از دانش آموزان گرفتیم و بعد اسامی دانش آموزان چادری را در تابلوی اعلانات پرورشی، بخش حجاب و عفاف نصب کردیم. شور و شوق خاصی در چهره دانش آموزانی که هدیه گرفته بودند به چشم می خورد. بسته هدایای خود را باز می کردند و به هم نشان می دادند.
مقدمه
دو هفته از سال تحصیلی گذشته بود و مادر یکی از دانش آموزان به دبیرستان مراجعه کرد و در مورد اهمیت دادن مدیر به حجاب دانش آموزان تقدیر و تشکر کرد. چون ». روز اول مهر، دخترم گفت من امروز با چادر به مدرسه نمی روم « : ایشان می گفت ما خانواده ای معتقد و مذهبی بودیم، برایم شنیدن این حرف دخترم بسیار سخت بود.
هیچ کدام از دوستانم چادر سر نمی کنند، اگر من سر کنم مرا « : علت را پرسیدم گفت باید چادر سر کنی و در این مورد با « : اما قبول نکرده و گفتم ». مسخره می کنند ظهر همان روز که دخترم از مدرسه برگشت، دیدم بسیار ». دوستانت بحث و گفتگو کن خانم مدیر امروز خیلی ما را « : خوشحال و سر حال می باشد. علت را جویا شدم گفت ». ... تحویل گرفت و به دانش آموزان چادری هدیه داد و عکس یادگاری گرفتیم و در همان روز اول مهر از دبیران خواستم که پنج دقیقه از آخر زنگ را در مورد فلسفه حجاب و عفاف برای دانش آموزان صحبت کنند. از امام جماعت هم خواستم هر روز بعد از اقامه نماز جماعت صحبتهایی در این موضوع برای دانش آموزان داشته باشند. علاوه بر این، موارد زیر نیز انجام گردید. نصب احادیثی از ائمه اطهار ع در تابلوی اعلانات حجاب و عفاف. نصب تصاویری از دانش آموزان چادری به عنوان الگوی برتر حجاب در تابلو اعلانات. نصب پیام تربیتی در ورودی سالن از این که با حجاب کامل، چادر وارد دبیرستان میشوید سپاسگزاریم. اهدا جوایز به صورت دوره ای به دانش آموزان. در مراسم مختلفی که در آموزشگاه و خارج از آموزشگاه برگزار می شود، از دانش آموزان چادری می خواهیم که در صفوف اول بایستند. در اجرای مراسم مختلف، اولویت با دانش آموزان چادری می باشد. اعزام دانش آموزان چادری به اردوی زیارتی و تفریحی مشهد مقدس، قم و جمکران. در حال حاضر تعداد دانش آموزان چادری از شش نفر روز اول مهر به 92 نفر تا 41 رسیده است. امیدوارم این تعداد تا پایان سال به 311 نفر هم برسد. /31/ مورخه 31 با اقداماتی که تاکنون از طرف مدرسه صورت پذیرفته است، نتیجه خوبی گرفتیم. دانش آموزانی هم که چادری نیستند، با استفاده از پوشش هد حجاب خود را رعایت می کنند و مورد تشویق هم قرار می گیرند.
...
آموزش اعتقادات دینی و طرح مسائل حجاب و عفاف_1546518831_20011_5739_1997.zip0.03 MB |