لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پروپوزال
نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 18 صفحه
قسمتی از متن .doc :
بیان مسئله
امروزه، گسترش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، بر ابعاد مختلف زندگی بشر (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی) تأثیر گذاشته است. با کمرنگشدن اهمیت زمان و مکان و بینیازی مشترک برای برقرار ارتباطريال افراد به شکل بسیار آسانتری میتوانند در فضای مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این شکل جدید برقراری ارتباط موجب تحول در فرهنگ و هویت جوامع میشود (مرتضی نورمحمدی، 1388).
امروزه انسانها به واسطه فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت یک اجتماع همزمان اما با مکان و جغرافیای متفاوت درآمدهاند که گسترش ارتباطات و انباشت اطلاعات آنها زا با هم مرتبط و مشترک کرده. این اشتراک «هویت جمعی مجازی» را برایشان ایجاد کرده که در کنار سایر ابعاد هویتی افراد، هویت آنها را شکل میدهد.
ظهور فناوریهای نوین ارتباطی دگرگونی بنیادینی را در ارتباطات انسانی ایجاد کرده است. کاستلز معتقد است از آنجا که انتقال و جریان فرهنگ از طریق ارتباطات صورت میگیرد، حوزه فرهنگ که نظامهایی از عقاید و رفتارها را شامل میشود، با ظهور تکنولوژی جدید دچار دگرگونیهای بنیادین میگردد. ورود فناوریهای ارتباطی، دگرگونی در ساختار ارتباطات انسانی ایجاد کرده است. بل معتقد است جهان مجازی و امکان برقراری ارتباطات همزمان و بیشمار، منشاء ظهور فرهنگهای آنی و به دنبال آن ظهور هویتهای خلقالساعه شده است که در دوره محدودی شکل میگیرد و با ظهور هویتهای جدید به سرعت از بین میروند (مرتضی نورمحمدی، 1388).
فناوریهای نوین ارتباطی امکان داشتن خلوت جدیدی را برای افراد با ایجاد فضایی شخصی و خصوصی در فضای مجازی برای افراد فراهم میکند. در این فضا افراد با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و با بهرهگیری از امکانات اینترنت مانند شبکههای اجتماعی و اتاقهای گفتوگو شبکههای گستردهای از روابط میان افراد شکل میگیرد که غیرقابل کنترل است. این امر بتدریج موجب از همپاشیدگی شبکههای سنتی روابط مانند همسایگی میشود و هویتهای جدا از جهان واقعی برای افراد ایجاد میکند (مرتضی نورمحمدی، 1388).
هوش هیجانی ،توانایی درک،توصیف و کنترل هیجانات است.هر شخص با برخورداری از میزانی از هوش هیجانی در مواجهه با وقایع زندگی به موضع گیری پرداخته و به سازش با آنها می پردازد.انسان با برخورداری از هوش هیجانی به خود نظم و ثبات می بخشد به طوری که اصولا هوش هیجانی بالا باعث می شود،شخص وقایع ناگوار کمتری را در زندگی تجربه کند(گلمن،1995)
بار- اُن(2001)هوش هیجانی را دسته ای از مهارت ها، استعدادها و توانایی های غیر شناختی می داند که توانایی موفقیت فرد در مقابله با فشارها و اقتضاهای محیطی را افزایش می دهد و از جمله اشخاصی است که به هوش هیجانی به عنوان یک ویژگی شخصیتی می نگرد. در برداشت دیگر به هوش هیجانی به عنوان یک توانایی ذهنی نگریسته شده (مایر و سالووی وکارسیو، 2000 ، نقل از کوچک انتظار- قدسی،1383).
ضرورت و اهمیت پژوهش
به دلایل زیر انجام این پژوهش لازم و ضروری به نظر می رسد:
1- شبکه های اجتماعی در بین افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان گسترش قابل توجهی پیدا کرده است و کمتر نوجوان یا جوانی است که در فسیبوک عضو نباشد و دقایقی از روز خود را در آن نگذراند و درصدی از این کاربران به فسیبوک وابسته شده اند و تدوین طرح درمانی برای حل مشکلات آنها لازم است.
2- وابستگی به شبکه های اجتماعی و اعتیاد به آن تاثیرات زیادی بر زندگی فرد می گذارد (از جمله افت تحصیلی، ایجاد مشکلات در روابط اجتماعی و افسردگی، کمرویی، تنها گرایی و غیره) و به همین دلیل تدوین برنامه ای برای کاهش وابستگی افراد به شبکه های مجازی می تواند در بهبود زندگی این افراد موثر باشد.
3- وابستگی به فیسبوک نه تنها باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی خود فرد وابسته می شود بلکه مشکلاتی را هم را برای خانواده این افراد به ویژه نوجوانان وابسته ایجاد می کند.
4- تا کنون تحقیقی در داخل کشور در حوزه وابستگی به فیسبوک انجام نشده است.
5- دانش آموزان دبیرستانی در یکی از حساس ترین سال های زندگی خود هستند از طرفی تحصیلات آن با ورود به دانشگاه باید به ثمر بنشیند و از طرف دیگر در این دوران هویت آنها شکل می گیرد و وابستگی به شبکه های اجتماعی می تواند آثار کوتاه مدت و بلند مدت جدی بر آنها داشته باشد، لذا انجام اقداماتی برای کاهش این مشکل می تواند کمک شایانی به بهبود زندگی این افراد بکند.
اهداف تحقیق
هدف اصلی
بررسی تاثیر هوش هیجانی در کاهش وابستگی به فیس بوک دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر تهران
اهداف فرعی
بررسی تاثیر آموزش ارتقاء هوش هیجانی بر کاهش وابستگی به فیس بوک
بررسی تاثیر آموزش ارتقاء هوش هیجانی در کاهش وابستگی به فیس بوک پس از گذشت 1 ماه
سؤالات و فرضيههاي تحقیق
آموزش ارتقاء هوش هیجانی موجب کاهش وابستگی به فیس بوک می شود.
پس از گذشت1ماه تاثیر آموزش ارتقاء هوش هیجانی بر کاهش وابستگی به فیس بوک تداوم خواهد داشت.
تعریف عملیاتی و مفهومی متغیرهای تحقیق
تعریف مفهومی
هوش هیجانی
:
به عنوان توانایی درک و بیان هیجانات، استفاده از آن و مدیریت هیجان ها درخود و سایر افراد تعریف شده است.( سالوی، بیدل
-Bedell
و دتیلی
.deteilir
رومای
.
mayer
ر به نقل لز چرنیس
.cherniss
، 2002 ، نقل از گلستان جهرمی،1383).
...
پروپوزال بررسی اثر بخشی هوش هیجانی در کاهش وابستگی به فیسبوک دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران_1553781846_24372_5739_1772.zip0.04 MB |