لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : اقدام پژوهی
نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 24 صفحه
قسمتی از متن .doc :
وزارت آموزش و پرورش
اداره كل آموزش و پرورش استان ....
اداره آموزش و پرورش شهرستان......
عنوان اقدام پژوهی :
چگونه توانستم با ایجاد انگیزه حس علاقه و وطن دوستی را در دانش آموزانم افزایش دهم؟
نام و نام خانوادگي مولف اول/مجری اصلي :
پست سازمانی :
رشته تحصیلی :
آخرین مدرک تحصیلی :
دوره تحصیلی :
سمت فعلی :
شماره پرسنلی :
شماره همراه :
عنوان
چگونه توانستم با ایجاد انگیزه حس علاقه و وطن دوستی را در دانش آموزانم افزایش دهم؟
اين كه من روى مسائل مربوط به دانشآموز و آموزش و پرورش و مسائل تحصيل و تربيت، اين همه تكيه مىكنم و هرجا و با هر كسى كه احساس بكنم به نحوى با مسائل تعليم و تربيت ربط دارد ارتباط برقرار مىكنم و نظرم را مىگويم، دنبال كار را مىگيرم، به خاطر اين است که من از آينده مىترسم
.
تقدیم به :
همه ی معلمان که ایثار کارشان و صبر مرامشان است ، آنانی که افق دیدگانشان عزت ایران و اقیانوس دل هاشان آکنده از عشق به فرزندان معصوم این مرز و بوم است . بی آن که از ایشان نامی باشد ، نام و نشان این مرز و بوم ثمره ی مجاهدت های آنان است ،آخرتشان مملو از اجر و الطاف الهی باد .
تشكر و قدرداني:
اينك كه اين اقدام پژوهی به لطف ايزد منان به اتمام رسيده بر خود لازم مي دانيم كه از همه كساني كه طي اين پژوهش با راهنمايي و مساعدت خويش مارا ياري كرده اند تشكر نماييم. و جهت ارائه نظرات مفيد و ارزنده شان و وقتي كه در روند هدايت پژوهش داشته اند متشكريم.
چکیده
يكی از جملاتی كه به پيامبر اكرم(ص) تحت عنوان حدیث نسبت داده شده است، جمله «حبّ الوطن من الايمان» است؛ یعنی: «دوست داشتن وطن، از نشانههای ايمان است». این روایت با توجه به اینکه بهصورت مسند و در منابع معتبر اسلامی نقل نشده است، اصل روایت بودن آن قطعی نیست و نمیتوان آن را به پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نسبت داد.در این جمله با دو واژه کلیدی «حُب الوطن» و «الایمان» مواجه هستیم، که هر کدام برای خویش تعریف و اصول و موازینی دارند که بر اساس آنها میتوان گفت: کسی وطن دوست است که پایبند به این اصول و موازین باشد و شخصی دیگر چون پایبند به این اصول و موازین نبوده، حب وطن ندارد. درباره
ٔ
ایمان نیز اگر کسی اصول و موازین ایمان را داشته باشد، مسلمان و مؤمن است، و اگر پایبند به آنها نباشد، مسلمان و مؤمن نیستهمچنین اگر ما به هر کدام از این کلمات بهطور جداگانه بنگریم، دارای بار معنایی مثبت و مشخص دینی هستند که یا در روایات به این معانی تصریح شده و یا مفهوم و مضمون آنها وجود دارد. لذا از این جهت نیز هیچ اشکالی ندارد.
مقصود از وطن ، با محبّت و دوستی آن هیچ منافاتی ندارد و وقتی به روایات بنگریم دوستی وطن حتی به معنای جایگاه و مکان و سرزمین آباء و اجدادی را نیز ستوده و به این محبت و علاقهمندی و آبادانی آن سفارش میکنند؛ چرا که اساساً انسان، رابطه مادی و معنوی فراوانی با زادگاه خود دارد و همین پیوند عاطفی، باعث علاقه او به وطن میشود. و حساسيت مخصوص درباره آن و هر موضوعى كه حيات آدمى با آن انسى دارد، پديدهای كاملاً طبيعی است.بهعلاوه؛ وطندوستی، منطقی و موافق عقل نیز است؛ چون وطن دوستى، معلول حب ذات میباشد و مساوی با دفاع از زندگى و ارزشهای آن است. پس، در حقيقت، بحث از وطن دوستى، بررسى يكى از نتايج و معلولات خود دوستى (به معناى عمومى آن) میباشد. با توجه به اهمیت موارد فوق تصمیم گرفتم اقدام پژوهی خود را در این باره بنویسم : چگونه توانستم با ایجاد انگیزه حس علاقه و وطن دوستی را در دانش آموزانم افزایش دهم؟
مقدمه
در روایات مختلف وطندوستی مطلوب دانسته شده است اما وطندوستى، مانند همه موضوعات مورد علاقه بايد پاسخگوى تحوّل و تكامل روحى انسان بوده باشد، نه اینکه او را از مسیر فطری و منطقی جدا کرده و از تکامل روحیه حماسی و الهی دور نماید. باید همان انس و الفتی که در قلب انسان نسبت به وطن ایجاد میشود، در مسیر دفاع از ارزشهای موجود در آن باشد، البته به شرط آنکه حق و حقیقت در وطن حاکم باشد و غيرت ملّى را با احساس مسئوليت در برابرِ تماميت ارضى كشور اسلامى و دلسوزى و حمايت از هموطنان و عزت و شرف آنان همراه کرد، در وطندوستی «مَنِ قومی» و «مَنِ قبیلهای» وجود ندارد.
با این حال، اگر در وطن حق و حقیقت حاکم نباشد، باید برای برقراری حق در وطن کوشید که این نشانه وطندوستی است و اگر مقدور نیست از آنجا هجرت کرد، چنانکه اصحاب رسول خدا(ص) در آغاز دعوت به اسلام چنین کردند و به مدینه هجرت کردند. همانطور که در قرآن کریم به شکلهای مختلف، وطن را در موقع ناهموارى براى زندگى دینی قابل طرد و مهاجرت از آن را سفارش میكند در مواقعی از زندگی لازم است بهجهت مصالحی بالاتر وطن خویش را ترک نمود. خیلی از بزرگان علم و عمل نمىتوانستند زادگاه خود را چنان مورد پرستش قرار بدهند كه جهان آن دوران و قرون و اعصار بعدى را قربانى آن زادگاه ناچيز خود نمايند. بايد از زادگاه خود دور میشدند و با علم و عمل خویش به دوران پس از خویش و جوامع ديگر معناى انسان و انسانیّت را میآموختند. بنابراین، توجه و تقدس نسبت به وطن و ارزش و اعتبار آن، ذاتی نيست، بلكه به جهت حوادث و یا مصالحی كه در زمان و مكان رخ میدهد، ارزش پيدا میكند.
بیان مسأله
علاقه به وطن،امری طبیعی است. هر انسانی نسبت به زادگاه و پرورشگاه خویش علاقه و دلبستگی دارد. آدمی به جایی که در آن به دنیا آمده و در آن پرورش یافته دلبستگی خاصی دارد و محیط زیست خویش را دوست می دارد.
از آیات قرآنی از جمله آیات ۶۳ و ۶۴ سوره طه به دست می آید که این علاقه امری طبیعی است و نمی توان به سادگی آن را از دل انسان ها بیرون برد.
همین علاقه موجب می شود تا برخی از افراد در اندیشه سوء استفاده از آن بیافتند. این گونه است که نوعی میهن دوستی افراطی به شکل میهن پرستی پدید می آید که از آن به پاتریوتیسم یاد می کنند. پاتریوتیسم عقیده به میهن پرستی و وطن دوستی افراطی که فراتر از ملی گرایی یعنی ناسیونالیسم است.
دشمنان انسان و انسانیت از علاقه طبیعی مردم به وطن سوءاستفاده کرده و آن را به شکل میهن پرستی در خدمت اهداف شوم خود می گیرند. خداوند گزارش می کند که فرعون برای مبارزه با حضرت موسی(ع) ملی گرایی را در برابر اسلام گرایی قرار می دهد. این گونه است با بهره گیری از علاقه مردم، به تقویت افراطی آن می پردازد تا آن را در برابر اسلام گرایی قرار دهد و اجازه ندهد تا مردم راه هدایت آسمانی موسی(ع) را بپذیرند. فرعون برای رسیدن به این مقصود، به دروغ قبطی گری را در برابر یهودگری قرار می دهد تا افزون بر تغییر ماهیت هدایت خواهانه نهضت موسوی، آن را رنگ و روی قومی و ملی داده و در یک فتنه جویی، ملی گرایی افراطی و میهن پرستی را در برابر خدا پرستی قرار دهد.
...
چگونه توانستم با ایجاد انگیزه حس علاقه و وطن دوستی را در دانش آموزانم افزایش دهم؟_1546539280_20133_5739_1148.zip3.19 MB |