لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پروپوزال
نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 14 صفحه
قسمتی از متن .doc :
ج- بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبههاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق) :
قصهگویی در طول تاریخ مورد علاقه و توجه بـشر بـوده و برای او جذابیت و کشش خاصی داشته است. به همین دلیل، قصه یکی از ابزارهای مهم اصلاح رفتار محسوب میشود. قرآن کریم نیز به نیاز بشر و گرایش او به قصه توجه نشان داده و با تأکید بر علایق طـبیعی انـسان بسیاری از مباحث ظریف اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی را در قالب زیباترین داستانها طرح و ارائهء مینماید (هویدا و همایی، 1389). خداوند متعال در سورههای متعدد قرآن کریم از طریق نقل داستان گذشتگان سعی در هدایت، تربیت و اصلاح رفتار بشر داشـته اسـت. حتی خداوند خود را قصهگو میخواند و خطاب به پیامبر خود حضرت محمد(ص)میفرماید: «ما بهترین قصهها را به وحی این قرآن بر تو میگوییم»(سوره یوسف،آیه 3).
واژهء قصه از اصل«قصص»به معنی«پیجویی»است. اصطلاح قصه در فرهنگ قرآن به معنی، پیجویی، تحلیل و بررسی حوادث مـهم تـاریخ انـبیاء براساس بینش الهی است کـه هـدف از آن عـبرت و درس گرفتن از حوادث برای زندگی خود، تذکر، بیداری، تحول و تثبیت دل مؤمنین است(نقیپور، 1380). در همین ارتباط، در قرآن در سورهء کهف(آیه 64)چنین آمده است: «به راستی در سرگذشت آنان (پیامبران)برای خردمندان عـبرتی اسـت». در جـایی دیگر نیز چنین آمده است: «قصهها را برای آنها بـازگو کن تـا شاید بیندیشند»(سوره اعراف،آیه 176). براساس آیات قرآن، قصه در قرآن خبر و سرگذشت حقی است مبتنی بر دانش الهی که برای گسترش اندیشه و ایـجاد عـبرت در خـردمندان به گونهای بیان میشود تا آنان در رفتار و کردار خود تعقل کـنند و آن را اصلاح کنند
.
در قرآن قصههای حقیقی زیادی وجود دارد که فضای قصههای آنچنان شخصیت مخاطب را تحت تأثیر قرار میدهد که او با مـیل و عـلاقه هـمگام با داستان پیش میرود. ساختار دلنشین و زیبای قصهها به گونهای است که در هـمهء فـرازها حق را از باطل جدا میکند و خواننده را از عاقبت ناسپاسی، نافرمانی، مردمآزاری، شرک، کفر و گناه آگاه میکند. ازاینرو، با توجه به تأثیر قصه بر شـخصیت کـودکان و عـلاقهمندی آنها به قصه، قصههای قرآنی بهترین وسیله برای آموزش و اصلاح رفتار در کودکان مـیباشد که پژوهـش حـاضر نیز درصد اثبات آن برآمده است
.
در زمینهء نقش و اهمیت قصه، افلاطون از نخستین اندیشمندانی بود که اهمیت قـصه بـرای کـودکان را دریافت و بخشی از کتاب «جمهوریت» را به بیان اهمیت قصه برای کودکان اختصاص داد (رحماندوست، 1386). فروبل آلمانی مؤسس نـخستین کـودکستان، اساس تربیت کودکان را در کودکستان بر قصه و قصهگویی نهان (اربابان و قافلهکش، 1385). اریکسون(2001؛ ترجمه قراچه داغی، 1386) نیز قصه را تلقین شفابخش میداند که موجب کـاهش اضـطراب کـودک شده به طوری که از طریق همسانسازی با شخصیتها و یا موقعیتهای یک قصه، او را در کشف عواطف خـود و دیـگران یاری میکند. بندورا
Bandura, A
(1992) نیز معتقد است، کودکان با دیدن کسانی که رفتارهای تحسینبرانگیز دارند و گوش کردن بـه حـرف هـای آنان، از طریق پسخوراند، به ارزش اعمال و رفتار خود پی برده و درصدد افزایش سازگاری و کارآیی خود در محیط برمیآیند.
در فرهنگ اصیل اسلامی به طور ضمنی هوش معنوی مورد توجه فراوانی قرار گرفته است. هوش معنوی باعث فهم بطون آیات قرآنی می شود و موجب می گردد افراد کلام انبیاء را راحتر و با عمق بیشتر درک نماید. هوش معنوی که در قرآن در مورد صاحبان آن صفت اولوالالباب به کار رفته است، باعث می شود افراد به جوهره حقیقت پی ببرند و از پرده های اوهام عبور نمایند. عوامل موثر در هوش معنوی که در متون اسلامی تقوا و پرهیزگاری قلمداد شده است، به همراه تمرینات روزمره از قبیل تدبر در خلقت، تدبر در آفاق و انفس، روزه داری، عبادات، خواندن قرآن و تدبر صادقانه در آیات قرآن می تواند نقش اساسی در تقویت هوش معنوی داشته باشد (غباری بناب و دیگران، 1386).
سازه هوش معنوی
Spiritual intelligence
، یکی از مفاهیمی است که در پرتو توجه و علاقه جهانی روان شناسان به حوزه دین و معنویت، مطرح شده و توسعه یافته است(خدا بخشی کولائی و همکاران، 1392). از نظر امونز
Emmons, R. A
(2000) هوش معنوی، سازه های معنویت و هوش را درون یک سازه جدید ترکیب می کند و به عنوان کاربرد انطباقی اطلاعات معنوی با هدف تسهیل حل مسائل روزمره و دستیابی به هدف عمل می کند.
وقان
Vaughan F
(2002)معتقد است که هوش معنوی، یکی از انواع هوش های چندگانه است که به طور مستقل می توان رشد و توسعه یابد. هوش معنوی نیازمند شیوه های مختلف شناخت و وحدت زندگی درونی ذهن و روح با زندگی در دنیای هستی است. هوش معنوی می تواند به وسیله تلاش، جستجو و تمرین پرورش یابد. انسان برای کسب قدرت تشخیص در تصمیم گیری هایی که به رشد سلامت نفس و روان کمک می کند، نیازمند هوش معنوی است. مک شری
McSherry W
و همکاران (2002) تاکید می کنند که هوش معنوی زیربنای باورهای فرد است که سبب اثرگذاری بر عملکرد وی می شود، به گونه ای که شکل واقعی زندگی را قالب بندی می کند. هوش معنوی باعث افزایش قدرت انعطاف پذیری و خود آگاهی انسان شده است؛ به طوری که در برابر مشکلات و سختی های زندگی، بردباری و صبوری بیشتری دارند. در واقع، هوش معنوی ظرفیتی برای الهام است و با شهود و نگرش کل نگر به جهان هستی، در جستجو پاسخی برای پرسش های بنیادی زندگی و نقد سنت ها و آداب و رسوم می باشد.
آگاهی هوشیارانه و سازگاری با وقایع و تجارب زندگی و پرورش خود آگاهی از جمله عوامل اصلی رشد هوش معنوی تلقی می شوند. علاوه بر این، بعضی از روش ها، راهبردها و تمرین ها برای رشد آن مفید تلقی می شوند: مثلان وگان معتقد است هوش معنوی از طریق افزایش وسعت نظر و گشودگی و داشتن نقطه نظرهای مختلف، حساسیت زیاد نسبت به تجارب و واقعیاتی نظیر حالت تعالی (ماورایی) و موضوع های معنوی، فهم عمیق تر نمادها و بازنمایی افسانه ها و کهن الگوهای ناهشیار کشف نشده افزایش می یابد. هوش معنوی را می توان با تمرین های مختلف توجه، تغییر هیجانات و تقویت کردن رفتار های اخلاقی نیز افزایش داد (نازل، 2004؛ به نقل از غباری بناب و همکاران، 1386).
برای آموزش هوش معنوی، مهد های قرآن جایگاه مناسبی است. در این سنین با توجه به علاقهء وافر کودکان به قصه، میتوان از طریق قصهگویی هوش معنوی آنها را تقویت نمود. در این ارتباط، مرویس
Mervis, M.M
و برتراند
Bertrand, F.J
(2003) میگویند مهدهای کودک به علت تنوعی که میتوانند در ارائهء برنامههای آموزشی خود داشته باشند، میتوانند با استفاده از قصهها و قصهگویی بسیاری از مهارتها را بـه کودکان آموزش دهند.
چینیفروشان(1385) معتقد است فطرت پاک کودکان موجب میگردد که با شور و شوق زیادی به قصهها گوش دهند و قصهگویی مثل یک جریان هوای صاف و تمیز به تار و پود روح آنها رخنه نموده و مـوجب آرامـش آنها میشود. در واقع، قصهها نفس دعوتگر به خیر و خوبی و رفتارهای جامعه پسند را در کودکان تقویت میکند.
بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد محقق از طریق آموزش قصه های قرآنی به دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیا
آموزش قصه های قرآنی در مهدهای قرآن بر افزایش هوش معنوی کودکان 4 تا 6 سال موثر است؟
د - اهمیت و ضرورت انجام تحقيق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهاي تحقيقاتي موجود، ميزان نياز به موضوع، فوايد احتمالي نظري و عملي آن و همچنين مواد، روش و يا فرآيند تحقيقي احتمالاً جديدي كه در اين تحقيق مورد استفاده قرار ميگيرد:
در اهمیت پژوهش حاضر می توان گفت که امروزه با توجه به تحولات فزاینده فکری و معرفتی و نیز پیشرفت های علمی بشر در عرصه های مختلف، مشخص شده است که اصولاً بهره هوشی یا نتایج آزمون های پیشرفت تحصیلی علیرغم ارزش و جایگاهی که در میان عموم مردم دارند، به درستی نمی توانند قاطعانه پیش بینی کنند که چه کسی در زندگی موفق خواهد بود (گلمن، 2003). در نتیجه چنین تحولاتی بوده که طی سالهای اخیر، ابعاد چشم اندازها و ساحت های جدیدی از هوش نظیر هوش هیجانی، هوش اجتماعی و هوش معنوی مطرح شده، علاقه و توجه متخصصان و کارگزاران حوزه های مختلف از جمله سیاست گذاران، برنامه ریزان، رهبران سازمان ها، مدیران مدارس و معلمان را به خود جلب کرده است.
از طرف دیگر تقویت هوش معنوی در کودکان در پژوهش ها مورد غفلت واقع شده و توجه چندانی با آن نشده است. زیرا پرورش هوش معنوی باعث می شود که دانش آموزان نسبت به رفتارها و تجارب معنوی خود و نیز نحوه به کارگیری آن در حل مسائل مختلف فردی و اجتماعی خود آگاهی یابند. در عین حال، وجود معنویت در روابط مختلف فرد با خود، دیگران و جهان هستی از بعد دنیوی و مذهبی، نقش اهمیت و پرورش دادن آن را خاطر نشان می سازد.
علاوه بر آن، با توجه به اهمیت سبک زندگی اسلامی و از آنجا که قرآن کریم مهم ترین منشاء و الگوی ترویج شاخصه های سبک زندگی اسلامی است توجه جدی به تعالیم آن ضروری است. همچنین با توجه به نزدیکی قصه های قرآنی و ارتباط آن با سطح فکری و ذهنی کودکان پرداختن به این مقوله برای ترویج مولفه های اسلامی و قرآنی ضرورت دارد.
مواردی که در ذیل به آن اشاره شده دلیل بر اهمیت وضرورت انجام این تحقیق بوده است:
-نیاز به
بر
رسی اثربخشی آموزش قصه های قرآنی در مهدهای قرآن بر افزایش هوش معنوی کودکان 4 تا 6 سال
؛
-
طراحی روشی برای تقویت هوش معنوی در کودکان؛
-عدم وجود پژوهشی جامع در این حوزه؛
...
پروپوزال بررسی اثربخشی آموزش قصه های قرآنی در مهدهای قرآن بر افزایش هوش معنوی کودکان 4 تا 6 سال_1553782140_24383_5739_1119.zip0.03 MB |