لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : اقدام پژوهی
نوع فایل : .docx( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 17 صفحه
قسمتی از متن .docx :
عنوان:
ارتقا و رفع مشکلات ناسازگاری دانش آموزان در مدرسه
نام و نام خانوادگي مولف اول/مجری اصلي :
پست سازمانی :
آخرین مدرک تحصیلی :
دوره تحصیلی :
سمت فعلی :
شماره پرسنلی :
بسم الله الرحمن الرحیم
تقدیم به :
همه ی معلمان که ایثار کارشان و صبر مرامشان است ، آنانی که افق دیدگانشان عزت ایران و اقیانوس دل هاشان آکنده از عشق به فرزندان معصوم این مرز و بوم است . بی آن که از ایشان نامی باشد ، نام و نشان این مرز و بوم ثمره ی مجاهدت های آنان است ،آخرتشان مملو از اجر و الطاف الهی باد .
تشكر و قدرداني:
اينك كه اين مورد تحقیقاتی به لطف ايزد منان به اتمام رسيده بر خود لازم مي دانيم كه از همه كساني كه طي اين پژوهش با راهنمايي و مساعدت خويش مارا ياري كرده اند تشكر نماييم. و جهت ارائه نظرات مفيد و ارزنده شان و وقتي كه در روند هدايت آن داشته اند متشكريم.
پیشگفتار
منابع انسانی نقش اساسی را در فرآیند تربیت دانش آموزان ایفا می کنند. تدابیر، روش ها و تعاملاتی که از سوی عوامل فهیم و معزز پرورشی و آموزشی در جریان تلاش مستمر در محیط های تعلیم و تربیت به ویژه در کلاس درس در فرآیند یاددهی و یادگیری جهت ایجاد تغییر و یا اصلاح رفتار متربیان به کار گرفته می شود در بالندگی و تربیت نسل نو حائز اهمیت است. سخن پیرامون تجارب برتر تربیتی در قالب روایت پژوهی اقدامی هوشمندانه برای دستیابی به این سرمایه های گران سنگ و استفاده از توانایی ها و تجارب نیروی انسانی است.
همچنین در اجرای راهکار 1 - 23 سند تحول بنیادین مبنی بر استفاده بهینه از ظرفیت های موجود برای گسترش تفکر و پژوهش در بین مدیران، مربیان و تامین پژوهشگر مورد نیاز در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و حمایت از پژوهشگران فعال و مجرب و به منظور دستیابی به اندوخته های تجربی مستند مدیران، معاونان، مربیان و مشاوران و معلمان و ارتقای کیفیت خدمات تربیتی به دانش آموزان، جشنواره هایی پیرامون بیان تجارب تربیتی در قالب روایت پژوهی برگزار می گردد.
چشم انداز
ماموریت اصلی آموزش و پرورش فراهم کردن زمینه ها و شرایط و امکانات جهت رشد وشکوفایی همه جانبه شخصیت دانش آموزان و رساندن آنان به حیات طیبه می باشد. اما نباید از این غافل شد که تعلیم و تربیت امری تدریجی، تعاملی و یکپارچه است. امروزه ویژگی مهم سازمان ها تغییر و تحول سریع است و همین امر آموزش همسان را به دلیل کمبود » مدیریت تجربه « فرصت و هزینه کافی برای برنامه ریزان سخت نموده است. البته سیستم می تواند روشی برای برون رفت از این مشکل باشد. وجود الگوها، خلاقیت ها و تجربه های مفید دست اندرکاران تعلیم و تربیت و شناسایی وکاربست آن در رشد و تربیت دانش آموزان نقش عمیق، بی بدیل و تسهیل کننده ای خواهد داشت. بدیهی است بکارگیری تجربیات دیگران از هزینه های مضاعف جلوگیری خواهد نمود.اما متاسفانه در قلمرو پژوهش های علوم اجتماعی و انسانی در خصوص مستندسازی تجربیات اقدامات موثری بعمل نیامده است و در این زمینه کمتر می توان رد پای ابتکارات،تجاربیات و خلاقیت های برخاسته از دل مدارس را یافت که به مرحله اجرا و فعلیت رسیده باشد.
چکیده:
فرزندان در خانواده رشد می کنند و چه بهتر که با پدر و مادر خود باشند. هیچ دامنی بهتر از دامن پر مهر مادر نیست و هیچ آغوشی بهتر از آغوش گرم پدر نیست. ما حق نداریم فرزندانمان که نعمت و امانت الهی هستند را به بهانه های مختلف از خودمان دور کنیم. هر چند فرزند ما در جای دیگر در رفاه کامل باشد ولی نمی تواند لحظه ای در کنار پدر و مادر بودن را جبران کند. نبودن پدر و مادر در کنار او خلاء عاطفی بوجود می آورد که این خلاء در آینده برای او مشکلات زیادی بوجود خواهد آورد. امیدوارم تمام بچه ها در دامان پدر و مادر خود بزرگ شده و سایه محبت پدر و مادر بر تمام بچه ها همیشه ماندگار باشد. افزایش ناهنجاری رفتاری و عاطفی دانش آموزان باعث افت تحصیلی و دور شدن از شاخص های توسعه انسانی می شود. بیشترین متغیر های بر ناهنجاری رفتاری* کجروی کج رفتاری* دانش آموزان عبارتند از: دسترسی به منابع و امکانات، عملکرد جامعه، معدل تحصیلی، پایگاه اجتماعی و عملکرد خانواده.
کلید واژه ها: ناهنجاری، رفتار، افت تحصیلی
مقدمه:
یکی از نارسایی و نگرانی جامعه امروز، افزایش ناهنجاری در مدارس است که با عدم کنترل می تواند تبعات منفی را به بار آورد. دانش آموزان دارای ناهنجاری، افرادی هستند که در مقایسه با گروه همسالان، رفتارهای مغایر با هنجارهای اجتماعی از خود نشان می دهند. شدت و تداوم این رفتار ها به حدی است که مانع عملکرد متناسب با استعداد های تحصیلی آنان می شود و نمی توانند از آموزش عادی بهره مند گردند. در نتیجه نیازمند آموزش ویژه هستند. شناخت ویژگی های کودکان و نوجوانان و تشخیص نیازهای متنوع ایشان در مراحل مختلف رشد و اتخاذ مؤثرترین شیوه های تأمین این نیازها از اساسی ترین ارکان تعلیم و تربیت است. هر معلّمی مشتاق است دانش آموزان خود را به بهترین وجه ممکن مورد تربیت و آموزش قرار دهد و بتواند نظم و انظباط
منطقی را در کلاس حکمفرما کند به طوری که هر دانش آموز احساس آرامش و دلبستگی به کلاس داشته باشد.
مساله
تجربه ی حاضر شرح حال دانش آموزی است که در مدرسه داشتم. مشکلاتش موجب افت تحصیلی او شده بود و من اقداماتی برای رفع این مشکلات انجام دادم. در این سال با دانش آموزی به نام آشنا شدم. دانش آموزی که نامرتب، شلوغ کار، کندنویس، درس نخوان و افسرده بود. همیشه با همکلاسی ها و دانش آموزان دیگر در مدرسه به دلایل مختلف درگیری و مشاجره داشت. کوچک ترین علاقه ای به درس خواندن نداشت. همیشه با خودش درگیر بود. درس ها را گوش نمی داد. همیشه میز آخر می نشست تا بتواند آرامش کلاس را بهم بزند. هر بار که من او را به میز جلو می آوردم، دوباره زنگ بعدی روی میز آخر می نشست. با هیچ گروهی جوش نمی خورد. دست بزن داشت و نماینده های هفته ای کلاس را به دلیل نوشتن نام وی در تابلو به عنوان شلوغ کار، حسابی کتک می زد. بسیار پرخاشگر، عصبی و تندخو بود. گاهی بچه ها را از روی میز پرت می کرد. خلاصه به معضلی برای کلاس تبدیل شده بود.
