خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
ادبیات نظری  وپیشینه تحقیق اوقات فراغت جوانان و دانشجویان
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق اوقات فراغت جوانان و دانشجویان
قیمت : 19,000 تومان
ادبیات نظری انحرافات جنسی
ادبیات نظری انحرافات جنسی
قیمت : 19,000 تومان
ادبیات نظری بحران و مدیریت بحران
ادبیات نظری بحران و مدیریت بحران
قیمت : 19,000 تومان
ادبیات نظری تحقیق افسردگی در زنان
ادبیات نظری تحقیق افسردگی در زنان
قیمت : 19,000 تومان

مبانی نظری وپیشینه تحقیق رضایتمندی تحصیلی

مبانی نظری وپیشینه تحقیق رضایتمندی تحصیلی

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری وپیشینه تحقیق رضایتمندی تحصیلی دارای 12 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .doc
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::


رضایتمندی تحصیلی
تعریف رضایتمندی

مفهوم رضايتمندي كه به عنوان تابعي از ميزان كامروايي و ارضاي نيازهاي جسمي و رواني فرد تعريف مي شود (زيمرمن،2003). مفهومي برخاسته از نظريه هاي انگيزش و نيازها در روانشناسي است كه همه زمينه ها و ابعاد زندگي را در بر مي گيرد. اين مفهوم تا مدتها به محيط هاي شغلي معطوف بود، اما به تدريج در حوزه هاي وسيعتري همچون خدمات تجاري، خدمات رفاهي و بهداشتي و زمينه هاي خانوادگي مطرح شد. با گسترش آموزش در جهان مفهوم رضايتمندي در ابعاد مختلف آموزش نيز مورد توجه قرار گرفته است. تحقيقات گسترده نشان مي دهد كه رضايتمندي دانش آموزان و دانشجويان يكي از متغيرهاي مهم و مؤثر در انگيزش و پيشرفت تحصيلي، رشد مهارتهاي تحصيلي، بهداشت رواني در محيط هاي آموزشي،و دلبستگي به محيط آموزشي است. همچنين، محققان زيادي نشان داده اند كه رضايتمندي به طور پيچيده اي تحت تأثير عوامل متعددي همچون جنسيت، وضعيت قومي و نژادي، خصوصيات فردي و خانوادگي و محيط تحصيلي و روشها ، روند و فضاي آموزشي است(كاريمر
Karimer

و همكاران،2003). با اين حال، رضايتمندي بسيار وابسته به موقعيت است و همان طور كه بلتيكووا وفاکس

Beltikova and faks
(2002) بيان كرده اند، با اينكه در آموزشعالي از رضايتمندي به عنوان شاخصی با اهميت ياد مي شود، هنوز درك مشتركي از ساختار اين مفهوم به دست نيامده است و از اين رو، گرملر و مك كالو(2002) تصريح مي كنند كه تأمين كنندگان رضايتمندي بايد از اين مفهوم در موقعيت خود تعريفي روشن و قابل فهم و شرايطي واضح و عيني در ذهن داشته باشند.
به تعویق انداختن رضامندي ابتدا توسط میشل و همکاران( 1965 ، به نقل از آي دوك و میشل، 2000 ) مطرح گردیده است .بر اساس آزمایش آن ها،کودکا ن در زمینۀ انتخاب پاداش، به دو صورت مختلف عمل می کنند : 1) دریافت پاداش به صورت فوري اما کوچک و بی ارزش و 2) دریافت پاداش با تأخیر زمان اما بزرگ و باارزش. آنها در این آزمایش دریافتند که به تأخیر انداختن رضامندي، یعنی توانایی و اراده فرد در به تأخیر انداختن رضایتمندی هاي فوري و کم ارزش در برابر رضایتمندی هاي باتأخیر و باارزش، با سطح هوش، فایق آمدن بر وسوسۀ محرك ها، مسئولیت اجتماعی و پیشرفت کودکان پیش دبستانی رابطه مثبت و معنادار دارد(میشل و همکاران، 2008). به تأخیر انداختن رضامندي، نوعی شایستگی است که به فرد کمک می کند تا به صورت ارادي، پاداشهاي فوري را به منظور بدست آوردن پاداشهایی که به صورت موقت دور هستند به تعویق بیاندازد؛ به عبارت دیگر ، به تأخیر انداختن در دست یابی به مهارت به تأخیر انداختن رضامندي، مانند همه انتخاب هاي رفتاري ما مبتنی بر نظریه شناختی

