لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پروپوزال
نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 15 صفحه
قسمتی از متن .doc :
بيان مسأله
يکي ازاهداف مهم آموزش و پرورش خدمات ياري رساني به دانش آموزان است نمونه بارز اين خدمت را ميتوان درامر مشاوره و راهنمايي تحصيلي در زمينه انتخاب رشته تحصيلي متناسب با حرفه مورد انتظار دانست و هدف اصلي آن فراهم نمودن بستري مطلوب است تا نقاط قوت و ضعف افراد شناسايي شده و با تصويري روشن از ويژگيها و صفات خود و نيازهاي جامعه اقدام به انتخاب رشته مطلوب نمود. همان طور که استرنبرگ
- Sternberg. R.J
بيان کرده است توجه به قابليتهاي شناختي افراد در قالب مفهوم کلي بهره هوشي نيز نميتواند به تنهايي تفاوتهاي فردي در استعداد و قابليتهاي مختلف دانش آموزان و به تبع آن موفقيتهاي تحصيلي آنان را در رشتههاي مختلف نمايان سازد بلکه استفاده از تجارب و انطباق ميزان استعداد و توانايي واقعي افراد با رشته تحصيلي مورد علاقه، آينده بهتري را براي افراد رقم ميزند. (استرنبرگ 2007: 80) اما ميبينيم که گسترش علوم و تکنولوژي و تولد رشتههاي جديد در جامعه نوجوانان و سرمايههاي اصلي کشور را در امر انتخاب رشته تحصيلي مناسب با حرفه مورد انتظار را با مشکل مواجه نموده است. دراين راستا شناسايي نيازها و امکانات محيط جهت اخذ تصميمات اصولي و منطقي ضروري به نظر ميرسد بديهي است با توجه به دوران بحراني بلوغ و نوجواني، اين مشکلات دو چندان خواهد شد. کيامنش نيز درسال 1382 بيان نمود که در بررسيهاي انجام شده توسط آموزش و پرورش حدود 60 درصد دانش آموزان دختر و 50 درصد دانش آموزان پسر، مشاور را به عنوان منجي جهت هدايت تحصيلي پذيرفتهاند و در زمينه انتخاب رشته تحصيلي از او کمک ميگيرند و بايد مشخص شود که به طور کلي هدايت تحصيلي در عمل با چه مسائل و مشکلاتي روبروست. اين فرآيند به علل گوناگون از جمله عدم مشارکت کارکنان مدرسه، نبودن ابزار و وسايل سنجش دقيق، کمبود کادر آموزشي متخصص در رشته مشاوره و ... نتوانسته است به اهداف از پيش تعيين شده خود نائل شود. (شفيع آبادي، 1387 : 33)
نظر به اين که هدف از تحصيل دانش آموزان ايجاد توانايي در پاسخگويي به نيازهاي علمي و کاربردي جامعه است و از آنجا که ادامه هر يک از شاخههاي تحصيلي زماني ميتواند در راستاي تأمين نيازهاي جامعه قرار گيرد که متناسب با توانمندي و استعداد افراد باشد لذا نياز جامعه و بازار کار مستلزم اثربخش بودن عملکرد مشاوران در ايجاد موفقيت متناسب با تحصيل دانش آموزان است و سئوال مهم اينست که وجود مشاوران و ابزار آنان تا چه حد ميتواند مثبت و مؤثر بوده و افراد را دقيقاً به رشته و حرفه آنان رهنمون کند؟ طبق پژوهشهايي که در اين زمينه انجام شده مشخص گرديده که هيچ متغيري به اندازه عملکرد تحصيلي قبلي دانش آموزان اهميت ندارد (نويدي 1386) و يا اين که مشاوران و فعاليتشان کاملاً مورد تائيد نميباشد (علي اکبری، 1382) و پروندههاي مشاوران از لحاظ محتوا داراي نقايصي است (ادريسي 1382) .لذا اين تحقيق ميکوشد تا عملکرد مشاوران را در زمينه هدايت تحصيلي (انتخاب رشته متناسب با توانمندي افراد) ارزيابي نمايد. و علاوه بر این نگرش دانش آموزان را نسبت به عملکرد مشاوران مورد بررسی قرار دهد .
اهميت و ضرورت پژوهش
والذين استجابو الربهم و اقاموالصلوه و امر هم شوري بينهم و مما رزقناهم ينفقون (شورا ـ 38 آيه) .
بديهي است خداوند تبارک و تعالي در اين آيه يکي از خصوصيات مسلمانان را در اين موضوع دانسته است که آنان کارهايشان را با مشورت انجام ميدهند و از اين مطلب که مشاوره در رديف ايمان به خدا و به پا داشتن نماز ذکر گرديده است ميتوان به ميزان اهميت آن پي برد.
راهنمايي امروز به طوري است که سراسر زندگي فرد را در بر ميگيرد نگاهي گسترده به نقش آموزش و پرورش به عنوان عامل موثر در فعليت بخشيدن به امکانات بالقوه ذاتي افراد، انتقال اندوخته تجارب گذشتگان، ارائه ارزشهاي مطلوب، افزايش معلومات و ايجاد مهارتهاي لازم در افراد براي زندگي و تسهيل سير حرکت وجودي آدمي به سوي کمال و خود شکوفايي، اهميت امروز اين فرآيند را نشان ميدهد.
گسترش کمي آموزش و پرورش مبين گرايش و استقبال همگان به اثربخشي اين نهاد و نيز گسترش کيفي آن ناشي از توسعه معارف علوم و رشد بيوقفه تکنولوژي است که بر پيچيدگي و ظرافت جريان آموزش و پرورش افزوده است. ماهيت دبيرستان، برنامهها و مواد درسي متنوع و گسترده آن، دروسي که هر ساله ارائه ميشود و فعاليتهاي وسيع فوق برنامه ايجاد ميکند که دانش آموزان توانمنديها و نقاط قوت و ضعف خود را ارزيابي کرده و براساس آن آينده خود را برنامه ريزي کنند.
اهميت جريان مشاوره و راهنمايي تحصيلي و تعيين جايگاه مشاوران در برنامههاي رسمي آموزش و پرورش در غني سازي دستگاه تعليم و تربيت ضروري است امروزه دانش آموزان در بدو ورود به دبيرستان و مواجهه با انتخاب مهم رشته تحصيلي و شغل آينده خود با مشکل روبرو ميشوند و دچار يک نوع ابهام و سردرگمي گزينش ميشوند احساس ميکنند که چندين رشته و شغل همزمان براي آنها جذابيت لازم را دارد و بدينسان دچار تعارض ميشوند. بديهي است با توسعه و گسترش راهنمايي تحصيلي در مدارس مملکت ما، لزوم راهنمايي شغلي و حرفهاي روز به روز بيشتر احساس ميشود.
همان گونه که آگوست کنت در نظريه خود مطرح نموده «علم و آگاهي پيش نگري ميآورد و پيش نگري کنش» بنابراين پژوهش حاضر ميتواند با شناخت از نقش مشاوران در امر هدايت تحصيلي دانش آموزان و آگاهي از مشکلات و موانعي که بر سر اين راه مهم قرار دارد،زمينه را براي آشنايي بيشتر مسئوليت کشور با اين موانع هموار نموده و آنان را در اجراي تصميمات دقيق و منطقيتر در اين رابطه ياري دهد تا با طرح ريزي و طراحي براساس تحقيقات مشابه، از هدر رفتن سرمايه و نيرو و وقت جلوگيري نمايد.
اهداف تحقيق
هدف کلی : اگاهی از عملکرد مشاوران در هدایت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه و همینطور آگااهی از نگرش دانش آموزان نسبت به عملکرد مشاوران
اهداف ویژه :
ـآگاهی از عملکرد مشاوران در هدایت تحصیلی دانش آموزان رشته ریاضی
ـآگاهی از عملکرد مشاوران در هدایت تحصیلی دانش آموزان رشته علوم تجربی
آگاهی از عملکرد مشاوران در هدایت تحصیلی دانش آموزان رشته علوم انسانی
ـآگاهی از عملکرد مشاوران در هدایت تحصیلی دانش آموزان رشته فنی
–
حرفه ای
ـآگاهی از عملکرد مشاوران در هدایت تحصیلی دانش آموزان رشته کارو دانش
ـآگاهی از نگرش دانش آموزان نسبت به عملکرد مشاوران در هدایت تحصیلی دانش آموزان
سوالات پژوهش
سوال کلی پژوهش : عملکرد مشاوران در هدایت تحصیلی دانش آموزان رشته های مختلف تحصیلی چگونه است و دیدگاه دانش آموزان نسبت به عملکرد مشاوران چیست ؟
سوالات فرعی پژوهش
1 )آیا تفاوت معنی داری بین پيشرفت تحصيلي دانش آموزاني که با نظر مشاور و براساس فرم هدايت تحصيلي رشته رياضي فيزيک را برگزيدهاند با دانش آموزاني که بدون نظر مشاور آن را انتخاب کردهاند وجود دارد؟
2)آیا تفاوت معنی داری بین پيشرفت تحصيلي دانش آموزاني که با نظر مشاور و براساس فرم هدايت تحصيلي رشته علوم تجربی را برگزيدهاند با دانش آموزاني که بدون نظر مشاور آن را انتخاب کردهاند وجود دارد؟
3)آیا تفاوت معنی داری بین پيشرفت تحصيلي دانش آموزاني که با نظر مشاور و براساس فرم هدايت تحصيلي رشته علوم انسانی را برگزيدهاند با دانش آموزاني که بدون نظر مشاور آن را انتخاب کردهاند وجود دارد؟
4)آیا تفاوت معنی داری بین پيشرفت تحصيلي دانش آموزاني که با نظر مشاور و براساس فرم هدايت تحصيلي رشته فنی
–
حرفه ای را برگزيدهاند با دانش آموزاني که بدون نظر مشاور آن را انتخاب کردهاند وجود دارد؟
5)آیا تفاوت معنی داری بین پيشرفت تحصيلي دانش آموزاني که با نظر مشاور و براساس فرم هدايت تحصيلي رشته کار و دانش را برگزيدهاند با دانش آموزاني که بدون نظر مشاور آن را انتخاب کردهاند وجود دار؟
6)دیدگاه دانش آموزان نسبت به عملکرد مشاوران در هدایت تحصیلی چگونه است ؟
تعريف متغیرها
...
گزارش كارآموزي آزمايش كنترل كيفيت مواد نفتي_1553781502_24367_5739_1636.zip0.06 MB |