خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
پاروپوینت سيستم هاي انرژي الکتريکي
پاروپوینت سيستم هاي انرژي الکتريکي
قیمت : 25,000 تومان
پارپوینت آموزش نرم افزار spss  و کار با داده ها و توابع در spss
پارپوینت آموزش نرم افزار spss و کار با داده ها و توابع در spss
قیمت : 25,000 تومان
پاورپوینت بررسی اضافه ولتاژها درسیستم های قدرت
پاورپوینت بررسی اضافه ولتاژها درسیستم های قدرت
قیمت : 25,000 تومان
پاورپوینت  ( صورت سود و  زیان و اطلاعات مربوط )
پاورپوینت ( صورت سود و زیان و اطلاعات مربوط )
قیمت : 25,000 تومان

پاورپوینت نظریه مراجع محوری کارل راجرز

پاورپوینت نظریه مراجع محوری کارل راجرز

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : پاورپوینت نظریه مراجع محوری کارل راجرز.ppt( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد اسلاید 16 اسلاید
قسمتی از متن .ppt :



مقدمه : بنا به نظر آبرامام مزلو ، روان شناسي انساني نيروي سومي را در گستره روان شناسي آمريكا تشكيل مي دهد . دو نيروي ديگر عبارتند از روانكاوي و رفتارگرايي . راجرز را مي توان بخش مهمي از اين «نيروي سوم» محسوب داشت . راجرز معتقد بود كه انسان در اصل داراي جوهره و ماهيتي مثبت است و هيچ چيز منفي يا شومي ذاتي او نيست.مجموع چنين به نظر مي رسد كه ديدگاه راجرز در اصل ديدگاهي انسان گرايانه است .
شرح حال كارل راجرز : كارل راجرز در هشتم ژانويه سال 1902 ميلادي در غرب آمريكا متولد شد . ابتدا در كارل راجرز در ه. رشته كشاورزي و بعد با تغيير رشته به يادگيري مسائل ديني روي آورد ، بعدا به روانشناسي علاقمند گشت و در سال 1928 موفق به اخذ فوق ليسانس از دانشگاه كلمبيا شد ودكتراي خود را نيز در 1931 از همان دانشگاه در رشته روانشناسي باليني گرفت . در طي دوره انترني به مطالعه عقايد فرويد پرداخت . در سال 1928 تا 1938 به عنوان روانشناس مركز مطالعه و راهنمايي كودك در نيويورك به كار مشغول شد و در همين مكان بود كه اولين پايه هاي فكري اش در زمينه درمان مراجع محوري نصج گرفت در 1940 به سمت استاد روانشناسي باليني دانشگاه ايالتي اوهايو تعيين شد.
برخي خصايص و ويژگي هاي شخص درمانگر مهمتر از آموزش حرفه اي درمانگر و ديدگاه نظري و فنون است . درمانگرانی كه اين خصايص را دارند موفق و موثرتر خواهند بود . اين خصايص چه هستند ؟ 1-گرم بودن بدون پاسخدهي توجه مثبت نامشروط ، بها دادن ، پذيرش ، احترام ، توجه يا حتي عشق بدون مالكيت (راجرز ، 1965) . توجه از اين جهت مي تواند درمانبخش باشد كه اعتماد ساز است و در مراجع ايجاد انگيزه مي كند . مراجعان در برابر كسي كه به آنها توجه مي كند بيشتر احتمال دارد خود افشايي كنند . 2- درك همدلانه معاني درك همدلانه الف : مشاركت هيجاني دو انسان ب : گرم بودن ، توجه ، نگراني ، نشان دادن توجه ج : در درمان مراجع محور ، درك نقطه نظر ديگران