اجتماعی است و به انتظارات، باورها، اهداف و ارز شهاي فرد بستگی دارد(میشل و همکاران، 2008).
دانش آموزانی که داراي ویژگی تأخیر در رضامندي تحصیلی هستند از راهبردهاي شناختی همچون بسط، سازماندهی و تمرین و راهبردهاي فراشناختی همچون برنامه ریزي، خودنظارتی و خودنظم دهی و به ویژه راهبردهاي مدیریت منابع از جمله تنظیم زمان و محیط مطالعه، تنظیم تلاش، کمک خواستن و یادگیري دو جانبه به طور مناسب و مستمر استفاده می کنند تأخیر در رضامندي تحصیلی، پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی، انگیزش، جستجوي کمک، خودکارآمدي و جهت گیري هدفی است .با توجه به اهمیت به تعویق انداختن رضامندي تحصیلی در فرایند یاددهی- یادگیري، نیاز مبرم و حیاتی به ابزار براي ارزیابی و سنجش تأخیر رضامندي تحصیلی را مطرح می کنند. به گفته بیمبنتی این ابزار باید تأخیر رضامندي تحصیلی را با دقت و با توجه به روشهاي آماري بسنجد. بیمبنتی پیشنهاد می کند که خود-گزارشی احتمالاً بهترین روش است که می تواند توانایی به تأخیر انداختن رضامندي تحصیلی دانش آموزان را نمایان سازد. با این حال، بی مبنتی از نقصهاي این روش غافل نیست و ضمن مطرح کردن مشکلات روش شناختی این نوع ابزار، سوگیري هاي احتمالی افراد را در گزارشهاي خود ذکر می کند(بیمبنتی و همکاران،2011).
پیشینه داخلی و خارجی پژوهش
پژوهش سولومون و راث بلوم
Solomon and Ruth Bloom

(2008) نشان می دهد که ترس از شکست در امتحان که یک پاسخ اضطرابی است باعث میشود که سطح اضطراب فرد بالا رود و در نتیجه براي کاهش این اضطراب شخص ممکن است دچار اهمالکاري تحصیلی می شود تا اضطرابش را به تاخیر بیندازد. نتایج پژوهش هاي زیادي نشان می دهد که اضطراب می تواند بر اهمال کاري تحصیلی تأثیرگذار باشد.
هوساین و سالتن

Hosayen and Salton
(2010) در پژوهشی دریافتند که مشکلات زیادي دردانشجویان وجود دارد که مرتبط با اهمال کاري تحصیلی هستند که از جمله آنها میتوان به پیشرفت تحصیلی ضعیف و مشکلات جسمی و روانشناختی، اضطراب، بی نظمی، سردرگمی و عدم مسئولیت پذیري اشاره کرد.
همچنین بارکا و ین ( 2007 ) در تحقیقی به این نتیجه رسیدند که افراد کمالگرا و اهمال کار ویژگی هاي شناختی مشترکی دارند که باعث می شود هر دو بر معیارهاي مطلق و بی عیب و نقص انجام دادن کارها تکیه کنند.
ناميان و حسينچاري(1390) در پژوهشی تحت عنوان پيش بيني اهمال كاري تحصيلي بر اساس هستة كنترل و باورهاي مذهبي انجام دادند. در اين راستا، نمونه اي متشكل از 447 نفر از دانشجويان دانشگاه شيراز ( 225 دختر و222 پسر ) به شيوة نمونه گيري هدفمند انتخاب و پرسشنامه هاي اهمال كاري تحصيلي، هستة كنترل و جهت گيري مذهبي را تكميل كردند . در نگاهي كلي، نتايج نشان داد كه نمرة كل اهمال كاري تحصيلي به وسيلة بعد (مؤلفة) اخلاقيات از جهت گيري مذهبي و هستة كنترل دروني به صورت منفي پيش بيني مي شود. همچنين معلوم شد كه هستة كنترل دروني و بعد اخلاقيات از جهت گيري مذهبي پيش بيني كنندة منفيِ دو بعد اهمال كاري در آماده سازي تكليف و اهمال كاري در آماده سازي مقاله هستند . اهمال كاري در آمادگي براي امتحان، توسط هيچ يك از ابعاد جهت گيري مذهبي و هستة كنترل دروني پيش بيني نمي شود . مقايسة دختران و پسران نشان داد كه ميانگين نمرة اهمال كاري در آماده سازي تكاليف و نمرة كل اهمال كاري تحصيلي در پسران بيشتر از دختران است؛ در ساير ابعاد اهمال كاري، تفاوت معني داري بين دو گروه مشاهده نشد.
نصرآبادي و همکاران (1391) در پژوهشی با عنوان "نقش نگرش تفكر انتقادي و سبك هاي شناختي يادگيري در پيش بيني پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي"
انجام

دادند
يافته هاي حاصل از پژوهش آنان و نيز مرور مطالعات در دسترس در زمينه تفكر انتقادي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي نشان مي دهد كه مهارت هاي تفكر انتقادي دانشجويان اين دانشگاه در حد قابل قبول نيست. مسؤولين و برنامه ريزان آموزشي كشور مي بايست با ايجاد تغييراتي در برنامه درسي و نحوه اجراي آن، توجه بيشتري به كسب تفكر انتقادي در حين تحصيلات دانشگاهي نموده و چه بسا لازم است توجه به اين امر از سطوح بسيار پايين تحصيلي آغاز گردد. بر طبق يافته ها نگرش تفكر انتقادي و سبك يادگيري ميزان تغييرات پيشرفت تحصيلي را تبيين مي كند. بين پيشرفت تحصيلي و نگرش تفكر انتقادي در سبك هاي يادگيري تفاوت وجود دارد. در واقع نوع سبك يادگيري تعيين كننده ميزان ارتباط سطح پيشرفت تحصيلي و نگرش انتقادي است.
سليمان نژاد وحسيني نسب(1391) پژوهشی تحت عنوان "تاثير تعاملي آموزش راهبردهاي خودتنظيمي و سبكهاي شناختي دانش آموزان بر عملكرد حل مسئله رياضي انجام دادند " در اين راستا، 111 نفر از دانش آموزان رشته رياضي فيزيك سال سوم دبيرستان شهر خوي به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي در دو گروه آزمايشي و دو گروه كنترل قرار گرفتند. ابتدا از آزمودني ها پيش آزمون حل مسئله رياضي به عمل آمد. سپس به آزمودني ها به مدت 16 جلسه 90 دقيقه اي راهبردهاي خودتنظيمي آموزش داده شد. سپس پس آزمون حل مسئله رياضي اجرا شد. يافته هاي پژوهشي نشان داد كه عملكرد حل مسئله رياضي دانش آموزان بر اثر آموزش راهبردهاي خود تنظيمي افزايش مي يابد. عملكرد حل مسئله رياضي دانش آموزان با توجه به آموزش راهبردهاي خودتنظيمي و سبك شناختي همگرا و جذب كننده افزايش يافت. عملكرد حل مسئله رياضي (سطح مفهومي) دانش آموزان با توجه به آموزش راهبردهاي خودتنظيمي و سبك شناختي همگرا و جذب كننده افزايش نيافت ولي عملكرد حل مسئله رياضي (سطح راهبردي) دانش آموزان با توجه به آموزش راهبردهاي خودتنظيمي و سبك شناختي همگرا و جذب كننده افزايش يافت.
وينترز و همكاران(2004)گفته اند كه سبك شناختي وابسته به زمينه و مستقل از زمينه به عنوان متغير فرايندي ، نوع توانايي ها ، مهارت هاي بازسازي شناختي و توانش هاي ميان فردي را تحت تأثير قرار مي دهد. فراگيران داراي سبك وابسته به زمينه تحت تأثير محيط اطراف خود قرار دارند. در حالي كه، فراگيراني كه از نظر يادگيري مستقل از زمينه مي باشند به راحتي تحت تأ ثير محيط اطراف و زمينه قرار نمي گيرند.
كولن(2001) پژوهشي را در زمينة بررسي رضايت مندي استفاده كننده انجام داد . در اين پژوهش، رابطة ميان كيفيت خدمات و رضايت استفاده كننده مورد ارزيابي قرار گرفت، نتايج نشان داد فاصلة چشمگيري ميان توقعات استفاد هكننده و خدمات كتابخانه اي وجود دارد.
چنگ(2005) در پژوهشي تحت عنوان" پژوهشي دربارة رضايت بخشي استفاده كنندگان از خدمات سوال و جواب اينترنتي در كتابخانه هاي عمومي" دريافت كه با ارزيابي رضايت از اين خدمات در يك بررسي سه ماهه ( 12 فوريه تا 11 مي ) در سال2004 ميلادي، بيشتر پاسخگويان از جواب هايي كه دريافت نموده، بسيار راضي بودند و فقط تعداد كمي از پاسخ دهندگان از اين خدمات احساس نارضايتي داش تند كه نتيجة آن پيشنهاداتي براي ارتقاي سطح خدمات مرجع ديجيتالي كتابخانه عمومي ديجيتالي بود.
ادراكي و همکاران (1390) در مطالعه ای نشان دادند كه پيشرفت تحصيلي با رضايت از تحصيل در ارتباط است، بنابراين بايد بررسي رضايت مندي دانشجويان، از ابعاد مهم يادگيري و آموزش قرار گيرد و با ارائه مشاوره و حمايت اجتماعي به دانشجويان سعي در افزايش انگيزش و رضايت مندي آنها و به تبع آن پيشرفت تحصيلي ايشان بشود.
مالين و همكاران (2009) بيان كردند رضايت از تسهيلات و امكانات موجود در دانشگاه ارتباطي با معدل فرد ندارد. اما اين پژوهشگران نشان داده اند كه ميزان رضايت كلي از دانشگاه با معدل دانشجويان ارتباط معناداري دارد. اين محققين همچنين مطرح كردند كه احساس بهتر دانشجويان درباره عملكرد دانشگاه، رضايت بيشتر آنها از مؤسسه را در پي خواهد داشت.
...

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

مبانی نظری وپیشینه تحقیق رضایتمندی تحصیلی_1551529789_23233_5739_1018.zip0.03 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت