لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پروپوزال
نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 28 صفحه
قسمتی از متن .doc :
پروپوزال مدیریت مالی
عوامل موثر بر تعیین نسبت سود تقسیمی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
مقدمه
شرکتهای موفق کسب سود میکنند. این سودها مجدداً در داراییهای عملیاتی سرمایهگذاری میشود، یا برای خرید اوراق بهادار به کار میرود، یا در بازپرداخت بدهیها مورد استفاده قرار میگیرد، و ممکن است میان سهامداران توزیع شود.
اگر تصمیم گرفته شود که سود میان سهامداران توزیع شود، سه پرسش اساسی مطرح میشود:
چه درصدی از سود توزیع شود؟
توزیع سود به صورت پرداخت سود نقدی به سهامداران باشد و یا از طریق بازخرید سهام صورت پذیرد؟
تا چه حد توزیع سود پایدار باشد؟
سیاست تقسیم سود یکی از موضوعات مهم مدیریت مالی است و سود نقدی برای بسیاری از شرکتها، یک جریان نقدی خروجی قابل توجه به شمار میرود. به دیگر سخن تصمیمگیری دربارهی پرداخت سود و مقدار آن، موضوع حائز اهمیتی در حوزهی مالی شرکتی است؛ زیرا در این تصمیمگیری مقدار پولی که باید به سرمایهگذاران پرداخت شود و همچنین مقدار پولی که باید برای سرمایهگذاری مجدد انباشته شود، مشخص میشود. شاید بدیهی به نظر رسد که شرکت همواره بخواهد با تقسیم سود، در حد امکان پول سهامداران را برگرداند. از طرف دیگر، این هم بدیهی است که شرکت همواره میتواند به جای تقسیم سود، پول سهامداران را مجدداً سرمایهگذاری کند. در نتیجه سؤال اصلی در بحث تقسیم سود این است: «آیا شرکت باید سود را به سهامداران بپردازد یا مجدداً آن را برای خود سهامداران سرمایهگذاری کند؟»
دلایل زیادی بر علت پرداخت یا عدم پرداخت سود در شرکتها وجود دارد. تابه حال یافتهها نشان میدهد که چرا شرکتها سود پرداخت میکنند و سرمایه گذاران توجه به پرداخت سود سهام دارند که این معمای سود سهام میباشد که هنوز مساله ساز است. برنستاین (1996)
Bernstein (1996)
و
ایویزین و هر دو
2003)
)
Bernstein (1996), and Aivazian and
Booth (2003)
دوباره به معمای سود سهام پرداختند و پاسخی برای آن نیافتند. بنابراین پایه گذاری سیاست تخصیص سود شرکت بحث برانگیز باقی مانده و شامل قضاوتهای بسیاری از سوی تصمیم گیرندگان میباشد. عدم وجود یک تعریف ثابت برای سود تقسیمی یک موضوع بحث بر انگیز است بر اساس بروک و همکارانش (1998)
Brook
et al.
(1998)
هیچ دلیلی وجود ندارد که اعتقاد داشته باشیم سیاست تقسیم سود شرکت از یک هدف ثابت نشأت میگیرد.
تعریف موضوع و بیان مسئله
سود نقدی به صورت نقد پرداخت میشود و همه افراد به پول نقد علاقمندند. حال سؤال این است که آیا شرکت باید سود را به صورت نقدی به سهامداران بپردازد یا اکنون پول نقد را سرمایهگذاری کند و بعداً سود آن را بپردازد؟ بنابراین سیاست تقسیم سود، الگوی زمانی پرداخت سود است. در این زمینه سؤالی که اهمیت خاص دارد این است که شرکت اکنون چه درصدی از سود را باید تقسیم کند؟ این همان سؤال سیاست تقسیم سود است.
موضوعاتی که دربارهی تصمیم گیری شرکت برای تضمین سودشان در برابر سهامداران پیش میآید عبارتند از چند درصد از سود باید توزیع شود. پرداخت سود چگونه باید باشد (نقدی، سود سهمی، و یا تجزیه سهام) سیستم توزیع سود تا چه اندازه باید پایدار بماند. این موضوعات بیشترین موارد بحث را در مورد سیاستهای تقسیم سود به خود اختصاص دادند
.
تعداد تحقیقات تجربی و تئوریک در مورد سیاست تقسیم سود تا به حال دارای افزایش بی نظیر بوده است.
تحقیقات انجام شده نشان میدهد که چرا شرکتها سود پرداخت میکنند و سرمایه گذاران توجه به پرداخت سود سهام دارند، که این معمای سود سهام میباشد، که هنوزمساله سازاست. برنستاین
Bernstein
و ایویزین
2
Aivazian
(
2003
) دوباره به معمای سود سهام پرداختند و پاسخی برای آن نیافتند. بنابراین پایه گذاری سیاست تخصیص سود شرکت بحث برانگیز باقی مانده و شامل قضاوتهای بسیاری از سوی تصمیم گیرندگان میباشد. عدم وجود یک تعریف ثابت برای سود تقسیمی یک موضوع بحث بر انگیز است. بر اساس بروک و همکارانش
Brook
et al.
...
پروپوزال با موضوع عوامل موثر بر تعیین نسبت سود تقسیمی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران_1553781163_24363_5739_1692.zip0.12 MB |