چندین بار از او خواستم اولیایش را به مدرسه بیاورد تا با آن ها درباره او صحبت کنم. او به دلایل و بهانه های مختلف از آوردن اولیایش سر باز می زد. چند بار به من گفت که هیچ کسی را در این دنیا ندارد و فقط یک مادر بزرگ خیلی پیر دارد که پاهایش درد می کنند و نمی تواند به مدرسه بیاید. می گفت پدر و مادر ندارد و وجودشان را انکار می کرد.
در اوایل سال با من هم که معلمش بودم راحت و گرم نبود؛ وقتی درس یا سوالی از او می پرسیدم، جواب نمی داد یا سر به هوا جواب می داد. وقتی نمی توانست دلیل درس تا این که به فکر افتادم .» با شما قهرم « : نخواندنش را توجیه کند، گریه می کرد و می گفت راه چاره ای برای این دانش آموز مشکل سازم بیابم. بارها از او خواستم دلایل این همه مادر « : بی انظباطی، افت تحصیلی و سهل انگاریش را به من بگوید. او هر دفعه می گفت دعوت نامه هایی که برای .» بزرگم گفته با هیچ کسی حرفی از زندگی خصوصی مان نزنم اولیایش می فرستادم را در بین راه پاره می کرد و دور می ریخت. در ضمن روزی که او را به دنبال اولیایش می فرستادم، دیگر به کلاس بر نمی گشت. او به خاطر این که محل زندگیش در کنار گاوداری بود، همیشه بوی گاو و گوسفند می داد و لباسش کثیف و نامرتب بود و به سر و وضعش نمی رسید. هیچ دانش آموزی حاضر نمی شد با او در یک میز بنشیند و همیشه تنها می نشست. چون مسافت مدرسه تا منزلشان دور بود، همیشه بعد از من به کلاس می آمد. با وجود این که در کلاس بود، فکرش جای دیگری بود. بعضی مواقع زمانی که عصبانی می شد به نقطه ای زل می زد و حالت های غیر عادی از خود نشان می داد. بدنش شروع به لرزیدن می کرد و بعد از چند دقیقه به حالت عادی برمی گشت؛ واقعا"ترسناک می شد طوری که بچه ها از او می ترسیدند و از رفتارهای او واهمه داشتند. اگر چه درپرونده سلامت او هیچ گونه بیماری خاصی ذکر نشده بود اما با مشاهده رفتار و کردارش و تیک های عصبی که به سراغ او می آمد، مشخص بود از بیماری خاصی رنج می برد و کسی هم به فکر او نیست. فقط به مدرسه می آمد و اسمش دانش آموز بود.
قرآن و نماز را خوب می خواند. آن ها را از مادر بزرگش که سواد قرآنی و قدیمی داشت یاد گرفته بود. من بارها برای همین مادر بزرگ یادداشت کرده بودم که به جای او مشق ننویسد و تمریناتش را حل نکند ولی اثربخش نبود. در کارنامه ی پایه دومشارزشیابی همه ی درس ها و کارنامه تربیتی اش در حد خوب بود. باید می فهمیدم چه چیزی باعث این همه تغییر در رفتار و کردار و افت تحصیلی او شده است. باید می دانستم به چه علت دوست ندارد به خانه شان برود و بعد از پایان ساعت مدرسه در نمازخانه مدرسه می ماند.
از مدیر مدرسه و همکارانی که با هم بودیم درباره ی وضعیت و اوضاع زندگی پرس و جو کردم. هیچ گونه اطلاعی درباره او نداشتند و گفتند اولین سالی است که به مدرسه ما آمده و قبلا" در مدرسه ای دیگر تحصیل می کرده است. مدیر مدرسه گفت در پرونده اش فقط آدرس منزلی در گاو داری نزدیک کارخانه کشمش در جاده ترانزیت که خیلی دور از مدرسه می باشد ثبت شده است. به این فکر افتادم که هر جور شده با
خانواده اش ارتباط برقرار کنم. به هر حال توسط اولیای دانش آموزان دیگر توانستم مادر بزرگش را بیابم و با دادن پیغام او را به مدرسه دعوت نمایم.
روش کار
...
ارتقا و رفع مشکلات ناسازگاری دانش آموزان در مدرسه_1546518052_19968_5739_1424.zip0.04 MB |