خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
ادبیات نظری  وپیشینه تحقیق اوقات فراغت جوانان و دانشجویان
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق اوقات فراغت جوانان و دانشجویان
قیمت : 19,000 تومان
ادبیات نظری انحرافات جنسی
ادبیات نظری انحرافات جنسی
قیمت : 19,000 تومان
ادبیات نظری بحران و مدیریت بحران
ادبیات نظری بحران و مدیریت بحران
قیمت : 19,000 تومان
ادبیات نظری تحقیق افسردگی در زنان
ادبیات نظری تحقیق افسردگی در زنان
قیمت : 19,000 تومان

ادبیات نظری تحقیق تغییرات در کتب درسی ابتدایی، نگرش معلمان نسبت به تغییر کتب درسی

ادبیات نظری تحقیق تغییرات در کتب درسی ابتدایی، نگرش معلمان نسبت به تغییر کتب درسی

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق ادبیات نظری تحقیق تغییرات در کتب درسی ابتدایی، نگرش معلمان نسبت به تغییر کتب درسی دارای 21 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .doc
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::


- اهمیت آموزش و پرورش دوره ی ابتدایی
در قرون اخیرکشورهای غربی خیلی زودتر از ما به اهمیت و آثار اجتماعی و اقتصادی آموزش و پرورش پی بردند،وارد جامعه شناس آمریکایی معتقد است: ( تعلیم و تربیت در پیشرفت اجتماع اثر فراوان دارد زیرا اگر انسان صحیح پرورش یابد، قادر به حل مشکلات موجود خواهد بود و مشکلاتی را که در راه پیشرفت و ترقی اقتصادی و اجتماعی است، از بین خواهد برد). آموزش و پرورش علاوه بر آنکه فرصتی فراهم می آورد تا افراد تواناییها و استعدادهای خویش را پرورش دهند دارای آثار و فوائد اجتماعی و اقتصادی می باشد، (( هر اندازه مردم یک جامعه از آموزش بیشتری برخوردار باشند هزینه های اجتماعی آن جامعه از قبیل هزینه های دستگاه قضایی، انتظامات، پلیس راهنمایی کاهش خواهد یافت، با ارتقاء سطح تحصیلات مردم یک جامعه، سطح بهداشت و تغذیه بالاتر و هزینه های درمان و سوبسید دارو به طور نسبی کمتر خواهد بود، جامعه ای از آموزش کافی برخوردار باشد، حضور و مشارکت آنها در صحنه های اجتماع بیشتر خواهد بود و بدین ترتیب با مشارکت افراد تحصیل کرده در انتخابات سیاسی و نظرخواهی های عمومی، مردم در حل مسائل اجتماعی و تعیین سرنوشت جامعه مشارکت فعال و مستقیم خواهند داشت، در جوامع در حال توسعه با بالا رفتن سطح سواد آحاد مردم امکان گذر از جامعه سنتی به جامعه صنعتی تسهیل و تسریع خواهد شد)). تحقیقات نشان می دهد در جامعه ای که از تحصیلات بالاتری برخوردار باشد میزان اعتیاد و جرم و جنایت کمتر است، و تحصیلات افراد در کنترل جمعیت نقش بسزایی دارد، بنابراین آموزش و پرورش در بعد اجتماعی جایگاه بالایی دارد.
دورهِ ابتدایی در ایران از پرجمعیت‌ترین مقاطع تحصیلی به شمار می‌رود. در حال حاضر مدت تحصیل در این دوره 5 سال و سن ورود به آن حداقل 6 سال تمام تعیین شده است. تحصیل در این دوره اجباری است. در نظر است تا زمانی که 80 درصد کودکان پنج ساله زیر پوشش آموزش پیش‌دبستانی قرار گرفتند، مدت آن به 6 سال افزایش یابد، به طوری که دوره پیش‌دبستانی به پایه اول دبستان تبدیل شود. علاوه بر آن پیش‌بینی شده است که پس از تحقق این هدف، کلاسهای پایه اول و دوم ابتدایی در محیط‌های جداگانه یا در محوطه‌ای خاص در استانهای کشور به عنوان دورهِ پیش از دبستان تشکیل شود. متخصصان و مربیان کشور به طور کلی هدف از دورهِ ابتدایی را آماده‌سازی و تربیت کودکان برای کسب مهارتهایی چون گوش‌دادن، خواندن، نوشتن، فکر کردن و پرورش توانایی عقلانی و ذهنی از قبیل خودآگاهی، درک صحیح مفاهیم، استدلال کردن، تلطیف عواطف، درک و فهم مبانی دینی و اعتقادی و قواعد اخلاقی، شناخت نقش و جایگاه اجتماعی خود در محاسبات با دیگران و کسب روحیه همکاری و تعاون از طریق عمل و تجربه متناسب با سن دانش آموزان این دوره ذکر کرده‌اند (نوریان، 1387).
بررسی ویژگی‌های نظام آموزش و پرورش کشور‌های مختلف نشان می‌دهد که آموزش دورهِ ابتدایی در اغلب آنها از اهمیت خاصی برخوردار است و مهمترین مقطع تحصیلی به شمار می‌رود. به همین دلیل در قانون اساسی و قوانین آموزش همگانی که شامل آموزش و پرورش دورهِ ابتدایی نیز هست، حق برخورداری همهِ کودکان برای پرورش کامل استعدادهایشان در اغلب این ممالک شناخته شده است.
در روزگار ما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آموزش ابتدایی مانند آن در کاهش فقر و تحقق برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی نقشی انکار ناپذیر دارد. مدارک موجود نیز نشان می‌هد که در کشورهای در حال توسعه، افراد با سطح سواد بالاتر، دارای درآمد فردی بیشتر، امکان اشتغال بیشتر در بازار شهری، بهره‌وری کشاورزی بالاتر، باروری کمتر (زاد و ولد)، بهداشت بهتر، وضعیت تغذیه مناسب‌تر و بینش والاتری خواهند بود و حتی فرزندانشان را هم با اشتیاق بیشتری به مدرسه خواهند فرستاد. موارد فوق را می‌توان از ابعاد گوناگون توسعه اجتماعی و اقتصادی به شمار آورد. البته باید توجه داشت که فواید و مزایای ناشی از آموزش ابتدایی برای افراد و جامعه منحصر به منافعی که در بالا اشاره شد نخواهد بود ، بلکه انتظار می‌رود نقش ویژه‌ای در موارد زیر ایفا کند: (نصر اصفهانی و همکاران، 1385).
تحکیم وحدت ملی و تقویت همبستگی اجتماعی از طریق اشاعه سنتها و رسوم اجتماعی معمول، ایدئولوژیها و زبانها، بهبود وضعیت توزیع درآمد، افزایش پس‌اندازها، منطقی کردن الگوی مصرف،‌ارتقای موقعیت اجتماعی زنان و سرانجام زمینه‌سازی انطباق بیشتر جامعه با تغییرات فناورانه و فناوریهای جدید.
آموزش و پرورش مدرن در ایران قدمتی تقریبا یک صد ساله دارد، تعلیم و تربیت در سالهای قبل از انقلاب در دسترس افراد محدودی بود که وقت و پول لازم برای طی کردن مراحل تحصیل را داشتند. وضعیت تحصیلی به صورت کلی و به خصوص در جامعه روستایی و زنان بسیار اسفناک بود.(( داده های مربوط به وضعیت سواد نشان می دهد میزان باسوادی در روستاها در سال 1345 حدود 6درصد تخمین زده می شود و در سال 1365 تقریبا 48درصد مردم روستای بالای شش سال باسواد بوده اند، میزان باسوادی در سال 1375 به 69 درصد افزایش یافت، افزایش میزان باسوادی در روستاها عمدتا مدیون فعالیتهای نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش است)).
ولیکن پس از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران تحولی عظیم در سیستم آموزشی کشور به وجود آمد و به سرعت گستره سیستم آموزشی به تمام نقاط حتی دوردست ترین جاها راه یافت.
در واقع آموزش و پرورش با آموختن مهارتها به افراد جوان و با استعداد راه را برای یافتن جایگاه ارزشمند فرد در جامعه، که در کاهش نابرابری های ثروت و قدرت کمک کرده است، اگرچه آموزش و پرورش به تنهایی قادر به حذف نابرابری های درآمدی نیست ولی درکم کردن آن نقش داشته است. با رشد و توسعه مراکز آموزشی جوانان روستاها و شهرستانهای محروم توانستند مراحل آموزشی را تا سطوح عالی طی کنند و وارد پستهای مملکتی شوند و با این روند یک قشر متوسط جدیدی در جامعه ایرانی شکل گرفت که گامی دربرابر نابرابری ها و قدمی در جهت عدالت برداشته شده است به عنوان نمونه شهرستان نورآباد ممسنی یکی از این شهرها است که انقلاب اسلامی نقش بزرگی در باسوادی آن منطقه ایجاد نموده است.
این یک واقعیت است که ما نسبت به قبل از انقلاب رشد عظیمی در توسعه مراکز آموزشی داشته ایم ولیکن آموزش و پرورش ما با ایده آلها وسطح جهانی فاصله معناداری دارد و مشکلات زیادی بر پیکره آموزش و پرورش ما وجود دارد که رسیدن به چشم انداز بیست ساله نیازمند نگاهی جدی و عمیق به آموزش و پرورش هستیم.

- کارکردهای مقطع تحصیلی ابتدایی
از جمله كاركردهاي مهم اين مقطع تحصيلي مي توان به امور زير اشاره كرد:
رشد ارزش ها:
دوره كودكي به واسطه روح مستعد و آماده فراگير براي آموختن، زمينه اي را ايجاد مي كند كه هر فعاليتي مانند نقشي بر سنگ ماندگار باقي بماند. تحويل گرفتن روح هاي مستعد دانش آموزان در مدارس ابتدايي اين فرصت طلايي را به معلمان و مديران اين مدارس مي دهد تا بهترين بهره را براي ظهور و تجلي ارزش ها در كودكان بگيرند (علاقه بند، 1390).
رشد اجتماعي:
جايگاه رشد اجتماعي در خصوصيات رفتاري قابل مشاهده است. هر رفتاري برمبناي ارزش هاي آموخته شده و شكل جسماني خاص خود در كودك ظاهر مي شود. ورود كودك به دبستان آميخته با رفتار خاصي است و اين وظيفه مدرسه است كه اين رفتار را تعديل يا الگوسازي كند و از اين طريق است كه تطابق رفتارها با ارزش هاي انساني و الهي امكان پذير مي شود.
رشد عقلاني:
ذهن آماده دانش آ موز در ارتباط با روح و جسمش زمينه اي را ايجاد مي كند كه پايه اوليه آموزش در اين دوره تحصيلي مي شود. شايد بتوان مهم ترين نقش مدارس ابتدايي را در عقلاني كردن و ظهور تفكر در دانش آموزان به حساب آورد. فعاليتي كه اگر دقيق شناخته شود، زيربناي بسياري از فعاليت هاي ديگر خواهد بود. در اين بررسي نمي توان از كوشش ها و تلاش هاي بسياري از مدارس موفق در دوره ابتدايي كه مرهون مديران و معلمان موفق هستند چشم پوشي كرد، اگر چه اين قبيل فعاليت ها جاي تامل دارند (صافی، 1390).
اولین قدمی که در آموزش و پرورش امروز ما بایستی برداشته شود این است که بینش برنامه ریزان و مسئولان از یک نگاه مصرفی به یک نگاه سرمایه گذاری نسبت به نهاد آموزش و پرورش تغییر کند، بدون شک آموزش و پرورشی موفق است که مدیریتی قوی و معلمان بدون دغدغه و صاحب انگیزه و کارا داشته باشد. اگرچه در اولین گام، پیوسته مشکلات مادی و مالی معلمان خودنمایی می کند و بویژه این روزها سایر مشکلات و حقوق، آنها را تحت شعاع قرار د اده است، و اگرچه افزایش حقوق و مزایا، حل مشکل مسکن تأمین نیازهای اولیه و متعارف زندگی، برقراری عدالت در پرداختها و کمکهای غیر نقدی، از حقوق مسلم و مطالبات به حق صنف معلمان می باشد، ولی نباید با تأکید صرف بر مطالبات مادی ایشان اعاده و احقاق حقوق معنوی و عزت و منزلت شغلی آنها را از نظر دور داشت. اینکه وجود مشکلات معیشتی و دغدغه های زندگی برای قشر معلمان نسبت به دیگر کارمندان دولت بیشتر است امری بدیهی است، که گاها علت آنرا جمعیت زیاد معلمان می دانند، اولا چنین دلیلی قابل توجیه و پذیرش نیست،ثانیا دولت حدود 4 میلیون کارمند دارد که جامعه معلمان یک چهارم آن می باشد، متاسفانه به ازای هر دو نفر معلم یک نیروی ستادی در آموزش و پرورش وجود دارد و در حال حاضر وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش از نابسامانی رنج می برد در جایی دارای معلم مازاد و در جای دیگربا کمبود معلم در سیستم آموزشی روبرو هستیم، در سالیان اخیر شاهد گسترش ادارات مستقل در بخشها و مناطق مختلف کشور بوده ایم به عنوان مثال شهرستانی مانند کازرون که قبلا به وسیله یک اداره مستقل و چند نمایندگی در بخشها اداره می شد حالا خود به ۵ اداره مستقل تقسیم شده است، در نظر بگیرید هر یک از این ادارات دارای 30 پرسنل و هزینه های جاری و ساختمانی و ماشین آلات را برای این ادارات مستقل در نظر بگیریم و تعداد کل شهرستانهای کشور در آن ضرب کنیم چه حجم عظیمی از مخارج بر نهاد آموزش و پرورش و دولت تحمیل می شود حال آنکه معلمان ما نسبت به مسائل معیشتی در مذیقه به سر می برند؟ آیا نمی توانیم بخشها را با دوایرنمایندگی مانند گذشته اداره کنیم؟ آیا نیازمند بهینه سازی نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیستیم.
ما می بایست نگاهمان را از بخشی نگری و منطقه نگری در تمام مسائل خصوصا نهاد آموزش و پرورش دور کنیم و مسائل را در سطح کلان ارزیابی کنیم تا از هدر رفتن منابع جلوگیری کنیم.
- اهمیت کتب درسی دوره ابتدایی
نظام آموزشی فعلی کشور، یک نظام متمرکز و برنامه درسی آن منحصر به کتاب درسی است که در کل کشور استفاده می‌شود (مشایخ، 1375). این در حالی است که با توجه به وسعت کشور، تنوع و تعدد اقوام و مشکلات ناشی از آن (مثل دو زبانه بودن شاگردان)، رشد سریع علوم و فنآوری، تغییر سریع در هنجارها و ارزش‌های اجتماعی، ضرورت دارد که کتاب‌های درسی با دقت کافی و در حد امکان، عاری از هر عیب و نقص و مطابق با اهداف تعیین شده و اصول علمی تألیف شوند (یار محمدیان، 1386). همچنین، به دلایل ساختار آموزشی و برنامه درسی حاکم بر آموزش و پرورش کشور،

کتابهای درسی بهعنوان رسانهای مهم و پرکاربرد در ساختار آموزشی کشور مطرح میباشند. کتاب‌های درسی، رسانهای هستند که همه روزه معلمان و شاگردان از آن استفاده می‌کنند، لذا گاهی اوقات بهعنوان تمام برنامه درسی، معلم بر آن تاکید می‌کند (آلتبیچ

- Altbich
،1991، به نقل از نوریان،1387). این رسانۀ با اهمیت دربردارنده بخش‌های نوشتاری، تصویرها و تمرین‌هایی است که در راستای تحقق هدف‌های کتاب، تهیه و سازماندهی می‌شوند. چگونگی تنظیم محتوای کتب درسی عامل مهمی در تعیین چگونگی یادگیری است. گاهی عدم کارایی و نامناسب بودن محتوا و عدم تناسب آن با توانایی درک و فهم دانش آموزان، یادگیری را مشکل می‌کند یا نتیجهای کمتر از انتظار به بار می‌آورد. بنابراین، در تهیه کتاب درسی مؤثر و اثربخش، فعالیت‌های آموزشی و تجارب یادگیری باید به گونهای تنظیم شوند که یکدیگر را تقویت کنند و فعالیت‌های یادگیری با توانائی‌های دانش آموزان منطبق باشند، تا بتوانند الگوی رفتاری مورد نظر را در یادگیرنده به وجود بیاورند.
کتاب

درسی

مظهر
...

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

ادبیات نظری تحقیق تغییرات در کتب درسی ابتدایی، نگرش معلمان نسبت به تغییر کتب درسی_1549804761_21925_5739_1355.zip0.05 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت