لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پروپوزال
نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 24 صفحه
قسمتی از متن .doc :
مقدمه
امروزه بنگاههاي اقتصادي كشور در فرآيند جهاني شدن و پيوستن به منظومه تجارت جهاني با چالشهاي بيشماري مواجه هستند. حضور در بازارهاي جهاني و حتي باقي ماندن دربازارهاي داخلي مستلزم رقابت با رقباي قدرتمند است و با توجه به گسترش و پيچيدگي اهداف، فرآيندها و ساختار سازماني در صحنه رقابت، سازمانهايي ميتوانند به بقاي خود ادامه دهند كه نسبت به خواستهها و انتظارات مشتريان و ذينفعان پاسخگو باشند، همچنين به سود آوري و ثروت آفريني به عنوان شاخصهاي كليدي و برتر سازماني توجه كنند.
مدلهاي تعالي سازماني يا سرآمدي كسب و كار به عنوان ابزار قوي براي سنجش ميزان استقرار مدل درسازمانهاي مختلف به كارگرفته ميشوند. با بكارگيري اين مدلها سازمانها ميتواند از يك سو ميزان موفقيت خود را دراجراي برنامههاي بهبود در مقاطع مختلف زماني مورد ارزيابي قراردهند و از سوي ديگر عملكرد خود را با ساير سازمانها به ويژه بهترين آنها مقايسه كنند. مدلهاي سرآمدي كسب و كار پاسخي است به اين سوال كه سازمان برتر چگونه سازماني است؟ چه اهدافي و مفاهيمي را دنبال ميكند و چه معيارهايي بر رقباي آنها حاكم هستند؟ امروز اكثر كشورهاي دنيا با تكيه بر اين مدلها جوايزي را در سطح ملي و منطقهاي ايجاد كردهاند كه محرك سازمانها و كسب و كار در تعالي، رشد و ثروت آفريني است. مدلهاي تعالي با محور قراردادن كيفيت توليد (كالا يا خدمات) و مشاركت همه اعضا سازمان ميتواند رضايت مشتري را جلب و منافع ذينفعان را فراهم نموده و در عين حال يادگيري فردي و سازماني را با تكيه بر خلاقيت و نوآوري تشويق و ترويج كنند.
آنچه به عنوان سؤال بزرگ، فراروي سازمانها قرار دارد اين است که با چه ابزاري و چگونه ميتوان ضمن بررسي موارد مختلف، به شکل جامع تمام نقاط قوت و حوزههاي قابل بهبود را شناسايي و خود را براي حضوري موفق در عرصه رقابت آماده کرد. امروزه انديشمندان و متفکران بهرهوري بر مديريت کيفيت جامع به عنوان راهحل فراگير براي افزايش کارامدي سازمانها از طريق ايجاد سيستمي در مديريت که ضامن انجام کارها بهطور صحيح، مداوم و در همه سطوح و زواياي سازمان باشد تأکيد دارند. در چارچوب توجه به مديريت کيفيت جامع، مدلهاي تعالي سازمان به عنوان ابزاري براي استقرار سيستمها و نظامهاي مختلف مديريتي در سازمانها و نيز ابزاري براي سنجش ميزان موفقيت آنها در استقرار اين نظامها معرفي شدهاند. به کارگيري اين مدلها در سازمانهاي مختلف، نشاندهنده رشد قابل توجهي است که در شاخصهاي عملکرد آنها اتفاق افتاده است. صرف نظر از اين که سازمان در چه بخشي فعاليت ميکند و اندازه آن در مقياسهاي اقتصادي چقدر است، براي اين که بتواند به موفقيت دست يابد، بايد چارچوب مديريتي مناسب را براي خود انتخاب کند. مدل تعالي سازماني، ابزار عملياتي قوي است که براي مقاصد مختلف سازمانها به کار ميرود. تعالي سازماني، برداشت نظري و تئوريک نيست بلکه کسب و ارائه نتايج ملموس و قابل مشاهدهاي است که مبتنيبر شواهد بوده، پايداري و دوام داشته باشد.
در پاسخ به نياز سازمانها براي عملکرد برتر، دانش مديريت توسعه يافته و فنون و نظامهاي گوناگون مديريتي عرضه شده است که در ارتقاي بهرهوري نيز نقش ارزنده و شايسته ايفا کرده است. در دهههاي اخير، سرعت و تنوع، توسعه علوم و فنون و نظامهاي مديريت به حدي بوده که نوعي آشفتگي ذهني و دشواري انتخاب در واحدهاي کسب و کار ايجاد کرده است. مدلهاي تعالي کسب و کار، در پاسخ به اين نياز شکل گرفتهاند که مجموعه فنون و نظامهاي مديريتي را در قالبي يکپارچه و سازگار با عملکردهاي مؤثر و کاربردي آسان در اختيار بنگاهها قرار دهند.
دستيابي به تعالي، مستلزم تعهد مديريت و پذيرش مفاهيم اساسي است. اين مفاهيم از پيکره علمي- که به مديريت کيفيت جامع معروف است- به دست ميآيد و عبارتند از: نتيجهگرايي، مشتريگرايي، رهبري و پايداري هدف، مديريت بر مبناي فرآيندها و واقعيتها، توسعه و مشارکت کارکنان، يادگيري، نوآوري و بهبود مستمر، توسعه مشارکت همکاران و پاسخگويي عمومي. يکي از روشهايي که مدل تعالي سازماني را تعريف ميکند بها دادن به خلاقيت کارکنان است. مدلهاي تعالي سازماني به عنوان ابزاري فراگير و با نگرش جامع به تمامي زواياي سازمانها به کمک مديران ميآيند تا آنها را در شناخت دقيقتر سازمان ياري کنند. اين مدلها براي سنجش و مقايسه عملکرد سازمانها نيز به کار ميروند و سازمان را قادر ميسازند تا ميزان موفقيتهاي خود را در اجراي برنامهها در مقاطع زماني مختلف، ارزيابي کنند، نقاط قوت و ضعف خود را شناسايي کرده و پروژههايي را تعريف کنند و به سمت تعالي، سوق دهند.
تعالي سازماني را ميتوان رشد و ارتقاي سطح يك سازمان در تمامي
ابعاد مختلف آن دانست، به گونهاي که بـا کسب رضـايتمندي کليه ذينفعان و ايجـاد
تعـادل بين آنها احتمال موفقيت سازمان را در بلند مدت افزايش دهد. در سالهاي
اخير مدلهايي تحت عنوان تعالي سازماني مطرح گشته است كه از آن جمله ميتوان به مدل
تعالي
EFQM
)
)اشاره نمود. رويكرد اين مدل، استفاده مؤثر از فرآيند خودارزيابي در
راستاي ارتقاي سطح سازمان ميباشد. اجراي خودارزيابي بر اساس مدل فوق در سازمان نتايج زير را درپي خواهد داشت
:
شناسايي و بررسي فعاليتهاي سازمان و چگونگي
اجراي آنها به منظور استخراج و تعيين نقاط قوت، زمينههايي كه نياز به بهبود داشته
و اقدامات و برنامههاي بهبود سازمان
ايجاد يادگيري سازماني از طريق بررسي نتايج عملكرد سازمان و شناسايي و اجراي پروژههاي بهبود
تأمين و ارائه اطلاعات
لازم براي شناسايي و تعيين اهداف و برنامههاي بهبود و ارتقاي سازمان و شناسايي
اولويتها
ايجاد انگيزه در مديران و كاركنان براي حركت به سمت بهسازي و تعالي
عملكرد
افزايش اطمينان از تداوم بهبود سازماني با توجه به فرآيند خودارزيابي و اجراي دورهاي آن
ايجاد امكان تبادل تجربيات درون سازماني با بكارگيري ابزار
بهينهكاوي
-
...
پروپوزال الگوي تعالي سازماني و سرآمدي و تاثير آن بر سود شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران_1553780945_24355_5739_1281.zip0.07 MB |