لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پروپوزال
نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 46 صفحه
قسمتی از متن .doc :
پروپوزال مدیریت استراتژیک
موضوع
بررسي تأثیر مديريت دانش بر عملكردكاركنان (مطالعه موردي:
مرکزآموزش علمي
–
كاربردي شهرستان اسفراین)
مقدمه
در سالهای اخیر، سازمانها و شرکتهای مختلف، پیوستن به روند دانش را آغاز کردهاند و مفاهیم جدیدی همچون کاردانشی، نیروی دانشی، مدیریت دانش و سازمانهای دانشی(سازمانهای دانش مدار) ازتشدید این روند خبر میدهند. پیتر دراکر با بهکارگیری این واژگان خبر از ایجاد نوع جدیدی از سازمان داده است که در آنها به جای قدرت بازو، قدرت ذهن حاکمیت دارد. بر اساس این نظریه در آینده جوامعی انتظار توسعه و پیشرفت خواهند داشت که سهم بیشتری از دانش را به خود اختصاص داده باشند. سازمان دانشی به توانمندیهایی دست مییابد که قادر است از نیروی اندک، قدرتی عظیم بسازد(الوانی، 1380، 283). مدیریت دانش سازمانی، یکی از مهمترین عوامل موفقیت شرکتها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمانها، دانش موجود خود را اندازه گیری میکنند و به منزله سرمایهی فکری و نیز به عنوان شاخصی برای درجه بندی شرکتها درگزارشهای خود منعکس میسازند. این مؤسسات، استقرار مدیریت دانش در سازمان را، به عنوان بخشی از استراتژی سازمان ضروری میدانند(استیسی، 1389). بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که دانش به عنوان مهمترین منبع راهبردی، نقش و اهمیت فزایندهای در موفقیت سازمانهاو ایجاد مزیت رقابتی پایدار ایفا خواهد کرد، به گونهای که مدیریت اثر بخش دانش به چالش اصلی سازمانها تبدیل خواهد شد(اسویبی 1996، اسپندر 1996، داونپورت 1998، دراکر 1993). تغییرات مستمر دانش نیز وضعیت عدم تعادل نوینی را برای سازمانها بهوجود آورده است. جریان بی پایان دانش، بازارها را در حالت تغییر مداوم قرار داده که این امر سازمانها را ملزم به تغییرات مستمر میکندو در خصوص تقلید نیز محدودیتهای فراوانی را به وجود میآورد(از همین منظر نیز تأکید ویژهای بر اقتصاد مبتنی بر دانش میشود) (اصیلی و دیگران، 1384). سیاستمداران نیز بر این باورند که نظام اقتصادی جهانی مرحله جدیدی را آغاز کرده است که از آن به عنوان «اقتصاد دانش» یاد میشود. تغییر سریع، مشخصهاصلی اقتصاد دانش است، تجارب پذیرفته شدة کسب و کار، حتی تجاربی که جهانی تلقی میشوندبهسرعت رنگ کهنگی به خود میگیرد. سازمانها باید با افزایش، انتشار و گسترش داخلی این دانش به چرخه واقعی ایجاد دانش روی آورند و فراتر از آن، در سازوکارهای مؤثر برای حفظ، پردازش و بازیابی دانش را در سازمان ایجاد و تقویت نمایند(البرزی، 1384). دانش استراتژیکترین منبع سازمانی و محوررقابت و حتی بقاء در محیطهای غیر رقابتی محسوب میشود. به این دلیل لزوم مدیریت این منبع استراتژیک برای آنها مطرح شده است. استراتژی دانش به سازمانها کمک میکند که نیازهای فعلی و آتی خود را به دانش شناسایی نمایند و آگاهانه به مدیریت این دانش بپردازند(اخوان و حیدری، 1386). مدیریت دانش به دنبال تصرف دانش، خرد و تجربیات با ارزش افزوده کارکنان سازمان و نیز پیادهسازی، بازیابی و نگهداری دانش به عنواندارائیهای سازمان است. به گفته پیتر دراکر، «راز موفقیت سازمان در قرن 21، همان مدیریت دانش است». بنابراین مدیریت سازمانهاباید با تکیه بر دانایی برتر، امکان اتخاذ تصمیمات معقولتر در موضوعات مهم و بهبودی عملکردهای مبتنی بر دانش را پیدا کنند. در واقع، مدیریت دانایی مقولهایمهمتر از خود دانایی محسوب میشود که سازمانها به دنبال آن است تا نحوه چگونگی تبدیل اطلاعات و دانستههای فردی و سازمانی را به دانش و مهارتهای فردی و گروهی تبیین و روشن کند(طبرسا و اورمزدی، 1387).«لارنس پروساک» (در «تاونلی»، 1380) معتقد است شش الزام محیطی، سازمانها را به سوی توجه به دانش میکشاند. نخست آن که جهان به سرعت در حال تغییر است، که این امر به معنای زوال سریع دانش و نیاز به خلق هر چه سریعتر دانش جدید میباشد. دانش باید آگاهانه مدیریت شود و اگر کارمندان به سرعت بیاموزند، سازمان خواهد توانست در وضعیت رقابتی به حیات خود ادامه دهد. دوم آن که، در تولیدات هوشمند مانند تولید شرکتهای نرم افزاری، دانش به عنوان بخشی از تولید ارائه میگردد. چنین اطلاعاتی اگر قرار باشد ارزش تولیدی بیابد، باید روزآمد باشد. سوم آن که، جهانی شدن موجب ایجاد نظامهای تولیدی توزیعی میگردد. بر این اساس هرچه اتکای سازمان بر اطلاعات خارج از سازمان بیشتر باشد، تلاش بیشتری در جهت تأمین دسترسیهای مورد نیاز به دانش و اشاعه آن باید انجام گیرد. چهارم آن که، تغییر و تحول در سراسر سازمان در حال افزایش است. دانش و تجربه شغلی افراد طی دورهای شکل میگیرد، اما امروزه مشاغل در سازمانهاتغییر مییابند و افراد مکرراً در شغل جابهجا میشوند. همچنان که سرعت تغییر افزایش مییابد و افراد هم مکرراً شغلهایشان را تغییر میدهند، اطلاعات و دانش هم که معمولاً در شخص و فرآیند خاصی متمرکز بود، به طور روزافزونی به وسیله گروههایچندکاره
. Multi functional
- در حالی که سریعاً خود را با نظامها و محیطهای متغیر هماهنگ میکنندو در فاصلههای زمانی محدود ارائه میشود. تغییر توصیه امروز است، افزایش تغییر و اطلاعات سازمانی، نیاز فراوان به مدیریت دانش برای دستیابیبه اثر بخشی را موجب شده است. پنجم آن که، برای انجام مؤثرتر فعالیتهای مجازی، به دانش ذهنی بیشتری نیاز است. ششم آن که دانش، تولید کننده دانش جدید است. همزمان با بصیرتر و تعاملی شدن نظامها، فرصتهای جدیدی نیز برای استفاده از دانش جدید به طور کنشگرایانه به وجودمیآید. با توجه به تعاریف فوق میتوان گفت که مدیریت دانش به عنوان یک ضرورت در سازمانهای امروزی کاملاً پذیرفته شده، از این رو سازمانها باید محیطی را برای اشتراک، انتقال و تقابل دانش در میان اعضای خود بهوجود آورند و افراد را در جهت با مفهوم کردن تعاملاتشان آموزش دهند.
بيان مسئله
ا
مروزه دانش جزء لاینفک موفقیت سازمانها محسوب میشود. این مسئله در سازمانهای فرهنگی که سرمایههای فکری و داراییهای نامشهود در این نوع از سازمانها بسیار با اهمیت میباشد، دانش نقش حیاتی میباشد. اگر روند تغییر و تحولات دانش در جامعه معاصر به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد، این نتیجه مهم حاصل میشود که جامعه فرا صنعتی امروز جامعهای اطلاعاتی است که در آن به تدریج فناوریهای نیروافزا جای خود را به فناوریهای دانشافزا میدهند (احمد پورداریانی،1381،87-85).
همه سازمانها براي بقا نيازمند اندیشههای نو و نظرات بديع و تازهاند. افكار و نظرات جديد همچون روحي در كالبد سازمان دميده میشود و آن را از نيستي و فنا نجات میدهد. براي اينكه در دنياي متلاطم و متغير امروز به حيات ادامه داد بايد به نوآوري و خلاقيت روي آورد(الواني،
1385
،
223
).
دانش، دارايي واقعي سازمانهايي است كه براي حضوريموفق در عرصه پر رقابت جهاني و يکپارچگي سيستمها، ارزشها و منابع سازماني خود تلاش ميکنند. مديريت دانش با ابزارهاي فني و ارزشهاي انساني چندگانه سر و كار دارد، لذا ميتواند نشان دهد كه چگونه سازمانهاي هوشمند و يادگيرنده ميتوانند فرآيندهاي خود را با استفاده از يك رهيافت «دانشمدار» مجدداً طراحي نمايند. جوامع علمي و تجاري هر دو بر اين باورند كه سازمانهاي دانش محور ميتوانند برتريهاي بلندمدت خود را در عرصههاي رقابتي حفظ كنند. منابع نقد و بررسي و چشماندازهاي رقابتي سازمانها نشان دهنده تأثيرات اين ديدگاه در عرصههاي استراتژيك سازمانهاي تجاري است(نلسون و وينتر، 1992). دانش سازماني بايد در جهت محصولات، خدمات و فرآيندهاي سازماني به كار گرفته شود. اگر سازماني به راحتي نتواند شكل صحيح دانش را در جاي مناسب آن مشخص نمايد در عرصههاي رقابتي با مشكل مواجه خواهد شد. زماني كه نوآوري و خلاقيت راه پيروزي در جهان امروز است، سازمان بايد بتواند دانش مناسب را در جاي مناسب به كار گيرد. معيار ارزيابي در مفيد بودن دانش معمولاً مشخص نيست. در عين حال، اگر سازماني دانش را در كارها و فعاليتهاي رايج خود مفيد دانست بايد ترتيبي اتخاذ نمايد كه گروههاي كاري بتوانند به سنجش و ارزيابي دانش بپردازند. سازمانها به منظور هدايت دانش فردي در جهت اهداف سازماني، بايد محيطي براي اشتراك، انتقال و تقابل دانش در ميان اعضا به وجود آورند (نوناكا و تاكوچي، 1995) و افراد را در جهت با مفهوم كردن تعاملاتشان آموزش دهند.
مديريت دانش فرآيندي است كه به سازمانها در شناسايي، انتخاب، سازماندهي و توزيع دانش و تبديل اطلاعات مهم و تخصصي كه بخشي از حافظه سازمان هستند و عموماً به صورت ساختار نيافته در سازمان قرار دارند، كمك میکند. اين ساختار دهي به دانش باعث كارا و اثربخش شدن فرآيندهاي حل مسئله، يادگيري پويا، برنامهريزي استراتژيك و تصميمگيري میشود. مديريت دانش بر شناسايي دانش و استخراج آن به روشي سيستماتيك تأكيد دارد. بنابراين مديريت دانش شيوه جديد تفكر در مورد سازمان و تسهيم منابع فكري و خلاقانه سازمان و شیوهای براي بهرهوری، بهبود عملكرد و كاهش هزینهها و بهينهسازي دانش سازماني براي افزايش عملكرد از طريق روشهای متفاوت است(گودرزي و ديگران،
1388
،
240
). مدیریت دانش شیوه شناسایی، در اختیار گرفتن، سازماندهی و پردازش اطلاعات جهت خلق دانش میباشد که پس از آن توزیع میشود و سپس در دسترس دیگران قرار میگیرد تا برای خلق دانش بیشتر استفاده شود(رادینگ، 1383، 32). مدیریت دانش نوعی فنآوری است که بر دانش تأکید دارد و بر آن است تا از طریق بهکارگیری مؤثر دانش به حل مشکلات بپردازد(ساکایی، 1377).
مهمترین شكاف بين تحقيقات مفهومي و تئوريك انجام شده در زمينه مديريت دانش فقدان شواهد تجربي در مقياس بزرگ مبني بر تأثير قابل توجه مديريت دانش با عملكرد سازمان است. با برسي حجم قابل توجه مطالعات و مجلات مديريت دانش آشكار میشود كه مطالعات نسبتاً اندكي در مورد بررسي رابطه بين مديريت دانش و عملكرد کارکنان انجام گرفته است (
21
،
2006
،
Mckeen et al
)
.
موفقیت هر نهادی به ویژه دانشگاه تا حد زیادی به کارایی و اثربخشی اعضا بستگی دارد. در علوم تربیتی، عملکرد به معنای رفتار قابل مشاهدهی استاد، دانشجو یا مؤسسهی آموزشی بستگی دارد (کاویانی، 1382، 21-20). نظر به این که، کلیهیسازمانهای آموزشی، دانش را در بطن و متن خود دارند و طی روند روزمره اطلاعات را پردازش و به دانش تبدیل میکنند و با در آمیختن با ارزشها، راهبردها و تجارب، مبنای تصمیم گیری و اقدامات آینده سازمان را شکل میدهند. آن چه در این فرآیند مهم است، آگاهی و دانش آفرینی آگاهانه است. مؤسسات آموزش عالی در نقش سازمانهای دانش محور عمدتاً فعالیتهای خود را معطوف به یادگیری، خلق و نشر دانش میکنند. دانشگاه به عنوان یک سازمان آموزشی بخش عظیمی از فعالیتهای مربوط به دانش را انجام میدهد. بنابراین لازم است جایگاه مدیریت دانش در نظام آموزش عالی تصریح، آن گاه با نظریهیمؤلفههای اصلی مدیریت دانش روندی را برای هماهنگی فعالیتهای مربوط به فرآیندهای تبدیل و تولید دانش تدبیر کرد و بدین ترتیب ارزش سرمایههای فکری را برای حضور فعال و مستمر در جامعهی بشری به تصویر کشید (طباطبایی، 1384، 77-73 ).بدين منظور و به جهت مديريت مناسب دانش سازماني، آگاهي از وضعيت مناسب مديريت دانش در يك سازمان و چهار بعد آن از ضروريات میباشد. در اين راستا هدف اين تحقيق اين است تا با استناد به نظریهها و تحقيقات انجام گرفته در حوزه مديريت دانش بر اساس نظریهی نوناکا و تاکوچی، عملكرد سازمانی كاركنان بررسي شود و با توجه به اينكه هم اكنون استقرار مديريت دانش در مرکز آموزش علمی- کاربردی شهرستان میاندوآب جهت بهبود عملکرد کارکنان به عنوان يك نياز شناخته میشود و موضوع جديدي جهت بهبود عملكرد كاركنان میباشد لازم است درباره اين موضوع بحث بيشتري صورت بگيرد.
مسئله تحقیق
مدیریت دانش و ابعاد آن چه تأثیری بر عملکرد سازمانی کارکنان در مرکز آموزش علمی
–
کاربردی شهرستان میاندوآب دارد؟ و ترتیب اولویت تأثیر ابعاد مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی کارکنان به چه صورت می
باشد؟
اهمیت و ضرورت انجام تحقيق
...
پروپوزال بررسي تأثیر مديريت دانش بر عملكردكاركنان (مطالعه موردي مرکزآموزش علمي – كاربردي شهرستان اسفراین)_1553774718_24194_5739_1181.zip0.16 MB |