تكنيكها و ابزار مشاوره مراجع محوري راجرز: پذيرش : راجرز معتقد است وقتي شخصيت افراد را بر مبناي پاداش پرورش مي دهيم ، ارزش هاي برگزيده آنها ديگر با امكانات و توانائي هاي بالقوه شان هماهنگ نخواهد شد همدلي : همدلي يعني ديدن اشياء از زاويه ديد فردي ديگر يا ديدن جهان از چشم ديگر انعكاس احساس : فني است كه در دهه 1950 براي نشان دادن درك همدلانه درمانگر ابداع شد . انعكاس ها معمولاً اينگونه مي شوند «بنظر مي رسد ، احساس مي كنيد ، يا مي خواهيد بگوييد . . .» خلوص : خلوص عبارت است از خود بودن درمانگر در ارتباط با مراجع
مراحل شكل گيري مشاوره و روان درماني مراجع محوري: دوره اول درمان بطور غير مستقيم انجام مي شد ، نقش اصلي درمانگر ايجاد رابطه پذيرا و فضايي آزاد و عاري از تهديد بود كه مراجع مي توانست نسبت به خود و موقعيت خويش بينش كسب كند . در دوره دوم ، درمانگر بر اساس پژوهش هاي انجام شده در نحوه كار خود تغييراتي به وجود آورد و به انعكاس احساسات و عواطف مراجع و ارائه پاسخ هاي مناسب به او در جريان روان درماني پرداخت . دوره سوم ، درمان تجربي و احساسي ديدگاه هاي جديدي را در روان درمان مراجع – محوري ايجاد كرد در اين دوره بر جهان پديداري phenomenal World و تجربيات دروني مراجع و نيز شرايط حاكم بر جريان روان درماني تأكيد بيشتري مبذول شد .
پديدار شناسي چگونه با ديدگاه مراجع – محوري راجرز جور در مي آيد ؟ پديدار شناسي بر اهميت تجارب هوشيار و بلافصل شخص در تعيين و تشخيص واقعيت ها تأكيد دارد . راجرز نيز معتقد بود كه آگاهي از نحوه ادراك و تلقي افراد از واقعيت ها ، براي درك و فهم رفتار آنان ضروري است . او بر اين باور بود كه هر يك از ما بر اساس ذهنيتي كه از خود و جهان خود داريم ، رفتار مي كنيم . مفهوم ضمني اين گفته اين است كه واقعيت هاي عيني _ هر چه باشد _ شاخص مهم تعيين رفتار نيست . مهم نگرش و طرز تلقي انسان به آن واقعيت هاست .
تفاوت مراجع محوریبا روانکاوی ورفتارگرای: روان درمانی مراجع - محوری که بر «اینجا و اکنون» تأکید بسیار دارد با روانکاوی و رفتارگرایی متفاوت است . روانکاو از طریق بررسی تجربیات گذشته و افکار و رویاهای مراجع ، می کوشد رفتار او را تغيير دهد. در حالي كه درمانگر پيرو مراجع – محوري با تأكيد بر «اينجا و اكنون» ، مراجع را از احساس و رفتارش آگاه مي سازد و به او ياري مي دهد تا خود براي تغيير احساس و رفتار خويش در جهت مطلوب و مقبول اقدام كند . همچنين در روانكاوي ، درمانگر بسيار فعال است ، در حالي كه در مراجع – محوري سهم عمده تلاش و فعاليت بر عهده مراجع است و درمانگر ، با ايجاد رابطه صميمي و آميختگي عاطفي ، مراجع را در خودشناسي و اتخاذ تصميمات مطلوب و مقبول ياري مي دهد .
روان درماني مراجع – محوري سه نوع هدف آني ، مياني و نهايي دارد . اهداف آني موجب تحريك و انگيزش مراجع در جلسه روان درماني و تداوم آن مي شود. ايجاد رابطه پذيرا ، اعتقاد به روان درماني و اعتماد به درمانگر از جمله اهداف آني محسوب مي شود . اهداف مياني ، فرد را در نيل به اهداف نهايي ياري مي دهد . بعنوان مثال ، كاهش اضطراب و نگراني و خصومت اهداف نهائي وسعت و كليت دارد و عواقب دراز مدت روان درماني را شامل مي شود و بر كل شخصيت فرد تاثير مي گذارد . و چگونه زندگيش را ادامه دهد در زمره اهداف نهايي قرار مي گيرد
بطور كلي شرايط لازم براي روان درماني مراجع – محوري عبارتند از : 1- درك توأم با همفهمي : درمانگر بايد گفتار و احساسات مراجع را بدان گونه كه مطرح مي گردد دريابد و بتواند خود را در جهان پديداري مراجع قرار دهد و موقعيت او را احساس كند . 2- توجه مثبت بي قيد و شرط : احترام بدون قيد و شرط به مراجع و توجه به افكار و احساسات او 3- خلوص : خلوص عبارت است از خود بودن درمانگر در ارتباط با مراجع
بطور كلي نظريه راجرز از نظر تكامل به سه دوره تقسيم مي گردد : دوره درمان غير مستقيم دوره درمان بر طبق انعكاس مطالب و دوره درمان تجربي
عوامل چندي كه در پيشرفت و گسترش همه جانبه نظريه درمان مراجع محوري موثر بوده : 1- هماهنگي آن با فرهنگ پراگماتيزم غربي كه در آن اعتقاد به اين است كه انسان قادر است از خود آنچه را كه مي خواهد بسازد و اين عمل از طريق خود شناسي عملي ميشود . 2- وجود فلسفه و ديدگاه مثبتي در باره تغيير و سازندگي انسان 3- ساده بودن آن براي مشاوران تازه كار و نامطمئن از خود 4- ارائه روشي ساده تر از روانكاوي براي تغيير شخصيت 5-پذيرش سهل و سريع آن بدليل مفاهيم فلسفي آن و بي نيازي اش از ابزار و لوازم
انتقاد از نظريه مشاوره و روان درماني مراجع – محوري راجرز انتقاد اول : راجرز متهم است كه با پذيرش ارزش صوري گفته هاي مراجعانش از پديدار شناسي ضعيفي استفاده كرده است انتقاد دوم : راجرز به آن متهم است مربوط به ديدگاه او در مورد سرشت بنيادي انسان است انتقاد سوم : ايراد روانكاوان بر راجرز است . آنها معتقدند كه راجرز بسيار كم به فرآيندهاي ناهوشيار توجه كرده است انتقاد چهارم : رفتار گرايان افراطي تئوري راجرز را مبتني بر مشاهداتي مي دانند كه در موقعيت هاي كنترل نشده اي صورت گرفته است
انتقاد پنجم : برخي از مفاهيم و اصطلاحات راجرز بسيار گسترده و مبهم است . براي مثال ( تجربه ارگانيسمي ) به قدري كلي است كه به شدت به معما بودن پهلو مي زند انتقاد ششم : راجرز بيشتر عمر حرفه اي خود را در دانشگاه و در حلقه بسياري از دانشجويان با هوش و صميمي دوره كارشناسي و نيز گروهي از همكاران بسيار پر انگيزه و همكاران مبتكر و دانشجويان دوره هاي عالي دانشگاه گذراند . آيا اين احتمال وجود ندارد كه ديدگاه هاي بسيار مثبت او در مورد قابليت هاي انسان شديداً تحت تأثير مواجهه وي با اين موقعيت قرار گرفته و حفظ شده باشد ؟
در مشاوره از نوع مراجع محوري عمدتا به موارد ذيل توجه ميشود : 1-بجاي مشكل فرد خود او مورد توجه است 2-بجاي عقل احساسات او مورد توجه است 3-بجاي گذشته زمان حال او مورد توجه است 4-و رشد عاطفي در ضمن رابطه مشاوره اي صورت مي پذيرد

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پاورپوینت نظریه مراجع محوری کارل راجرز_1573831167_33643_5739_1953.zip0.11 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 25,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت