لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : اقدام پژوهی
نوع فایل : .docx( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 11 صفحه
قسمتی از متن .docx :
باسمه تعالي
جمهوری اسلامی ایران
اداره كل آموزش و پرورش استان ....
اداره آموزش و پرورش شهرستان.....
عنوان :
برطرف نمودن اختلال اضطراب در دانش آموز
نام و نام خانوادگي مولف اول/مجری اصلي :
پست سازمانی :
آخرین مدرک تحصیلی :
دوره تحصیلی :
سمت فعلی :
شماره پرسنلی :
بسم الله الرحمن الرحیم
تقدیم به :
همه ی معلمان که ایثار کارشان و صبر مرامشان است ، آنانی که افق دیدگانشان عزت ایران و اقیانوس دل هاشان آکنده از عشق به فرزندان معصوم این مرز و بوم است . بی آن که از ایشان نامی باشد ، نام و نشان این مرز و بوم ثمره ی مجاهدت های آنان است ،آخرتشان مملو از اجر و الطاف الهی باد .
تشكر و قدرداني:
اينك كه اين مورد تحقیقاتی به لطف ايزد منان به اتمام رسيده بر خود لازم مي دانيم كه از همه كساني كه طي اين پژوهش با راهنمايي و مساعدت خويش مارا ياري كرده اند تشكر نماييم. و جهت ارائه نظرات مفيد و ارزنده شان و وقتي كه در روند هدايت آن داشته اند متشكريم.
پیشگفتار
منابع انسانی نقش اساسی را در فرآیند تربیت دانش آموزان ایفا می کنند. تدابیر، روش ها و تعاملاتی که از سوی عوامل فهیم و معزز پرورشی و آموزشی در جریان تلاش مستمر در محیط های تعلیم و تربیت به ویژه در کلاس درس در فرآیند یاددهی و یادگیری جهت ایجاد تغییر و یا اصلاح رفتار متربیان به کار گرفته می شود در بالندگی و تربیت نسل نو حائز اهمیت است. سخن پیرامون تجارب برتر تربیتی در قالب روایت پژوهی اقدامی هوشمندانه برای دستیابی به این سرمایه های گران سنگ و استفاده از توانایی ها و تجارب نیروی انسانی است.
همچنین در اجرای راهکار 1 - 23 سند تحول بنیادین مبنی بر استفاده بهینه از ظرفیت های موجود برای گسترش تفکر و پژوهش در بین مدیران، مربیان و تامین پژوهشگر مورد نیاز در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و حمایت از پژوهشگران فعال و مجرب و به منظور دستیابی به اندوخته های تجربی مستند مدیران، معاونان، مربیان و مشاوران و معلمان و ارتقای کیفیت خدمات تربیتی به دانش آموزان، جشنواره هایی پیرامون بیان تجارب تربیتی در قالب روایت پژوهی برگزار می گردد.
چشم انداز
ماموریت اصلی آموزش و پرورش فراهم کردن زمینه ها و شرایط و امکانات جهت رشد وشکوفایی همه جانبه شخصیت دانش آموزان و رساندن آنان به حیات طیبه می باشد. اما نباید از این غافل شد که تعلیم و تربیت امری تدریجی، تعاملی و یکپارچه است. امروزه ویژگی مهم سازمان ها تغییر و تحول سریع است و همین امر آموزش همسان را به دلیل کمبود » مدیریت تجربه « فرصت و هزینه کافی برای برنامه ریزان سخت نموده است. البته سیستم می تواند روشی برای برون رفت از این مشکل باشد. وجود الگوها، خلاقیت ها و تجربه های مفید دست اندرکاران تعلیم و تربیت و شناسایی وکاربست آن در رشد و تربیت دانش آموزان نقش عمیق، بی بدیل و تسهیل کننده ای خواهد داشت. بدیهی است بکارگیری تجربیات دیگران از هزینه های مضاعف جلوگیری خواهد نمود.اما متاسفانه در قلمرو پژوهش های علوم اجتماعی و انسانی در خصوص مستندسازی تجربیات اقدامات موثری بعمل نیامده است و در این زمینه کمتر می توان رد پای ابتکارات،تجاربیات و خلاقیت های برخاسته از دل مدارس را یافت که به مرحله اجرا و فعلیت رسیده باشد.
عنوان:
چگونگی بررسی ورفع اختلال اضطراب در دانش آموزان
چکیده
مشکلات اضطرابی متداول ترین و شایع ترین مشکلات روانی هستند که از اوایل دوران کودکی و نوجوانی شروع شده و به شکل های مختلف نمایان می شوند و می توانند تا دوران بزرگسالی به صورت مزمن ادامه پیدا کنند. مشکلات اضطرابی شامل مجموعه ای از مشکلات عاطفی است که همه آنها در خصیصه اضطراب و تنش مشترک هستند. مطالعات اولیه در مورد شیوع ترسها، نگرانیها و اضطراب ها در کودکان و نوجوانان میزان آنها را تا سه تا 38 درصد گزارش داده اند. تحقیقاتی که شیوع نشانه های اضطرابی در یك نمونه 62 نفری از کودکان را بررسی نموده، نشان می دهد تقریبا 21 درصد از آنها علائم اضطرابی داشتند. علائم و نشانه های اضطراب شامل علائم جسمانی تپش قلب، تنگی نفس، بی اشتهائی، تهوع، بی خوابی و ... و علائم شناختی سردرگمی، اختلال در حافظه و تمرکز، حواس پرتی، ترس از دست دادن و ... و علائم روان شناختی عصبی بودن، بی طاقتی، نگرانی، هشیاری افراطی، وحشت زدگی، افسردگی، تیرگی، ترس . یا هیجان زدگی و ... می باشد محمد خانی و ابراهیم زاده، 3142
متن اصلی طرح مساله، روش کار، گزارش تجربه :
در حالی که پانزده دقیقه از شروع امتحان گذشته و همه دانش آموزان مشغول پاسخ دادن به سوالات هستند، ح ن هنوز نوشتن را آغاز نکرده، رنگش پریده، دستانش می لرزد و به سختی نفس می کشد. وقتی خانم عزیزی دبیر درس شیمی بالای سرش می رود و خانم من « : علت را جویا می شود، در حالی که اشك در چشمانش حلقه زده می گوید خیلی خونده بودم اما همه چیز یادم رفته، خانم من به شما و پدر و مادرم قول داده بودم
». ... این دفعه نمره ام خوب بشه و ح ن دانش آموز پایه دوم تجربی و تك فرزند خانواده می باشد. پدر و مادر او دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی در مقطع فوق لیسانس هستند و هر دو فرهنگی می باشند. او دوست دارد مانند پدر و مادرش معلم شود. اما همیشه نگران است که اگر موفق نشود دیگران راجع به او چه فکری می کنند؟ اغلب شب های امتحان بی قرار است و کم می خوابد، اکثر اوقات که می خواهد در حضور دیگران درس جواب بدهد، دستپاچه می شود. گاهی با خودش فکر می کند آدم تنبل و بی استعدادی است که به درد هیچ کاری نمی خورد. پدر و مادر او نیز بسیار نگران ح ن هستند و می گویند با این که او بسیار با استعداد است ولی موفق نمی شود. من به عنوان مشاور همیشه در جلسات امتحانی دانش آموزان شرکت می کنم و سعی می کنم دانش آموزانی که در جلسه مشکل دارند را شناسایی و بررسی کنم. وقتی در جلسه امتحان شرایط ح ن را دیدم و گریه او باعث می شد که تمرکز دیگران به هم بخورد، در همان جلسه جای او را عوض کردم و سعی کردم شرایط محیطی آرامی را برای او ایجاد کنم و او را ترغیب کردم که آرام باشد و اصلا نگران زمان از دست رفته نباشد و در کنارش قرار گرفتم تا امتحان به اتمام برسد. پس از امتحان او را به اتاق مشاوره بردم و پس از صحبت متوجه مشکل او شدم. ح ن بر اثر احساس مزمن و شدید اضطراب، درمانده شده بود این احساس او به حدی رسیده بود که دیگر قادر به فعالیت های روزمره خود نبود و دیگر از هیچ موقعیتی در زندگی خود لذت نمی برد. معمولا از موقعیت هایی که باعث اضطراب او می شد اجتناب می کرد و رابطه خوبی با دوستانش نداشت و همیشه در خود فرو رفته بود. او در اتاق مشاوره از ترس از بلندی، صحبت کردن در جمع و مشکلات جسمانی نیز شکایت معمولا سردرد دارد، همیشه دلواپس است، در برخورد با والدین « : می کرد و می گفت ». عصبی می شود، در کل بی طاقت و نگران و وحشت زده است پس از این که چند جلسه مشاوره با او داشتم، از والدینش نیز خواهش کردم که برای مشاوره به مدرسه بیایند. پس از مصاحبه با آنها نیز متوجه شدم که او به مدت سه سال است که دچار اختلال اضطراب شده و تاکنون هیچ کاری برایش صورت نگرفته است. به خاطر اضطرابی که داشت معمولا مسئولیت های خود را به خوبی انجام نمیداد. این مسئله باعث نگرانی او می شد و اعتماد به نفس او را در درازمدت کاهش داده بود. بدون تردید معلمان و والدین و من بعنوان مشاور می توانیم با توجه به عواطف او و ابراز همدلی و به کاربردن عبارت های دل گرم کننده اعتماد بنفس او را در رویارویی با موقعیت های هراس آور تقویت کنیم. 3 با والدین و معلمان ح ن جلسه ای ترتیب دادم. از آنها خواستم که در این زمینه مرا یاری کنند.
2 از والدین و معلمان خواستم که اضطراب ح ن را جدی بگیرند و او را مسخره نکنند و مساله اش را کوچك نشمارند.
1 در آغوش گرفتن ح ن در خیلی از شرایط می توانست به او کمك کند از دوستان و والدین او خواستم که این نوع ابراز محبت را داشته باشند.
9 پس از آن که اضطراب ح ن تمام می شد و آرام می گرفت، از او می خواستم در مورد شئ یا وضعیتی که او را دچار اضطراب می کند، حتما با من صحبت کند تا در ذهن خود با این شرایط اضطراب مواجهه شود و این نخستین قدم برای کاهش اضطراب او بود.
...
برطرف نمودن اختلال اضطراب در دانش آموز_1546518292_19982_5739_1337.zip0.04 MB |